Review: Hunting Simulator – Ga aan de slag als een echte jager

Eén van de weinige ‘jaaggames’ op de markt

Voor de totale eindscore verwijzen we je even door naar onze gaming site 1337 Games

Jaren geleden kwamen we voor de eerste keer in aanraking met een game waarin jagen centraal stond. Deze game was Carnivores, een game waar je als jager op dinosauriërs diende te jagen. Vergeleken met hedendaagse games ziet de game er niet meer uit, maar destijds was het ontzettend cool om een dino op te sporen zonder dat hij je zag om deze dan neer te schieten. Na Carnivores zijn er weinig games meer geweest welke het échte jagen centraal zetten, tot nu. Kan Hunting Simulator ons ditzelfde gevoel van vroeger geven?

Als een echte jager

In Hunting Simulator kun je je als een echte jager wanen maar dan zonder het bloed, geweld en ongewenste dierenleed. Dit doe je doormiddel van het kiezen van een van de verschillende jagers en op pad te gaan door de wildernis op zoek naar jouw specifieke prooi. Deze wildernis is opgedeeld in verschillende gebieden welke allen een ander soort natuur herbergen. Denk hierbij aan toendra’s, woestijn landschappen, dichte bossen of ijzige berggebieden. Alle mogelijke natuur gebieden komen hierbij aan bod en bieden een verschillend scala aan dieren welke gekoppeld zijn aan deze natuurgebieden. Dit zorgt ervoor dat enkel de omgeving veranderd maar tegelijkertijd de dieren waarop je kunt jagen én de manier waarop je ze dient op te jagen.

Diversiteit

Elk gebied heeft haar eigen dieren waarop je kunt jagen. Dit zijn niet enkel de kleinere vogels en knaagdieren zoals fazanten en konijnen maar ook herten, lynxen en beren passeren de revue. Elk dier vereist zijn eigen aanpak om dichtbij genoeg te komen om ze te kunnen afschieten. Daarnaast dien je ook rekening te houden met de manier waarop je het dier afschiet. Dit om te voorkomen dat de vacht beschadigd of het dier toch nog strompelend wegkomt. Hoe netter je schot hoe hoger het aantal punten dat je kan verdienen.

Veel vrij te spelen

Net als in het echt zijn bepaalde gebieden namelijk lastiger om in te jagen dan andere. Zo zul je in een bosrijk gebied anders dienen te kleden dan in woestijn en is niet elk wapen geschikt voor elk dier. Dit zorgt voor een mate van strategie in het spelen waardoor je voordat je een gebied in gaat goed dient na te denken over welk dier je wilt opjagen en welke gear daar het meest geschikt voor is. Niet al deze gear is vanaf het begin beschikbaar en dien je gedurende het spelen vrij te spelen. Dit zorgt ervoor dat ook als je een bepaalde gebied hebt uitgespeeld het nog steeds leuk is om terug te komen met andere gear. Dit zodat je een nog groter dier kunt schieten en je scores kunt verbeteren wat de replaywaarde flink vergroot.

Afwerking laat te wensen over

De wereld van Hunting Simulator laat ons een beetje met een gemixt gevoel achter. Aan de ene kant ziet de game er bij vlagen mooi en sfeervol uit. Aan de andere kant word je soms uit de illusie een echte jager te zijn gehaald door het spontaan verdwijnen van dieren of het verschijnen ervan. Juist omdat het best lastig is om bepaalde dieren te vinden is het extra frustrerend als deze zonder aanleiding verdwijnen. Wel voelt dan extra goed als je het dier in kwestie dan alsnog weet te vinden en neer te knallen. Qua geluid doet de game wat het moet doen. Verwacht veel dierengeluiden, wind door de bomen en waterstroompjes op de achtergrond. Het geluid zorgt, zeker met een goed geluidsysteem, voor een extra dimensie en ondanks de afwezigheid van muziek mis je dit allerminst.

Niet voor iedereen

Hunting Simulator is een game welke niet voor iedereen is weggelegd. Het jagen word goed gebracht en het grote aantal jaaggebieden en dieren samen met de unlockables zorgen ervoor dat er genoeg content in de game te vinden is om je een tijd bezig te houden. Wel is het een game met een flink lager tempo dan de gemiddelde shooter en door de af en toe verdwijnende dieren kan dit bij vlagen frustreren. Desondanks biedt de game genoeg diverse content om je uren bezig te houden en zal voor de gamer met een jaag instinct een schot in de roos zijn.