Review: Just Cause 4 – Rico Rodriguez is back!?

Een must-have?

De volledige eindscore kan je vinden op onze gaming website 1337 Games

Onlangs kwam alweer het vierde deel uit in de Just Cause franchise. Opnieuw kruipen we in de huid van Rico Rodriguez die niet bang is voor een beetje actie. De vraag is natuurlijk hoe is de game in vergelijking met zijn voorgangers. Wij hebben de game uitgebreid voor jullie getest en hebben onze bevindingen hieronder voor jullie geplaatst in onze Just Cause 4 review.

Solís is het tropische paradijs

Ditmaal reist Rico Rodriguez af naar het zonnige Solís. Op dit eiland kom je de meest extreme weersomstandigheden tegen, maar deze ontstaan niet door de natuur. Deze worden ‘gestart’ door Rico’s vijand in Just Cause 4, de ‘Black Hand’. Bij extreme weersomstandigheden kan je denken aan enorme stormen of een reusachtige tornado. De vijanden zijn niet mals, want ze hebben extreem sterke wapens tot hun beschikking. Naar ons idee vond Rico in vergelijking met vorige Just Cause games ook sneller de dood, waardoor de game net wat uitdagender was in de gevechten, maar zeer zeker niet lastig te noemen. Het verhaal van de game zelf is niet erg interessant als je het ons vraagt. Wij betrapten onszelf er regelmatig op dat we de cutscenes gewoon oversloegen omdat het ons op den duur gewoon echt niet meer interesseerde. Dit is toch erg jammer aangezien wij erg van games houden met een sterk verhaal. Gelukkig is er wel genoeg lol te beleven met deze game wat toch zeker belangrijk is. Om het verhaal kort samen te vatten, de ‘Black Hand’ heeft meerdere wapens tot haar beschikking tot het oproepen van bepaalde weersomstandigheden en aan jouw de taak om dit te stoppen. De rest mag je zelf lekker ontdekken wanneer je de game speelt, want teveel spoilen willen we niet. Wellicht komen er oude bekenden terug?

Over een andere boeg

In de voorgaande Just Cause games was het veelal de bedoeling om locatie per locatie over te nemen. In Just Cause 4 gooit Avalanche Studios het over een totaal andere boeg. Je zal niet meer basis per basis over gaan nemen, maar je neemt regio’s over. Je strijdt samen met de rebellen tegen de ‘Black Hand’ en zij hebben bij het overnemen van regio’s een cruciale rol.  Je verzamelt gedurende het spelen “Squads” en wanneer je er genoeg hebt verzamelt en de hoofdbasis van de regio hebt overgenomen, kan je de regio overnemen. Dit kan echter alleen wanneer je aangrenzende regio’s al hebt overgenomen. Eerst zal je dus veelal wel een basis over moeten nemen en hier hangt altijd een korte missie aan vast, maar helaas voelen deze op den duur erg repetitief aan. Wij hebben de game ook nog echt erg lang achter elkaar gespeeld, puur door het feit dat het gewoon erg repetitief was allemaal en de hoofdmissies veelal inspiratieloos aanvoelen. Niet geheel onbelangrijk, Squads moet je verdienen en dit doe je door zoveel mogelijk chaos te creëren en dit is toch eigenlijk wel waarom je Just Cause 4 wilt spelen, het creëren van chaos.

Dit kan je doen met een heel arsenaal aan wapens te schieten op de bekende objecten uit voorgaande Just Cause games. Hierbij kan je denken aan enorme olie/brandstof tanks en vanzelfsprekend zorgen deze voor mooie explosies.  Naast het gebruiken van wapens heeft Rico natuurlijk gewoon weer de beschikking over zijn grapling hook waarbij hij meer opties heeft dan ooit. Hij kan ditmaal objecten zich naar elkaar toe laten trekken, hij kan grote ballonnen aan objecten plakken en als laatste een soort kleine straalmotors aan objecten vastplekken om deze een kant op te sturen. Deze opties kan je ook gebruiken op je vijanden wat zo nu en dan voor hilarische momenten zorgt.

Waar wij dan weer erg van baalden is dat het erop lijkt dat het aantal objecten dat op te blazen is, is teruggenomen. Eigenlijk misten wij vooral de mogelijkheid tot het opblazen van bruggen, iets dat in Just Cause 3 nog gewoon mogelijk was. Dit neemt echter niet weg dat je enorm veel lol kan beleven met de game, iets waar deze game voor gemaakt is. Een ander jammer punt is de controle van grondvoertuigen (en vaar). Nog altijd vinden wij het besturen van deze voertuigen niet fijn werken, in tegenstelling tot het besturen van bijvoorbeeld een helikopter dat dan weer perfect en erg fijn werkt.

Grafische en technische kant

Mensen die Just Cause 3 hebben gespeeld, weten dat er op technisch vlak nog wel het één en ander niet in orde was. De game had continu framedrops en liep regelmatig vast. In Just Cause 4 wordt gewerkt met een nieuwe engine en wij kunnen zeggen dat dit een goede keuze is geweest, want de game is gewoon stabieler. Een framedropje her en der komt nog wel eens voor, maar erg storend is het niet geweest. Texture pop-in komt ook geregeld voor, maar de draw distance is dan weer prima te noemen. Mooie uitzichten zie je regelmatig, iets dat toch ook wel iets waard is. Wat dan weer de keerzijde hiervan is, is de grafische kant van de game. Deze is gewoon niet goed en op sommige momenten (vooral in donkere gebieden) zag het er gewoon echt niet uit. Voor een game anno 2018 kan dit eigenlijk gewoon niet. Grafische pracht hoeft echt niet, maar in Just Cause 4 gaat het soms gewoon echt te ver. Mensen die de trailers hebben gezien zullen ongetwijfeld gedacht hebben: woow zieke graphics! Maar neem van ons aan, vergeet dat beeld, want die graphics krijg je gewoon echt niet (althans op de PlayStation 4 Pro). Een voorbeeld is bijvoorbeeld de tornado die er in de verschenen beelden echt geweldig uitzagen, maar in de game zelf, tja.

Een redelijke game, maar niet de volle prijs waard

Just Cause 4 is een game geworden die je zeer zeker niet voor het verhaal en de grafische kant moet kopen. Het is een game die je moet kopen als je zin hebt om een beetje aan te kloten in een grote open wereld waarin je altijd de beschikking hebt over je parachute, wing suit en grapling hook. Met de nieuwe gadgets in de game is er dan ook genoeg lol te beleven. Het nieuwe systeem van locaties (in Just Cause 4 dus regio’s) overnemen is leuk, maar voelt net als zijn voorganger op den duur erg repetitief aan. De technische kant van de game is zeer zeker verbeterd, maar helaas zoals eerder genoemd is dit ten koste gegaan van de grafische kant van de game. Moet je de game dan ook voor de volle prijs kopen? Nee, wij denken dat je beter kan wachten tot deze wat goedkoper te vinden is.