Review: Final Fantasy VII Rebirth – De beste game van Square-Enix tot nu toe games
Review: Final Fantasy VII Rebirth – De beste game van Square-Enix tot nu toe

Vier jaar geleden verscheen Final Fantasy VII Remake voor de PlayStation 4, een van top tot teen opnieuw gemaakte moderne remake van de klassieke JRPG die in 1997 verscheen voor de PS1. De remake was heel goed ontvangen door de internationale game media en de gaming community met meer dan 7 miljoen verkochte exemplaren. Door de grote scope van het moderne remake-project, was dat maar de eerste game van de trilogie. Wij kregen van Square-Enix de mogelijkheid om alvast aan de slag te gaan met het zeer geanticipeerde vervolg namelijk Final Fantasy VII Rebirth. Weet deze game de torenhoge verwachtingen waar te maken?

Jagen op Sephiroth

Het verhaal van Final Fantasy VII Rebirth gaat direct verder waar Final Fantasy VII Remake is opgehouden. Square-Enix heeft een verhaal tot nu toe video toegevoegd voor de mensen die de eerste game niet hebben gespeeld, maar wij raden aan om de eerste game te spelen voordat je met deze begint. Sterker nog, het is ook aangeraden om de prequel Crisis Core: Final Fantasy VII Origin te spelen zodat je op de hoogte bent over de origin-verhalen van Cloud, Zack, Tifa en Sephiroth.

In Final Fantasy VII Rebirth verlaten Cloud, Tifa, Aerith, Barret en Red XIII de stad Midgar en Sector 5 om de schurk Sephiroth, de engel met één vleugel op te sporen. Vreemde mensen in zwarte kleding lopen als een zombie door de wereld naar een mysterieus bestemming. Cloud is er zeker van dat deze mensen naar Sephiroth gaan en zo begint een avontuur door verschillende regio’s, steden en meer omgevingen. Gedurende het verhaal kom je oude gezichten tegen, ontmoet je nieuwe bondgenoten, de kwaadaardige organisatie Shinra heeft een eigen agenda en ook de Turks zijn er weer. Vooral de interactie met de verschillende personages, maken deze game zo sterk. Gedurende het verhaal begin je steeds meer te geven om de personages en hun onderlinge relaties, iets wat we misten in Final Fantasy XVI.

Het verhaal van Final Fantasy VII Rebirth is niet veel diepgaander dan Cloud’s motivatie om Sephiroth te stoppen. Het avontuur die Cloud en zijn vrienden meemaken tijdens de reis, is wat deze game zo magisch doet aanvoelen. De gebeurtenissen onderweg, maken deze game en personages zo memorabel. Het deed ons denken aan The Lord of the Rings waar Frodo en Sam op avontuur gaan zonder dat ze weten wat de twee onderweg gaan meemaken.

ff7 review sephiroth

Verken de magische wereld met je vrienden

Final Fantasy VII Rebirth is niet een volledig lineaire game. Waar je in de eerste game lineaire levels speelde met af en toe een lange dungeon, krijg je hier te maken met open maps. Grote omgevingen kan je vrij verkennen waaronder het thuisland van Cloud en Tifa, de Grasslands, Junon en meer. Je komt vaak naar een stad of dorp, daaromheen is er een grote open gebied waar je vrij side quests kan doen, kan jagen op sterke monsters, schatten kan zoeken en meer informatie kan krijgen over de wereld. Wanneer je van het ene gebied naar een andere gaat, dan schakelt de game terug naar lineaire levels. Vervolgens kom je bij een nieuwe stad waar mensen je quests kunnen geven om te doen in de nieuwe open omgevingen.

