Review: EA Sports UFC 3

Een indrukwekkende terugkeer met ruimte voor verbeteringen

Voor de totale eindscore verwijzen we je even door naar onze gaming site

Na bijna twee jaar keert EA Sports terug met alweer de derde game van de UFC-series. Ontwikkelaar EA Sports heeft aangegeven dat er aan een aantal verbeteringen zijn doorgevoerd, zoals het staand-vechten en de Career-modus. We zullen kijken wat EA Sports UFC 3 goed onder de knie heeft en wat aan verandering toe is. Ook zullen we kijken of ze het voor elkaar hebben gekregen om een goede MMA-game te creëren die uitblinkt vergeleken zijn voorgangers.

Movement, Range en Stamina
Als je de game voor het eerst start volgt er gelijk een tutorial waarbij je geïntroduceerd wordt met een nieuwe mechaniek namelijk het staand-vechten. EA Sports heeft het helemaal omgebouwd tot een nieuw systeem waarbij movement, range en stamina een belangrijke rol spelen. Je stapt in de schoenen van Conor McGregor en neemt het op tegen Tony Ferguson (de huidige Interim Lightweight Champion) terwijl je door het nieuw systeem begeleid wordt. Je kan verschillende technieken uitvoeren door een combinatie van de triggers te klikken, waarbij je tegelijkertijd op één of twee van de actie-knoppen moet gaan klikken. Als je mist wordt je stamina bar zwaarder gestraft, dus je moet veel goed nadenken over wat je doet en de afstand tussen je tegenstander. Verder kan je de reflexbewegingen van je tegenstander analyseren door halverwege een techniek te stoppen door het uitvoeren van een fake. Hierbij druk je op een techniek en druk je gelijk op de block-knop, zodat je karakter niet een gehele techniek uitvoert. Dit zorgt er ook voor dat je minder stamina verbruikt en soms voor openingen waar je meteen toe kan slaan. Verder biedt het nieuwe systeem ook de mogelijkheid om combinaties uit te voeren tijdens het lopen, dit is een andere punt die echt van toegevoegde waarde is. Het staand-vechten is best wel een uitdaging om het onder de knie te krijgen, omdat je te maken hebt met zoveel technieken. Alleen voor het boksen kan je al rond de tien technieken hebben die je op verschillende manieren kan combineren. Het zal je zeker wat tijd gaan kosten om goede combinaties uit te kunnen voeren, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, dan zal je er ook van genieten.

Grond-gevechten zijn toe aan vernieuwing
De grond-gevechten zijn helaas niet veranderd in EA Sports UFC 3. In vergelijking met het staand-vechten zijn grond-gevechten zeker verouderd en kan het wat ons betreft een opknapbeurt gebruiken. Je gebruikt de rechter analoge-stick in combinatie met de trigger-knoppen om een transition of submission uit te voeren. Ook het submitten van je tegenstander voelt als een ergernis aan, omdat vooral de AI je makkelijk kan submitten. Op zich is het niet al te slecht, maar als je het vergelijkt met de vernieuwingen in het staand-vechten, dan is het echt jammer dat grond-gevechten zo in de kou zijn gelaten.

Prima graphics
Op het gebied van graphics en animatie ziet de game er uitstekend uit. Alleen zijn er een aantal minder populaire vechters die er wat raar uit kunnen zien. Verder hebben een aantal vechters ook hun eigen movement-animatie, zoals TJ Dillashaw en Dominick Cruz. Als we kijken naar de effecten van bloed, zweet en schade zien die er behoorlijk realistisch uit. Op het gebied van de commentatoren maakt Jon Anik zijn debuut. Samen met Joe Rogan zorgen zij ervoor dat je geïnformeerd wordt over de vechters zowel voor als tijdens een gevecht. Over het algemeen is het commentaar in UFC 3 niet slecht, maar blinkt het ook niet uit. Tijdens één van onze gevechten werd er aangegeven dat onze eigen gecreëerde karakter goede submissions-offense kon, terwijl we in geen één gevecht door middel van een submission hadden gewonnen.

Sterke singleplayer
Als we het hebben over de singleplayer-content dan is er aardig wat te doen. Buiten de Career-modus is er een traditionele-modus waar je het op kan nemen tegen de AI of een vriend. Als je de grond-gevechten totaal wilt negeren is er een alleen-staand-modus waarin je kan genieten van de vele knock-outs. Als je toch de neiging hebt om alleen te grapplen, dan is het mogelijk om een alleen-grond-modus te spelen. Verder kan je je eigen toernooi creëren waarin je ook vechters vanuit verschillende gewichtsklassen met elkaar kan laten vechten.

Om te oefenen heb je natuurlijk de oude bekende Practice en Skill Challenges-modi waarin je de verschillende aspecten van de sport MMA kan oefenen door het aangaan van een aantal uitdagingen. Je hebt drie categorieën: het staand-vechten waarin je kennis maakt met het nieuwe systeem, worstel/clinch challenges en submission challenges. Het is zeker handig om ze te doen als je de verschillende technieken onder de knie wilt hebben.

