Review: Lies of P - De Bloodborne 2 die we nooit hebben gekregen games
Review: Lies of P - De Bloodborne 2 die we nooit hebben gekregen

Lies of P van de Koreaanse ontwikkelaars Neowiz Games en Round8 Studio werd voor het eerst onthuld in mei 2021. De game wist de aandacht van velen te trekken met de eerste trailer en werd benoemd tot game of the show van de Gamescom 2022. Het is een Soulslike-game die erg doet denken aan Bloodborne. Lies of P is nu officieel uit en in deze review lees je of de game indruk weet te maken.

Verhaal

Lies of P is ontwikkeld door Neowiz Games en Round8 Studio en geïnspireerd door het verhaal van Pinocchio. Jij speelt als Pinocchio en moet op avontuur in Krat. De stad zit vol met angstaanjagende vijandige poppen en andere wezens. Normaal gesproken is het verboden voor de poppen om mensen aan te vallen. Jij moet op pad en de poppen zien te stoppen.

Er zijn diverse interessante NPC’s in Lies of P die een belangrijke rol spelen in het verhaal. Zo heb je bijvoorbeeld de maker van Pinocchio die je moet redden. De NPC’s die je tegenkomt nemen plaats in Hotel Krat, de enige veilige plaats in Krat. Hotel Krat is de centrale plaats van de game waar veel van het verhaal zich afspeelt door middel van dialogen met NPC’s. Je wordt aangemoedigd om vaak terug te keren naar Hotel Krat omdat dat de enige plek is waar je je level kunt verhogen. Verder wordt het verhaal verteld door de wereld en de verschillende lore van de items die je oppakt.

Lies of P is zoals al eerder gezegd een Souslike-game. Voor liefhebbers van het genre zal de game vertrouwd aanvoelen. Het is een third person actie-game waarbij je aanvallen moet ontwijken, blokkeren en pareren om te overleven. Op elke hoek in de game is er wel een vijand te vinden. Wanneer je de game start heb je de keuze uit drie verschillende speelstijlen. Er is een stijl die gefocust is op Dexterity, eentje op Strength en eentje is een meer gebalanceerde build. De speelstijl die je kiest verandert niet alleen de beginner stats die je karakter heeft, maar ook je starter wapen. Als je bijvoorbeeld de Strength build kiest, krijg je een wat tragere maar sterkere wapen dan de Dexterity build.

Elk gebied in de game zit vol met vijanden en vaak zijn er ook meerdere baasgevechten. De baasgevechten in de game zijn behoorlijk uitdagend, vooral wat later in de game. Net als andere Soulslike-games zal je de aanvallen van vijanden moeten leren om succesvol te zijn. De bazen in Lies of P zijn behoorlijk agressief. Ze slaan vaak meerdere keren achter elkaar of na korte pauzes. Dit maakt het soms moeilijk om terug aan te vallen. Net wanneer je bijvoorbeeld midden in de animatie zit wanneer je slaat, valt de vijand terug aan. Vooral wat tragere wapens zijn bij sommige baasgevechten daardoor moeilijk te gebruiken.

De agressieve vijanden in de game zorgen ervoor dat een agressieve speelstijl vaak beter uitpakt. Het ontwijken van vijanden is weliswaar een mogelijkheid, maar het is beter om een Perfect Guard uit te voeren. Als je namelijk op het laatste moment een aanval blokkeert, dan voer je een Perfect Guard uit. Dit zorgt ervoor dat je geen schade krijgt en de Stagger meter van de vijand sneller vol wordt. Wanneer dit het geval is, kun je een Fatal Attack uitvoeren en critical damage doen. Aanvallen op een normale manier blokkeren zorgt ervoor dat je schade krijgt. Het is echter mogelijk om een deel van je leven terug te krijgen door de vijand aan te vallen nadat je hebt geblokkeerd.

Indien je dood gaat in Lies of P, start je vanaf de checkpoints genaamd Stargazers. Deze werken op dezelfde manier als de Bonfires in Souls-games. Wanneer je dood gaat verlies je ook de Ergo die je hebt verzameld. Ergo wordt gebruikt om je level te verhogen en items te kopen. Je kan de Ergo weer oppakken door te gaan naar de plek waar je dood bent gegaan. Anders dan de Souls-games kan je weer de Ergo oppakken als je doodgaat zonder je Ergo de eerste keer na je dood op te pakken. De hoeveelheid Ergo wordt echter wel minder als je dood gaat.

Lies of P bevat helaas geen multiplayer. Je kunt geen andere mensen oproepen om je te helpen tijdens een baasgevecht of vechten tegen andere spelers. Wel heb je de mogelijkheid om een NPC op te roepen om je te helpen als je moeite hebt met een baas. Hoewel er geen opties zijn om de moeilijkheidsgraad van de game te kiezen, maakt de aanwezigheid van NPC’s de game wel een stuk makkelijker.

lies of p scr01

Wapens en items

Lies of P bevat een breed scala aan wapens die je kunt gebruiken. Er zijn grote zwaarden, een dolk een bijl en veel meer. Elk wapen bestaat uit twee delen: het lemmet en het handvat. In Lies of P kun je buiten een aantal uitzonderingen zelf je eigen wapens maken uit een lemmet en handvat. Hierdoor kun je zelf je eigen unieke wapen creëren en op je eigen manier vechten. De combinatie van lemmet en handvat zorgt namelijk op welke manier je slaat. Elk lemmet en handvat heeft namelijk Fable Arts. Fable Arts zijn speciale vaardigheden die je kunt uitvoeren. Er is veel variatie tussen de Fable Arts en de meeste zijn erg tof.

Naast de wapens die je verzamelt in Lies of P zijn er nog veel andere items die je zult tegen komen. Er zijn consumables die je kunt gebruiken om je Fable Arts meter bijvoorbeeld op te vullen of items om vijanden af te leiden. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld items die ervoor zorgen dat vijanden minder schade verrichten of die je maximale health vermeerderen. Tot slot zijn er cosmetische items zoals outfits en maskers.

Graphics

Hoewel Lies of P niet het grafische niveau bereikt van een game als Demon’s Souls, ziet de game er behoorlijk goed uit. Lies of P doet erg denken aan Bloodborne qua sfeer. De gebieden die je verkent zijn behoorlijk duister en je komt allerlei soorten gruwelijke wezens tegen. Wij hebben de game gespeeld op de PlayStation 5 en de game draait behoorlijk soepel op de console. In de performance-modus speelt de game af op een soepele 60 fps.

Lies of P is één van de grootste verrassingen van het jaar. Niet veel Soulslike-games weten ervoor te zorgen dat de combat dusdanig goed aanvoelt. Lies of P bevat fantastische baasgevechten, een interessant verhaal en een toffe sfeer. Liefhebbers van Soulslike-games zullen ongetwijfeld veel plezier beleven aan Lies of P. Wat ons betreft is dit de beste Soulslike-game wat niet gemaakt is door From Software.