Iedere open omgeving is best groot waarbij er veel te doen is. Je bent per open gebied makkelijk 3 uur bezig om deze 100% compleet te krijgen. Allereerst moet je op een Ubisoft-manier een toren beklimmen en deze zien te activeren. Vervolgens krijg je iconen op de map te zien waar je verschillende activiteiten kan doen. Omdat de open omgevingen groot zijn, kan je deze gebieden met een Chocobo verkennen. Iedere regio heeft een eigen soort Chocobo. Soms moet je quest doen om een Chocobo in een gebied te ontgrendelen, een andere keer moet je een wilde Chocobo temmen door deze in stealth te benaderen. Stealth is een mechanic die niet heel fijn werkt in Final Fantasy VII Rebirth, gelukkig zijn niet veel momenten dat je stealth moet gebruiken. Iedere Chocobo heeft eigen vaardigheden. Zo is er een Chocobo die verticaal op muren kan lopen waardoor je op hoge plekken kan komen. Er is ook een Chocobo die enorme sprongen kan maken. Iedere Chocobo kan net als een speurhond, geuren volgen en zelfs verborgen schatten vinden.

De open maps zijn wat betreft inhoud erg geïnspireerd door de bekende Ubisoft-formule, met veel copy and paste content. Toch vonden wij het leuk om zoveel mogelijk per gebied te doen, omdat we sterker wilden worden in character level, maar ook team level en bond level. Aangezien de personages zo geliefd zijn, wil je meer tijd met hen besteden door deel te nemen in side quests en zij-activiteiten.

Diepgaand combatsysteem

Het is aangeraden om zoveel mogelijk side quests en zij-activiteiten te doen, want je hebt alle XP echt nodig als je deze game speelt op normal of een hogere moeilijkheidsgraad. Als je underleveled bent, ga je het behoorlijk lastig krijgen, vooral tegen een main story boss of een minibaas.

De combat van Final Fantasy VII Rebirth is dat wat je gewend bent van Final Fantasy VII Remake en Intergrade, maar dan met extra toevoegingen. De real time combat wat wordt gecombineerd met strategische moves waarbij je een vaardigheid kan uitvoeren door eventjes de tijd stil te zetten, is terug. Nog altijd draait het niet zozeer om het doen van zoveel mogelijk schade, maar het breken van de verdediging van de vijand, waarna hij of zij openstaat voor de echte schade. Iedere vijand heeft sterke en zwakke punten. Daardoor is het aangeraden om de juiste partylid te kiezen voor de juiste encounter.

Nieuw zijn Synergy moves. Door je party-leden te levelen en door een band met hen te vormen, ontgrendel je Synergy moves. Dit zijn hele coole superaanvallen die je naast je Limit-aanval kan uitvoeren, waarbij beide personages twee ATB-charges tegelijk moeten gebruiken, dus je kan zo’n move niet vaak per gevecht uitvoeren. Wanneer je dit doet, is het wel pure fan service om bijvoorbeeld Cloud en Tifa rug aan rug te zien en vervolgens verwoestend uithalen. Het leuke is dat Synergy niet alleen draait om hoofdpersoon Cloud. De overige cast kunnen ook Synergy met elkaar hebben. Afhankelijk van wie je selecteert in je party, zijn er nieuwe soorten Synergy moves beschikbaar. RED XIII kan bijvoorbeeld chargen op een vijand terwijl Berret een kanon afvuurt. Aerith kan een sterke magieaanval doen terwijl Tifa de lucht in duikt en naar beneden charged met haar rechtervuist.

Behoorlijk veel extra's

Final Fantasy VII Rebirth is in een notendop het lineaire van Final Fantasy VII Remake met om de paar hoofdstukken, een open map met activiteiten van een Ubisoft game en er zijn waanzinnig veel minigames, vergelijkbaar met een Yakuza-game. Wij werden telkens verbaasd doordat Final Fantasy VII Rebirth steeds weer met een nieuwe minigame kwam. Er zijn zoveel minigames die vrijwel niets te maken hebben met de main story, maar waar je wel heel veel uren plezier uit kan halen. Zo kan je piano spelen, Chocobo racen, er is een tower defense minigame, er is een minigame waar je snel in een soort arena, grote dozen moet breken voor een highscore, er is een space shooter, motor combat uit de eerste game is terug, je kan deelnemen aan een shooting range, er is een minigame waar je als het ware gaat boksen met hologrammen en nog veel meer. Velen hoef je niet te doen en zijn volledig optioneel. Enkele moet je doen om te vorderen in de story zoals Chocobo racing.

