Review: EA Sports FC 24 - Geen revolutie maar een evolutie games
Review: EA Sports FC 24 - Geen revolutie maar een evolutie

De 30 jaar lange samenwerking tussen EA en FIFA is tot een einde gekomen. EA heeft een nieuwe naam gegeven aan de iconische FIFA-serie, namelijk EA Sports FC. Met een nieuwe naam zijn de verwachtingen uiteraard hoger. De release van EA Sports FC 24 is eindelijk aangebroken. Weet deze nieuwe titel indruk te maken?

Career Mode

EA Sports FC 24 bevat de modi die we uit voorgaande games gewend zijn met wat vernieuwingen. De Career Mode is terug en bestaat uit een Manager Career en Player Career. In de Manager Career ga je als manager op pad om je team naar succes te leiden. Nieuw in de Manager Career is de mogelijkheid om je tactische visie toe te passen op je team. De volgende tactische visies zijn in de game: Standard, Wing Play, Tiki-Taka, Counter-Attack, Gegenpressing, Kick & Rush en Park the Bus. Nadat je een tactische visie hebt gekozen, kun je door middel van het nieuwe scouting systeem, spelers zoeken die passen bij je tactische visie.

Verder heb je de mogelijkheid om coaches in te huren die spelers verbeteren. Er zijn coaches voor elke positie in de game. Door wedstrijden te spelen kun je coaches ook levelen waardoor ze je spelers nog verder kunnen verbeteren. Verder zijn er in de Manager Career, vernieuwde Training Plans en de mogelijkheid om je voor te bereiden op je tegenstander. Zo krijg je bijvoorbeeld informatie over de sterke punten van de tegenstander. Een nieuwe feature waarnaar veel om werd verzocht is om de wedstrijd via de zijlijn te bekijken. Het is veel eenvoudiger om tactische aanpassingen te maken wanneer een wedstrijd zich afspeelt.

In de Player Career heb je een agent die je helpt om je carrière vorm te geven. Zo kun je aangeven naar welke teams je een transfer wilt maken. Je agent zal je helpen om die transfers waar te maken. Verder spelen PlayStyles een grote rol in de Player Career. Dit is een nieuwe feature die een belangrijke rol speelt in de gameplay van EA Sports FC 24. Je kunt meerdere PlayStyles vrijspelen voor je speler in Player Career. Over PlayStyles kun je later in de review meer lezen.

Clubs

De geliefde Pro Clubs modus keert terug in EA Sports FC 24 met een nieuwe naam. Pro Clubs heet nu simpelweg ‘’Clubs’’. De modus bevat nu eindelijk cross-play, waardoor je met mensen op andere platformen samen kunt spelen. Dit geldt echter alleen voor spelers op dezelfde generatie consoles en PC. Een speler op de PS5 kan dus niet spelen met iemand die speelt op de PS4.

Andere toevoegingen aan Clubs zijn nieuwe League Seasons. Elke League Season bestaat uit een League Phase en Playoff Phase. Elke League Season duurt zes weken en in de laatste week start de Play-off Phase. De club die eindigt met de meeste punten krijgt de grootste beloningen. Het is een leuk nieuw systeem dat het spelen vermakelijker maakt. Clubs modus bevat daarnaast ook diverse nieuwe cosmetische items die je kunt vrijspelen, waaronder grotere stadiums.

Ultimate Team

De meest populaire modus in de laatste FIFA-games is Ultimate Team en dit zal ongetwijfeld ook het geval zijn in EA Sports FC 24. Uiteraard bevat deze modus ook de nodige vernieuwingen. Evolutions is een geheel nieuwe feature in Ultimate Team. Hiermee heb je de mogelijkheid om spelers te verbeteren. Zo heb je bijvoorbeeld een Evolution waarbij je een spits kunt verbeteren en een extra ster aan zijn of haar zwakke voet geven. Hoewel de Evolutions erg tof zijn, zijn veel van de eisen te strikt voor de evoluties. Hierdoor zal het vaak niet mogelijk zijn om je favoriete spelers te verbeteren. Er is wel een meer algemene Evolution beschikbaar, maar die kost 50.000 munten of een bepaalde hoeveelheid FIFA Points.

Voor het eerst zal je in Ultimate Team vrouwen kunnen zetten in je team. Iconische spelers zoals Sam Kerr en Alexia Putellas kun je nu gebruiken in Ultimate Team. Het chemistry-systeem werkt tussen mannen en vrouwen. Je kunt dus een team creëren uit een mix van beide. Dit zorgt ervoor dat je veel meer vrijheid hebt in het bouwen van teams.

Verder zijn er kleine aanpassingen die de ervaring in Ultimate Team verbeteren. Zo is er nu een knop waarmee je meerdere beloningen in één keer kunt accepteren. Daarnaast is chemistry met Icons verbeterd. Nu krijg je een +1 aan league links bij de spelers in je team. Beloningen in de game zijn ook verbeterd voor de Season Pass. Er zijn veel meer goede spelers en pakjes die je kunt vrijspelen door de game simpelweg te spelen. Een minpunt is echter wel dat vrijwel alle pakjes die je krijgt onverhandelbaar zijn.

ea sports fc 24 boxart

Qua gameplay bevat EA Sports FC 24 ook de nodige vernieuwingen. Zoals al eerder gezegd, spelen PlayStyles een belangrijke rol in de gameplay. Elke speler heeft bepaalde PlayStyles, dus ze zijn beter in verschillende aspecten van de game. Sommigen zijn bijvoorbeeld beter in het nemen van schoten van afstand, anderen kunnen hard koppen. Er is een grote variatie aan PlayStyles. Verder zijn er ook PlayStyles+ die enkel de beste spelers in de game hebben. Dit zijn betere versies van de normale PlayStyles en zijn enkel aanwezig bij de beste spelers, bijvoorbeeld een Erling Haaland of een Vinícius Júnior.

De animaties in EA Sports FC 24 zijn erg verbeterd ten opzichte van FIFA 23. Spelers bewegen meer natuurlijk en schieten voelt ook wat realistischer aan. Verdedigers kunnen tackles veel beter uitvoeren. De gameplay voelt wat trager aan en het langzaam opbouwen van je aanvallen lijkt de beste manier om succes te boeken. Tijdens het spelen merkten wij echter vaak dat spelers passen van de grond vaak verkeerd uitvoeren. De bal wordt te vaak automatisch onderschept door de AI van de tegenstander. Verder zijn bepaalde skillmoves nog altijd veel te goed. Het rollen van de bal zorgt er bijvoorbeeld voor dat de tegenstander compleet de andere kant op gaat.

Eén van de beste aspecten van EA Sports FC 24 is de verbeterde presentatie. De game ziet er veel beter uit tijdens herhaalmomenten. Verder heb je bijvoorbeeld nieuwe animaties als de scheidsrechter een gele kaart trekt. De belichting is zowel beter op het veld als in het stadium. Tot slot krijg je aan het begin van een wedstrijd een leuke intro te zien en beelden uit de kleedkamer na de eerste helft.

EA Sports FC 24 bevat misschien geen revolutionaire nieuwe features, maar de meeste toevoegingen zijn erg goed. Vrijwel alle modi in de game zijn verbeterd en de game ziet er beter uit. Qua gameplay voelt de game soms ietwat traag aan, maar sommigen zouden daar juist de voorkeur aan geven. EA Sports FC 24 brengt een vertrouwde maar verbeterde ervaring met zich mee.