Review: Ghost of Tsushima – Beste Samoerai-game ooit! Sport
Review: Ghost of Tsushima – Beste Samoerai-game ooit!

De geschiedenis van de Aziatische landen is heel interessant. Jammer genoeg kregen we tijdens geschiedenislessen hier weinig van mee, en moesten we het doen met onder andere Japanse films. Ontwikkelaar Sucker Punch die bekend werd door de InFAMOUS-games, komt nu met Ghost of Tsushima exclusief voor de PlayStation 4. Een game die die het gevoel van klassieke Samoerai-films naar de gamer moet brengen, en tegelijkertijd ook de waargebeurde oorlog van het eiland Tsushima moet vertellen. Is Ghost of Tsushima een game die de moeite waard is?

De strijd om Tsushima

Ghost of Tsushima is een open wereld action game, waar je de gehele eiland Tsushima kan verkennen. Tsushima ligt tussen Korea en Japan. Het verhaal van Ghost of Tsushima gaat over de waargebeurde invasie van het Mongoolse leger in Tsushima, waar een groepje Samoerai tegen alle verwachtingen in, Tsushima hebben weten te beschermen. Jij bent Jin Sakai, de lord van de Sakai Clan. Jin moet bondgenoten vinden om het overweldigend leger van de zeer gevreesde Khotun Khan te stoppen.

Dit is een echte Samoerai story waar eer, het controleren van emoties, gerechtigheid en eerlijk vechten als heilig wordt gezien. De eeuwenoude ‘code’ van de Samoerai is onveranderbaar. Het is een schande om trucjes te gebruiken tijdens gevechten of iemand in zijn rug aan te vallen. Een Samoerai heeft zoveel respect voor de ‘the way of the Samoerai’ dat je beter eervol kan sterven dan de code te verbreken.

En dat is waar hoofdpersoon Jin mee worstelt. De Mongolen zijn meedogenloos en hun leger is behoorlijk in de meerderheid. Jin’s verantwoordelijkheidsgevoel om Tsushima te redden staat recht tegenover alles wat hij heeft geleerd als Samoerai. Dit is niet een gevecht die gewonnen kan worden door een eervolle directe confrontatie. Jin moet wel zijn code verbreken voor de toekomst van Tsushima. Daarom heet deze game Ghost of Tsushima. Gedurende de game worstelt Jin met eervol vechten als een Samoerai, en koste wat het kost doen wat nodig is als The Ghost.

Tsushima is groot

Ghost of Tsushima is een open wereld-game die het beste te vergelijken is met de Assassin’s Creed-serie. Er is een grote map met allemaal vraagtekens zoals we dat vaker hebben gezien in open wereld games. Het verschil in deze game is dat de map ingedeeld is in drie delen. Alleen door main missies te doen kom je bij het tweede en derde gebied.

De map is groot maar niet gigantisch zoals Assassin’s Creed Odyssey. Het is een goede weergave van het eiland Tsushima. Er zijn veel quests en activiteiten. Als je alles doet in deze game ben je makkelijk 50 uur bezig. Als je echter alleen gaat voor de main story, dan ben je veel sneller klaar.

Tsushima is volgepropt met vraagtekens die kunnen leiden naar shrines, watch towers, hot springs, meditatieplekken, bamboe trainingen, rescues en strongholds. Jammer genoeg heeft Sucker Punch dezelfde content meerdere keren gebruikt. De eerste paar keer zijn zij-activiteiten leuk, maar voor de twintigste keer mediteren of een bamboe snijden, voelt repetitief aan. Wij hadden graag meer variatie gezien in de activiteiten zodat de wereld ons bleef verrassen. Voor een game die vijf jaar in ontwikkeling is geweest, zijn de zij-activiteiten jammer genoeg niet boeiend genoeg.

Veel quests

Waar zijactiviteiten repetitief worden, zijn quests wel blijvend interessant. De main missies zijn uiteraard de belangrijkste. Dit zijn quests waar het verhaal van Jin, maar ook de oorlog tegen de Mongolen wordt gevorderd. Het is duidelijk dat Sucker Punch hier de meeste aandacht aan heeft besteed, want dit zijn de quests die ons het meest deden denken aan een goede Samoerai-film. De game is speelbaar met Engelse maar ook Japanse voice-overs, beide zijn heel sterk. Voor de echte klassieke filmliefhebber, is er een ‘black and white mode’ waardoor je de gehele game in zwart en wit kan spelen.