De leukste mini-game vonden wij Queen’s Blood. Dit is een trading card game binnen Final Fantasy VII Rebirth. Tijdens je avontuur kan je verschillende NPC’s uitdagen in een potje Queen’s Blood. Slaag je erin om een persoon te verslaan, dan krijg je een exclusieve kaart die je aan je deck kaan toevoegen. Queen’s Blood combineert als het ware schaken met een kaartspel. Er is een bord met drie horizontale lanes. Wie meer power heeft op twee van de drie lanes, wordt de winnaar. Je zet kaarten op het bord waarna je meer kaarten kan zetten afhankelijk van de ability van de kaart. Ook hier moet je als het ware de tegenstander op schaakmat zetten. Queen’s Blood is behoorlijk verslavend en zou net als Gwent uit The Witcher 3 een standalone game kunnen worden.

De mooiste game uit Japan tot nu toe

Final Fantasy VII Rebirth ziet er prachtig uit, wat ons betreft de mooiste game vanuit Japan samen met Resident Evil 4 Remake. Personages zien er behoorlijk gedetailleerd uit. Emoties zijn op de gezichten af te lezen. De open maps zorgen voor veel meer immersie door de depth of field en de fantastische soundtrack. Verder zien met name de cutscenes er waanzinnig goed uit alsof je een CGI-film aan het kijken bent. Vergeleken met de eerste game op de PS4 is er een sprake van een grote upgrade wat betreft resolutie en textures, vooral als je speelt op Fidelity-modus. Heel soms is er inconsistentie in texture-kwaliteit op bepaalde gezichten van NPC’s, op muren of rotsen. Voor de rest is deze game op visueel gebied een lust voor het oog.

De Fidelity modus levert betere visuals maar wel op een vaste 30 frames per seconde. Vaak is onze voorkeur de Performance-modus omdat wij vloeiende gameplay meer waarderen dan graphics. Echter is Final Fantasy VII Rebirth in Fidelity-modus zeker te doen. Aangezien dit tactische action is en niet de supersnelle hack & slash actie uit Final Fantasy XVI, is 30 FPS meer dan prima. De PlayStation 5 draait de game te allen tijde op een vaste framerate, wij hebben in onze playtrough geen framedrop ervaren. Overigens hebben we Performance-modus geprobeerd, maar deze was een enorme downgrade in graphics. Square-Enix heeft dit gefixed met een patch, maar pas nadat wij deze review af kregen. Wat betreft polish heeft Square-Enix heel goed werk geleverd. Wij hebben geen bug, crash, framedrop of glitch meegemaakt.

Final Fantasy VII Rebirth maakt de torenhoge verwachtingen meer dan waar, Deze game is op alle punten beter dan de eerste game die al geweldig was. Open maps hebben de bekende Ubisoft-formule, maar zorgen er wel voor dat je veel meer tijd kan besteden met de uitstekende cast. Het verhaal is geweldig, de cutscenes zijn behoorlijk indrukwekkend gedaan, de combat is goed met een mix tussen real time en het oude tactische. Banden vormen met je vrienden is leuk, maar ook belonend in de vorm van coole Synergy moves. Er zijn heel veel interessante side quests en behoorlijk veel minigames waar je uren extra speelplezier uit kan halen. Kortom, dit is een must-have als je fan bent van Final Fantasy VII, maar ook single player avonturengames. Final Fantasy VII Rebirth levert een magisch avontuur die je niet makkelijk zal vergeten. Wij kunnen nu al niet wachten op de volgende game in de trilogie.