Review: Fallout 76 – Geeft de Wastelanders update nieuwe hoop? games
Review: Fallout 76 – Geeft de Wastelanders update nieuwe hoop?

Laten we eerlijk zijn, toen we Fallout 76 mochten reviewen waren we niet bepaald positief. Inmiddels is de game alweer een stuk verder en zou Bethesda met de Wastelanders update de game nieuw leven in gaan blazen. Samen met de abonnementsdienst Fallout 1st zou dit alles een nieuwe en betere beleving moeten geven.

We gaven Fallout 76 dus een nieuwe kans en we waren benieuwd of de gratis Wastelanders update daadwerkelijk de ervaring zou verbeteren. En we zijn gaan kijken of Fallout 1st daadwerkelijk van toegevoegde waarde zou zijn.

Wastelanders update

Bethesda heeft inmiddels vele issues uit de Fallout 76 weten te krijgen. De game is al wel beter speelbaar geworden vergeleken met de release. Een groot gemis in de originele game was het ontbreken van NPC’s, een praatje maken zat er niet in. Die zijn er nu wel en sommige kan je zelfs als companion met je meenemen op je reis. De toevoeging van dialogen geeft al een wereld van verschil!

Er is ook tijd geïnvesteerd in meer story content. Er zijn nu twee facties in de wereld waar je missies voor kan doen en waar je uiteindelijk de keuze voor een bepaalde factie moet gaan maken. Afhankelijk van je acties stijgt je reputatie, hiermee open je nieuwe missies en meer opties om bij handelaren spullen te kopen.

Helaas zal ook dit weer als de welbekende sleur aanvoelen, ga daarheen en pak iets of slacht wat vijanden af. De enkele missies waar wel enige vorm van dialoog in zit weegt niet af aan het tekort van een echt diepgaand verhaal in de missies. Tel daarbij op dat de besturing nog net zo slecht is als bij release, de irritatie om je personage ‘gezond’ te houden iedere paar seconden en je bent alweer snel uitgespeeld.

Is Fallout 1st het waard?

Het zal je ook niet ontgaan zijn dat Bethesda een abonnementsdienst heeft gelanceerd voor Fallout 76. Met Fallout 1st zou je toegang hebben tot exclusief content, maandelijks een hoop speciale valuta krijgen, onbeperkte opslag, een survival tent voor een extra snel reizen punt en je kan de game opstarten in een private server.

Fallout 1st klinkt als muziek in de oren voor diegenen die zich wel kunnen vermaken met de game. Veel spelers hebben ongetwijfeld staan springen om de private servers, rond dwalen zonder bemoeienis van andere spelers. Helaas werd het overschaduwd door wat problemen in het begin. De private servers waren toch niet zo private en je onbeperkte opslag liet spullen verdwijnen. Ten tijde van het schrijven van deze review is het ons gelukkig nog niet overkomen. Het lijkt erop dat Bethesda het voor elkaar gekregen om de problemen tijdig op te lossen.

Voor de maandelijkse prijs die je betaald voor Fallout 1st krijg je uiteraard extra content. De maandelijkse extra Atoms om spullen te kopen, die paar extra emotes, bouwstijlen/materialen, een pantser-outfit en een extra tent voor een fast-travel punt. Extra content is altijd leuk, alleen weeg het af tegen de prijs die je ervoor betaald? Want met €14,99 per maand is de abonnementsdienst niet bepaald goedkoop en het content ook niet bevredigend te noemen. Helaas blijft het ook maar vaag wat je verder met Fallout 1st kan verwachten als je de abonnementsdienst langer aanhoudt.

De moeite waard om Fallout 76 weer op te starten?

Bethesda heeft de nodige verbeteringen toegepast in Fallout 76, de game is zeker vooruit gegaan en voelt minder aan als een slecht in elkaar geknutselde mod. Helaas is het niveau nog bij lange na niet wat je van een grote developer mag verwachten. De Wastelanders update zorgt ervoor dat je toch weer een keer de game opstart, om vervolgens weer te laten verstoffen. Daarmee zeggende zijn we nog steeds niet onder de indruk. De game blijft op papier een leuk concept hebben, maar de uitvoering is nog nergens in de buurt van wat je zou verwachten.

Is het dan nog de moeite om Fallout 1st te nemen? Als je je als één van de weinigen zich wel kan vermaken met Fallout 76, ja dan kan je het allicht eens proberen. Fallout 1st biedt te weinig aan voor de prijs die je betaald om daadwerkelijk terug te keren naar een matige game. Wij zagen niet echt de meerwaarde van Fallout 1st en hebben het idee dat Bethesda opnieuw de plank heeft misgeslagen.