Naast de main story missies, zijn er side missies die in te delen zijn in quests voor de bevolking, quests voor bondgenoten en mythische quests. Quest voor de bevolking zijn missies waar Jin de bevolking van Tsushima helpt. Denk aan iemand die vermist is of dieven verdrijven uit een boerderij. Jammer genoeg lijken alle quests uit te komen op een combat encounter. Meer uitkomsten en twists hadden de zijmissies meer impact kunnen geven. Interessanter zijn de mythische quests van muzikant Yamato. Hij vertelt kampvuren over mythische krijgers die hebben geleefd in Tsushima. Door zo’n quest te voltooien krijg je de beschikking over een coole nieuwe outfit of een unieke vaardigheid.

Als laatste zijn er missies voor bondgenoten wat in feite storylines zijn voor de meest belangrijke personages waar Jin mee te maken krijgt. Alle bondgenoten hebben een persoonlijkheid en motieven. Jij helpt ze om hun doelen te bereiken en zij helpen Jin om Tsushima te bevrijden uit de handen van de Mongolen. Aan het begin van deze game, hadden we niet direct een band met bijfiguren, maar gaandeweg leer je ze te kennen en begin je om ze te geven.

Weinig UI maar veel natuur

Waar Ghost of Tsushima innoveert is de User Interface, de levende wereld en navigatie die allemaal met elkaar te maken hebben. De UI is zo minimalistisch mogelijk gehouden zodat de pracht van de wereld centraal staat.

Deze game heeft geen kompas of een minimap. Het bereiken van je bestemming gebeurt door de natuur te volgen. Wanneer je een bestemming hebt, dan kan je door te swipen op de touchpad, directie vragen van de natuur. De wind waait dan een richting op en daarmee komt de wereld echt tot leven. Alles in de wereld beweegt. Denk aan planten, bomen, stofdeeltjes, bladeren, vuur en rook. Navigeren via de natuur is heel cool gedaan en bedacht, maar soms levert dit wel problemen op. Wanneer je namelijk meerdere objectives tegelijk hebt, zoals het vinden van vier vijandige vlaggen, dan werkt dit navigatiesysteem niet. Dit systeem is puur gemaakt voor één bestemming. De wind kan niet naar vier kanten tegelijk waaien.

Naast de wind, komt Jin ook dieren tegen in de open wereld die je kan volgen naar een bestemming. Een vos neemt je altijd mee naar een verstopte shrine terwijl een gele vogel je kan meenemen naar een bestemmingen die dichtbij ligt.

Geweldig combat-systeem

Voordat we deze game speelden, hadden we veel vraagtekens over het combat-systeem. Maar we kunnen met genoegen zeggen dat de combat van Ghost of Tsushima werkelijk fantastisch is. Aan het begin van ieder gevecht kan je een ‘standoff’ beginnen, een ‘one hit kill’ duel als het ware. Dit is bijzonder goed gedaan. Het gaat hier om een juiste timing waardoor je in drie moves letterlijk drie vijanden naar het hiernamaals kan sturen. De mensen om je heen schrikken van een correct uitgevoerde standoff.

Normale combat van deze game is een mix tussen de oude Assassin’s Creed-games en Sekiro. Het is reageren op verschillende vijanden die allemaal een unieke moveset hebben. Agressief spelen heeft weinig zin en dat is ook niet hoe een Samoerai vecht. Een Samoerai ziet een aanval komen en reageert daarop met een genadeslag. Alle normale aanvallen kunnen geblokt worden. Wanneer er een rode licht verschijnt, moet je heel snel ontwijken. Wanneer er een blauwe licht verschijnt moet je parryen, want anders word je geraakt. Dit is een realistische zwaard-game, en dus ga je snel dood met enkele hits. De combat is hierdoor best uitdagend, en je krijgt ook te maken met steeds meer moeilijkere vijanden naarmate het verhaal vordert.

