Review: EA Sports UFC 5 - Meer realisme meer impact games
Review: EA Sports UFC 5 - Meer realisme meer impact

De release van EA Sports UFC 5 is aangebroken. EA heeft gekozen voor een nieuwe engine voor de game, namelijk de Frostbite Engine. Deze engine kennen we van andere games van de ontwikkelaar waaronder de recente voetbalgame EA Sports FC 24. Velen vroegen zich daarom af hoeveel de gameplay zou verschillen ten opzichte van de voorgaande game in de serie. In deze review lees je onze bevindingen van EA Sports UFC 5.

Nieuwe engine

Samen met de overgang naar de Frostbite Engine is de game ook niet langer beschikbaar op last-gen consoles. Dit was ongetwijfeld een lastige keuze voor de ontwikkelaar, maar wat ons betreft heeft dit goed uitgepakt. We moeten dan ook benadrukken dat de meest opvallende verandering in EA Sports UFC 5 in visueel opzicht is. De game ziet er beter uit dan ooit.

Er is een evidente verbetering in belichting en animaties in EA Sports UFC 5 als gevolg van de Frostbite Engine. De impact van trappen en stoten is duidelijk te zien. Wanneer je je vijand slaat, zie je bijvoorbeeld de zweetdruppels van zijn of haar hoofd vallen. Verder is ook de presentatie voorafgaand en na een wedstrijd verbeterd. Dit zorgt voor een verbeterde sfeer wat dichter in de buurt komt van de echte UFC-evenementen.

Real Impact System

Onderdeel van de verbeterde presentatie is het ‘’Real Impact System’’. Dit nieuwe element speelt ook een belangrijke rol in de gameplay. Zo zorgt het Real Impact System ervoor dat de gevolgen van je stoten en trappen zichtbaar zijn op het lichaam van je vijand. Als je bijvoorbeeld je vijand continu met rechts in het hoofd slaat, zie je op die plek een wondje openen. Sla je nog meer op die plek, dan wordt het wondje nog groter en is de kans groot dat je vijand niet meer kan vechten.

Een onderdeel van de Real Impact System is de interventie van dokters. Als een vechter teveel schade krijgt, kan een dokter de wedstrijd onderbreken. Hoewel dit een realistische feature is, is het behoorlijk irritant als een wedstrijd wordt onderbroken. De interventies gebeuren te vaak en halen het ritme uit de wedstrijd.

Verreweg het belangrijkste aspect van een MMA-game zoals EA Sports UFC 5 is de gameplay. Op dat vlak zijn er ook aanzienlijke veranderingen in EA Sports UFC 5. Het submission-systeem is compleet gewijzigd. De uitgebreide minigames uit voorgaande games zijn er niet meer. In plaats daarvan zorgt het nieuwe ‘’Seamless Submissions-System’’ ervoor dat je met één stick submissions kunt uitvoeren. Dit is een aangename verandering, aangezien de submissions in voorgaande games vaak te ingewikkeld waren.

EA introduceert ook nieuwe soort controls in EA Sports UFC 5. Zo is het mogelijk om voor de zeer gesimplificeerde controls te kiezen, waarmee je met een paar knoppen allerlei moves kunt uitvoeren. De AI kiest daarmee simpelweg de meest gunstige moves op dat moment. Hiermee kunnen mensen die de controls van de game niet kennen alsnog meedoen en zich prima vermaken.

In EA Sports UFC 5 is er veel variatie aan soorten trappen, stoten en submissions die je kunt uitvoeren. Helaas ontbreekt er in EA Sports UFC 5 een tutorial om de vele moves te leren. Tijdens het spelen van de Career-modus krijg je op sommige momenten wel tutorials, maar deze zijn zeer beperkt. Er is wel een schema in de game met de alle beschikbare moves, maar geen tutorial om deze goed onder de knie te krijgen. Vooral vergeleken met andere fighting-games is het gebrek aan tutorials zeer teleurstellend.

Career-modus

De Career-modus is terug in EA Sports UFC 5 en bevat ook de nodige aanpassingen. Er zijn meer cutscenes met coach Davis die helpt om je carrière vorm te geven. Zoals al eerder gezegd zijn er diverse tutorials in de Career-modus. Voltooi je deze tutorials, dan krijg je zogenaamde Evolution Points om je personage te verbeteren.

Je komt verschillende UFC-vechters tegen in de Career-modus. Coverster Valentina Shevchenko is bijvoorbeeld aanwezig als coach. Andere vechters leren je nieuwe moves. Toch moeten we zeggen dat de Career-modus grotendeels hetzelfde aanvoelt als de voorgaande game. De cutscenes zijn vooral aanwezig aan het begin van de game en de rest van de modus is grotendeels een reeks van gevechten achter elkaar. Wij hadden op iets meer innovatie gehoopt.

Nieuw in EA Sports UFC 5 is de Online Career-modus. In deze modus is het mogelijk om met je eigen vechter tegen anderen te spelen. Deze modus staat los van de standaard Career-modus. Om de attributen van je vechter te verbeteren, zal je tegen anderen moeten vechten om Evolution Points te verzamelen. Vervolgens kun je deze Evolution Points gebruiken om je vechter sterker te maken.

EA Sports UFC 5 is een verbetering ten opzichte van de voorgaande game. Er is een indrukwekkende verbetering in grafisch opzicht als gevolg van de Frostbite Engine. Verder zijn er diverse aanpassingen waardoor de gameplay beter aanvoelt, zoals het nieuwe submissions-systeem en gewijzigde controls. Ondanks dat het de beste MMA-game op de markt is, hadden wij toch gehoopt op iets meer nieuwe content. Vooral de Career-modus voelt aan als een kopie van de Career-modus uit UFC 4.