Review: Fire Emblem: Three Houses – Een uitstekende game voor tientallen uren vermaak

Een must-have voor de Switch

De totale eindscore kan je vinden op onze gaming website 1337 Games

Fire Emblem is één van de meest iconische series die Nintendo over de jaren heeft ondersteund. Er zijn heel wat Fire Emblem-games uitgekomen, sommige beter dan anderen, maar over het algemeen zijn de games erg geliefd. Fire Emblem: Three Houses is de nieuwste game in de series en deze zou volgens Nintendo ambitieuzer en grootschaliger moeten zijn dan ooit, want het is de eerste echte console Fire Emblem. Maakt Fire Emblem: Three Houses de verwachtingen waar?

Keuze tussen drie huizen

In Fire Emblem: Three Houses heb je, zoals de name al suggereert, de keuze uit drie huizen om de game mee door te spelen: The Blue Lions, The Black Eagles en The Golden Deer. Elk huis heeft verschillende studenten die deel ervan zijn. Daarnaast heeft elke house ook een leider. Aan de hand van de keuze die je maakt zal je moeten omgaan met de unieke studenten van het desbetreffende huis, wat voor enorme replaywaarde zorgt.

Jij zult als professor moeten optreden voor het huis dat je aan het begin van de game hebt gekozen. De studenten die jou leiding volgen, zal je moeten opleiden tot sterke vechters, magiërs of support. Het verhaal van de game is tof van het begin tot het einde. Aan het begin van de game lijkt alles in orde in het continent Fódlan, maar er zullen complicaties ontstaan. Bij de belangrijke gebeurtenissen, krijgen we af en toe echte Anime-cutscenes die ons deden denken aan de Persona-serie. Net als bij persona kan je Fire Emblem: Tree Houses als het ware zien als een volledige speelbare Anime-serie.

Band met karakters

De game schittert op een aantal vlakken, maar het beste aan Fire Emblem: Three Houses zijn beslist de verschillende karakters die je tegen zult komen. Elke karakter heeft een geloofwaardige backstory en een unieke personaliteit. Je zult talloze conversaties voeren met de personages en ze zo leren kennen. Het is erg indrukwekkend dat er voice-acting is voor werkelijk iedereen die je zal ontmoeten.

Door gesprekken met personages te voeren en elkaar te ondersteunen in gevechten, kan je de band tussen jou en dat personage versterken. Het stopt echter niet daar, karakters onderling kunnen ook met elkaar praten en daarmee een band tussen elkaar creëren. Tijdens de game zal je heel wat dialogen voeren. Het toffe is dat een groot deel van de dialogen optioneel zijn, dus je hoeft geen tijd te investeren in karakters waarmee je niks hebt. Doe je het wel, dan bouw je echt een band op met personages en hiermee krijg je verschillende bonussen tijdens gevechten.

Veldslagen worden gedurende de game steeds spannender, niet alleen omdat je tegen steeds moeilijkere vijanden moet vechten, maar omdat je echt geeft om jouw studenten. Eén foute actie en een student waar je maanden lang een band mee zat te bouwen, kan zomaar sterven. Gelukkig is er een optie om enkele keren de tijd terug te draaien mocht iets vreselijk mis gaan. Voor de casual-spelers is er zelfs een modus waar permadeath uitgezet is.

Turn-based combat

Combat in Fire Emblem: Three Houses is van het turn-based strategy genre, vergelijkbaar met XCOM. Aan het begin van elke missie kies je welke studenten je wilt meebrengen. Karakters hebben verschillende classes in Three Houses. Door deze te levelen en op te leiden kan je ze veranderen in nieuwe classes, dit doe je met examens. Er zijn een groot aantal opties; Je hebt classes die meer focussen op magie of close combat, maar ook classes die kunnen paardrijden of vliegen. Het is cruciaal om de juiste classes te kiezen voor een missie, vooral op hard-mode.

De game biedt op normal-modus bijna geen uitdaging en vereist daarom ook weinig strategie. Wij raden vandaar aan om de game op hard te spelen, want dan maak je echt de spanning van deze game mee. Veder is het belangrijk om de zogenaamde ‘weapon triangle’ te weten. Een zwaard is sterker dan een bijl, een bijl is weer sterker tegen een speer en een speer heeft de voordeel tegen een zwaard. Het is daarom aangeraden om van alle drie, minimaal één unit in je team te hebben.

De combat biedt veel variatie en blijft tot het einde erg leuk. De missies daarentegen zouden wel wat creatiever mogen zijn. Vaak is de opdracht om naar een bepaalde plek te gaan en alle vijanden te verslaan. Een ander punt dat misschien wel beter zou kunnen, is het leveldesign. Veel van de missies vinden plaats op standaard maps waarbij je alleen maar naar voren kunt lopen.

In Fire Emblem: Three Houses heb je elke maand een missie die je moet voltooien. In de periodes tussen missies heb je de keuze uit verschillende activiteiten. Je kunt trainingsmissies doen, lesgeven of uitrusten. Daarnaast heb je ook dagen dat je vrij kunt rondlopen. Hier kan je onder andere eten met je bondgenoten, zingen, meedoen aan toernooien en vissen. Vergelijkbaar met Persona 5 heb je maar een bepaalde hoeveelheid activiteiten die je op een dag kunt uitvoeren, de gelimiteerde tijd die je hebt zal je dus goed moeten indelen. Door het voltooien van activiteiten met de personages in de game, wordt hun motivatie verhoogd. Dit zorgt ervoor dat je ze meer kunt trainen en dus ook sterker kunt maken.

Fire Emblem: Three Houses behoort ongetwijfeld tot één van de beste games op de Nintendo Switch. De indrukwekkende hoofdverhaallijn en unieke karakters zorgen ervoor dat je de game van start tot finish geen moment los wilt laten. Tijdens sommige momenten zijn de levels en missies op enkele vlakken saai te noemen, maar dat neemt niet weg van de uitstekende combat. Fire Emblem: Three Houses is misschien niet een perfecte, maar zonder twijfel wel een fantastische game.