Er zijn verschillende vijanden met verschillende wapens. Jin vecht altijd met zijn Katana, wat Samoerai zien als hun levenslange partner. Jin maakt dus niet gebruik van andere wapens, maar krijgt wel de beschikking over meerdere stances en Ghost-tools. Iedere stance heeft unieke animaties en is een directe counter voor een specifieke vijand. Als een vijand met een zwaard op je af komt, breekt zijn verdediging sneller door gebruik te maken van de Stone Stance. Met de Water Stance breek je sneller door de verdediging van een bruut met een zware schild. Wanneer je het combat-systeem onder de knie hebt, dan ben je niet te stoppen. Vijanden zien dit ook en slaan soms zelfs op de vlucht, of smeken om genade wanneer ze zien hoe effectief en dodelijk The Ghost aan het vechten is.

Upgrades en outfits

Het upgrade-systeem werkt met skill points. Alles wat je doet levert XP op en dat geeft skill points, die je kan spenderen in Samoerai maar ook Ghost-vaardigheden. Samoerai-vaardigheden draaien vooral om stances en je pijl en boog. Ghost-vaardigheden gaan over stealth en tools die je kan gebruiken zoals kunai’s en rookgranaten. De coolste vaardigheden ontgrendel je door de main story en de mythische quests te doen. We gaan deze niet spoilen, maar ze zijn verdomd cool.

Naast vaardigheden verkrijg je in de game ook meerdere outfits die allemaal perks hebben. Een Samoerai-outfit geeft bijvoorbeeld meer HP en bescherming terwijl de hunter-outfit je meer tijd geeft om in slow motion te richten. Iedere outfit is tot vier keer te verbeteren waardoor de perks ook meer bonussen geven.

Als laatste krijg je door het voltooien van zij-activiteiten in de wereld, handige bonussen. Shrines geven charms die je een kleine verbetering kunnen geven zoals iets meer schade. Bamboe trainingen geven je meer resolve-punten, deze heb je nodig om jezelf te healen of bij het gebruik van speciale vaardigheden. Als laatste geeft even ontspannen bij een hot spring, je een klein beetje meer HP.

Presentatie en performance

Ghost of Tsushima is een lust voor het oog. Niet zozeer de karakters maar met name de natuur steelt hier de show. De natuur is ronduit prachtig en komt tot leven. Er zijn heel veel unieke locaties waar we stopten om een foto te maken met de uitgebreide foto modus. Animaties zijn vloeiend en alles oogt realistisch. Als je beschikt over een tv met ondersteuning voor HDR, dan ga je behoorlijk onder de indruk zijn van de wereld van Ghost of Tsushima.

Wat betreft performance hebben we geen problemen gehad. Wij speelden op een PlayStation 4 Pro, en hier kregen we de mogelijkheid om te kiezen tussen een performance of een cinematic mode.

Ook wat betreft bugs, glitches en crashes is het goed geregeld. Sucker Punch heeft deze game heel goed gepolished. Het enige wat wij in 50 uur gameplay tegenkwamen waren twee momenten waar een quest niet verder ging. Maar via ‘reload checkpoint’ was dit probleem snel opgelost. De game slaat heel vaak op, dus ook als er iets fout gaat, verlies je nauwelijks progressie. Als laatste heeft deze game hele korte laadtijden, wat bijzonder is voor een open wereld game. Fast travelen duurt bijvoorbeeld maar twee seconden.

Ghost of Tsushima is een uitstekende open wereld Samoerai-game. Sterker nog het is de beste Samoerai-game die wij gespeeld hebben. Deze game laat uitstekend zien hoe het is om een Samoerai te zijn, hoe zij leefden en wat hun code is. De oorlog van Tsushima is heel interessant waar gevochten werd tegen een overweldigend leger. De wereld van Tsushima is adembenemend mooi, de combat is zeer vermakelijk, de karakters die je ontmoet zijn memorabel en er is een uitgebreid skill-systeem.

Toch zijn er enkele punten waar Sucker Punch steekjes laat vallen, anders was dit een perfecte game geweest. Zij-activiteiten zijn repetitief, vrijwel alle quests eindigen met een combat encounter, hier missen we enige originaliteit. Als laatste zijn we zeker een fan van het gebruik maken van de natuur als navigatie, maar dit systeem werkt niet altijd even goed. Al met al is Ghost of Tsushima een game die behoorlijk veel goed doet, en daarom kunnen we deze game absoluut iedereen aanraden!

Koop Ghost of Tsushima nu al en ontvang hem op launch in je brievenbus

Ghost of Tsushima – PS4

Reserveer nu een exemplaar. Beschikbaar op 17-07-2020