Review: Helldivers 2 – Geslaagde sci-fi co-op shooter games
Review: Helldivers 2 – Geslaagde sci-fi co-op shooter

Sony had in de tijd van de PlayStation 3 vette multiplayer games zoals Killzone, Resistance en Warhawk. In de levenscyclus van de PlayStation 4 werd de focus geheel gelegd op immersive single player games, wat resulteerde in een dominantie van PlayStation ten opzichte van Xbox. Live service games verschenen vooral vanuit de kant van third party ontwikkelaars, enkelen zo succesvol dat er miljarden werden verdiend. Sony heeft besloten om deze generatie zowel single player als live service multiplayer games uit te brengen. De co-op shooter Helldivers 2 is hier één van. Is deze game de moeite waard?

Ruimte soldaatje spelen

Helldivers 2 is het vervolg op Helldivers van negen jaar geleden. Deze game speelt zich 100 jaar na de eerste game af. Helldivers was een leuke top down shooter, maar Helldivers 2 is een volwaardige third person shooter. Ontwikkelaar Arrowhead Game Studios is veel groter gegaan kwa scope en ambitie.

Jij staat hier in de schoenen van een Helldiver, een soldaat van de grote krijgsmacht van Super Earth, een versie van onze planeet maar dan in de verre toekomst. Super Earth staat onder dreiging van Alien facties uit verre planeten waaronder de Terminids en Automatons. De eerste is een zwerm insectachtige beesten met scherpe klauwen en tanden, het meest te vergelijken met de Zerg uit StarCraft. De tweede is geavanceerde dodelijke robots die ons deden denken aan Terminator. Beide facties bedreigen de mensheid en dus moeten de Helldivers deze vijandige facties stoppen door hen uit te schakelen op planeten die dichtbij Super Earth staan. Als Helldiver krijg je te maken met verschillende missies op meerdere planeten.

Helldivers 2 is behoorlijk sfeervol zowel op de verschillende planeten als de manier hoe soldaten worden gemotiveerd om te vechten voor Super Earth. Voor en na missies krijg je constant te maken met propaganda wat op een satirische wijze wordt overgebracht. Het deed ons denken aan hilarische dialogen en filmpjes uit de oude Command & Conquer-games

helldivers 2 screenshot1

Vechten tegen buitenaardse wezens

De gameplay van Helldivers 2 begint op je ruimteschip waar je een missie aanneemt. Vervolgens word je met een space pod gedropt op een planeet om een missie uit te voeren. Op de planeet waar je een missie doet, zie je ver in de lucht jouw ruimteschip als een soort Star Destroyer zweven. Dit is niet alleen een mooi plaatje, maar ook heel belangrijk voor de gameplay. Jouw schip kan namelijk het verschil zijn tussen een geslaagde of een gefaalde missie.

Een Helldiver beschikt namelijk over vier zogeheten Stratagems. Dit is een gadget waarmee jouw schip je kan helpen. Zo kan je een ammunitie care package laten droppen, maar ook een bombardement vragen vanuit de lucht. De eerste paar Stratagems zijn niet heel denderend, maar later wordt het echt een spektakel waarbij je met een succesvolle Stratagem een zwerm aliens in één keer weg kan vagen. Een Stratagem activeer je door eerst een soort Konami-code in te voeren met de D-pad. Dit maakt het extra spannend bij bepaalde missies, want vaak wordt het zo chaotisch dat het heel moeilijk is om tijd te vinden om een Konami code in te voeren.

Zelf beschik je over een dodelijk arsenaal om te vechten tegen buitenaardse wezens. Denk aan machinegeweren, shotguns, snipers, pistolen, granaten, maar ook vlammenwerpers en rail guns. Encounters met aliens kunnen behoorlijk spannend worden, omdat je beschikt over gelimiteerde hoeveelheid ammunitie. Het reloaden moet je hier heel tactisch doen, want je verliest wat in je magazijn is, als je te vroeg een reload doet. Goed nadenken wanneer je gaat herladen is heel belangrijk in Helldivers 2, want anders kan je heel snel overweldigd worden door de vijand.

De gunplay voelt goed aan en dat is ook het belangrijkste bij het spelen van een third person shooter. Met name de zware wapens zijn geweldig en hebben veel impact. Per wapen kan je ook enkele aanpassingen doen zoals het kiezen van andere soorten kogels, betere grip of een hogere rate of fire.

helldivers 2 screenshot2

Space quests

Helldivers 2 stuurt je naar verschillende missies op verschillende planeten om deze te bevrijden uit de handen van Alien facties. Samen met de rest van de community moet je planeten als het ware veroveren door deze Alien vrij te maken. Een succesvolle missie draagt bij aan de macht van de mensen op een Alien-planeet. Een gefaalde missie zorgt dat de vijand weer sterker wordt. Wanneer een planeet helemaal in handen is van de Helldivers, krijgt iedereen die geholpen heeft, een in-game beloning en komen nieuwe planeten beschikbaar. De layout van de planeten worden procedureel gegenereerd, dus iedere keer is het net weer anders.