Jouw pad naar goud
Als laatste singleplayer content hebben we de Career-modus. Dit jaar speelt hype achter een gevecht ook een belangrijke rol en heb je als einddoel om je carrière als de “G.O.A.T” (Greatest Of All Time) af te sluiten. Om de “G.O.A.T” te worden moet je aan een aantal criteria voldoen die eigenlijk makkelijk te bereiken zijn, hierbij kan je denken aan een bepaald aantal knock-outs, gewonnen partijen en ook financiële aspecten zoals het aantal verkochte PPV’s en je social media volgers. Nadat je een karakter hebt gemaakt begin je allereerst in de World Fighting Alliance waar je ervaring probeert op te bouwen. Na een aantal gevechten komt Dana White (president van de UFC) langs en krijg je een contract in de UFC als je de vechtpartij wint. Jammer genoeg kan je zoals in de huidige FIFA-game niet onderhandelen om een beter contract te krijgen. Eenmaal in de UFC moet je wel oppassen, omdat er een grote kloof in skill is tussen de UFC-tegenstanders. Elk gevecht waarop je voorbereid duurt ongeveer vier tot zes weken. Om je voor te bereiden op een wedstrijd krijg je wekelijks honderd punten. Deze kan je dan vervolgens spenderen aan het leren van nieuwe technieken, sparren, verbeteren van je attributen of het promoten van je wedstrijd.

Er zijn heel veel technieken die je kan aanleren. In het begin van elke trainingskamp krijg je namelijk de mogelijkheid om te kiezen tussen een aantal gyms die gefocust zijn op verschillende aspecten van het MMA. Aan de hand van jouw gekozen gym krijg je te maken met bepaalde karakters die nieuwe technieken kunnen aanleren, zoals Demain Maia voor een aantal submissions en transitions. Dit gebeurt door middel van een aantal mini-games waarin je binnen een bepaalde tijd zoveel stoten moet uitdelen, of zo lang een bepaalde positie moet behouden. De mini-games zijn best wel simpel om uit te voeren. Na een gevecht krijg je de optie om van gym te wisselen, maar weet wel dat je een gym moet ontgrendelen door ze te kopen met je verzamelde geld. Eén keer betaal je voor het ontgrendelen van je gym en vervolgens betaal je wekelijks een bedrag om daar te trainen. De kosten voor het ontgrendelen van een gym kan tussen de 3000 en 500.000 liggen, maar je zal echt niet in geldproblemen komen. De gyms die weinig kosten hebben genoeg kwalitatieve vechters die je handige technieken kunnen aanleren, zoals Nick Diaz en Royce Gracie. In het begin speelt het balanceren van je geld een belangrijke rol, maar later zie je dat geld geen waarde meer heeft. Op een gegeven moment krijg je namelijk te veel geld waarmee je verder weinig mee kan doen.

Goed begin met ruimte voor verbetering
Laten we eens kijken naar het promoten van een gym. EA Sports liet weten dat ‘hype’ een nieuwe functie in de career-modus zou worden, maar eigenlijk kan je zien dat er niet zoveel achter zit. Ja, hype creëren is belangrijk, maar je doet dat op een simpele manier door op de ‘promote’ knop te drukken en te kiezen uit een aantal opties. Deze opties horen van elkaar te verschillen maar in feite is het niks anders dan een tweet met verschillende tekst. Verder zijn de clipjes die je in de trailers voor de game zag niks anders dan cutscenes die op een bepaalde ‘hype-niveau’ worden afgespeeld. Je rivaal wordt automatisch bepaald en als je rivaal deel uitmaakt van één van de gyms, dan kan je daar tijdelijk niet trainen. Belangrijk om te weten is dat er buiten jouw gewichtsklasse geen beweging is in de andere klassen. De kampioenen blijven hetzelfde en op een gegeven moment vochten wij als 28-jarige tegen vechters rond de 45 jaar. Dit is niet echt realistisch maar tegelijkertijd ook te begrijpen, want anders zou je tegen automatisch gegenereerde tegenstanders moeten vechten. Desalniettemin is de hype concept achter de Career-modus wel een leuk idee, maar is er zeker ruimte voor verbetering.

Online doet wat het moet doen
Ook in het derde deel van de UFC series keert Ultimate Team terug om je favoriete team aan vechters samen te stellen. Kaartpakketten spelen wederom een belangrijke rol waardoor je vechters, moves, perks en bonussen kan ontgrendelen. Op zich zijn pakketten makkelijk te verkrijgen door verschillende uitdagingen en gevechten uit te voeren. Ook kan je punten verdienen door het gevechtsresultaat van live opkomende UFC-evenementen te bepalen. Zoals gewoonlijk bevat Ultimate Team ook microtransacties om kaartpakketten sneller te verkrijgen.

Online-play verliep goed met sterke connecties en een goede matchmaking. Af en toe kan het wel eens voorkomen dat er lag ontstaat, maar die zijn echt kort en kwamen zelden voor. Over het algemeen biedt de online-play van UFC 3 een vlotte en fijne ervaring.

Reacties

Sorteer op:   nieuw | oud | votes
mgtow
Ze hebben UFC dus eigenlijk gewoon opgekocht om er hun lootbox en FUT (fifa ultimate team kaarten) zever in te rammen. Zever waarvoor ge of tonnen tijd verspilt of geld, om nog door een algoritme in het spel op uw spreekwoordelijke “doos te krijgen”. Dit is wat je krijgt als je games door marketing bobo’s laat maken, voor 50% “kapot” en tjokvol nest om met microtransacties te kopen, die er normaal standaard zou moeten in zitten voor de basisprijs. UFC Undisputed 3 op PS 3 is waarschijnlijk nog steeds de beste mma game na alle miskleunen van EA Sports, dateert… Lees meer »
wpDiscuz