De missies zijn vaak niet langer dan 30 minuten, soms ben je zelfs binnen 10 minuten al klaar met je doelstelling en kan je de rest van de map op je gemak verkennen. Soms krijg je de taak om een alien nest te vernietigen, een andere keer het vernietigen van een opslagplaats voor wapens en een andere keer moet je een raket lanceren. De missies zijn leuk om te doen, alleen hadden we iets meer soorten missies gezien. Op dit moment is er niet heel veel variatie in de objectives die je moet uitvoeren. Hopelijk voegt de ontwikkelaar nieuwe soorten missies toe in latere updates.

helldivers 2 screenshot3

Samen vermakelijker

Helldivers 2 kan je alleen spelen, maar je speelt dan echt alleen zonder NPC-teamgenoten. Deze game komt beter tot zijn recht als je met drie anderen mensen speelt. Het is mogelijk om met random mensen te spelen, en gelukkig zijn er in-game iconen die je kan plaatsen om te communiceren met je teamleden zoals het aangeven van een richting. Leuker is het spelen met vrienden waarbij communicatie en strategie heel belangrijk is. Zo kan iemand snipen en zorgen voor air support met het activeren van Stratagems, terwijl de rest de objective aan het voltooien is in de gevarenzone. Wanneer je als team een missie succesvol voltooid met weinig leven en ammunitie na 30 minuten chaos, is de voldoening ongekend goed. Het is als het ware je eigen sci-fi actiefilm die je samen met drie anderen speelt. Omdat het reloaden of het activeren van Stratagems tijd vraagt, is het heel vet om support fire van je squad te vragen zodat jij bijvoorbeeld een Konami code kan invoeren voor een dodelijke Napalmbom.

Wat ook zorgt voor hilarische momenten is dat friendly fire aan staat. Schiet je in alle chaos per ongeluk op je teamlid, dan kan hij doodgaan. Een airstrike kan ook jouw team wegvagen, dus wees heel alert over waar je support van boven vraagt. Een care package kan op je gezicht vallen als je niet oplet en zomaar je einde betekenen. Vaak zijn dit soort gebeurtenissen, hilarische momenten die je niet snel zal gaan vergeten. Aan de andere kant als je met random mensen speelt, kan friendly fire ook vervelend zijn omdat mensen zich soms bewust misdragen. Er is op dit moment geen optie om friendly fire uit te zetten.

Graphics in orde maar technisch niet

Grafisch ziet Helldivers 2 er prima uit. Het is duidelijk niet van het kwaliteit single player Sony games, maar een stap of twee daaronder. De art stijl en sfeer is vooral heel goed gedaan. Iedere planeet heeft een eigen stijl die geheel anders oogt dan een andere planeet.

Op het gebied van technische problemen heeft Helldivers 2 nog een weg te gaan. Arrowhead Game Studios had niet verwacht dat er zoveel spelers zouden zijn op release. De servers kunnen duidelijk het aantal mensen niet aan. Arrowhead heeft verbeteringen beloofd en enkele upgrades zijn al in werking gesteld, maar af en toe krijg je nog wel server errors, foutmeldingen en matchmaking problemen. Op de PC is dat meer dan de PlayStation 5-versie.

Wat betreft performance is Helldivers 2 wel in orde. Wij zijn geen bugs, glitches of game crashes tegengekomen, wel server crashes, maar dat heeft met server capaciteit en stabiliteit te maken. De game draait heel goed op de PlayStation 5 in zowel de Quality als de Performance-modus. Quality laat je de game spelen in 4K maar wel op een vaste 30 frames per seconde. Performance geeft je 60 frames per seconde, maar je speelt dan op 1080p-resolutie. Persoonlijk vonden wij Performance de betere optie. Vloeiende gameplay is bij een game als deze heel belangrijk.

Arrowhead Game Studios heeft met Helldivers 2 een vermakelijke co-op shooter geleverd. De overschakeling naar third person is een hele goede keuze geweest. De encounters met buitenaardse wezens zijn epischer en tactischer dan in de voorgaande game. De tone of voice past heel goed bij deze game. Vooral als je samen met vrienden speelt, zorgt Helldivers 2 voor vette, soms hilarische momenten die je niet snel zal vergeten. Het is alleen nog even afwachten totdat alle server problemen zijn opgelost.