Review: Like a Dragon: Infinite Wealth – Eén van de beste verhaalgedreven RPG's ooit gemaakt games
Review: Like a Dragon: Infinite Wealth – Eén van de beste verhaalgedreven RPG's ooit gemaakt

De Like a Dragon serie is met de release van Yakuza: Like a Dragon enorm veranderd. Een serie die bekend stond om de actievolle combat, werd ineens turn-based. Zelfs de naam van de serie is veranderd van Yakuza naar Like a Dragon. Inmiddels is het tijd voor het achtste hoofddeel in de serie, namelijk Like a Dragon: Infinite Wealth. Dit deel bouwt verder op de basis van de voorgaande game en brengt tegelijkertijd grote veranderingen met zich mee.

Twee hoofdpersonen

Ichiban Kasuga keert terug in Like a Dragon: Infinite Wealth als hoofdpersoon. Het verhaal gaat verder waar Yakuza: Like a Dragon is geëindigd. Ichiban helpt anderen een baan te vinden bij Hello Work en alles lijkt goed te verlopen. Zoals je al kunt vermoeden duurt het niet lang voordat één en ander misgaat. Ichiban gaat naar Hawaii nadat een oude Yakuza hem hierom vraagt. Honolulu is dan ook de plaats waar je het meeste tijd zal besteden in Like a Dragon: Infinite Wealth. Er zijn echter ook momenten in de game die zich afspelen in Japan in Ijincho en Kamurocho.

Zoals al gezegd bouwt Like a Dragon: Infinite Wealth verder voort op de voorgaande hoofdgame in de serie. Dit geldt ook voor de karakters in de game. Geliefde personages uit Yakuza: Like a Dragon keren terug in Infinite Wealth. In de openingsfase van de game zal je bijvoorbeeld op pad gaat met Adachi en Nanba. Naast de terugkerende personages zijn er uiteraard ook nieuwe personages aanwezig.

Om spoilers te voorkomen zullen we niet heel veel verklappen over het verhaal. In principe komt het erop neer dat je iemand moet vinden die vermist is. Uiteraard wordt dit je niet makkelijk gemaakt. Om één of andere reden zijn meerdere groepen namelijk op zoek naar dezelfde persoon. Net als we van eerdere games in de serie gewend zijn, zijn er ook in Infinite Wealth vele iconische slechteriken. De game bevat vele twists, toffe momenten en interessante personages. Helaas bevat de game ook wat langdradige en saaiere momenten. Het verhaal is daardoor niet altijd even interessant.

Een belangrijk onderdeel van het verhaal in de game is de legende van de serie, Kazuma Kiryu. Kort nadat Ichiban arriveert in Honolulu komt hij Kiryu tegen. Kiryu heeft een sterke aanwezigheid in de game en een centrale rol in het verhaal. In de trailers voor de release van de game werd al bekendgemaakt dat Kiryu een ernstige ziekte heeft. Het verhaal van Kiryu in Infinite Wealth gaat er deels om hoe hij met deze ziekte worstelt. De game bevat veel nostalgische elementen die het avontuur van Kiryu over de jaren heen opnieuw vertellen. Een groot deel van deze elementen zijn optioneel. Voor degenen die de eerdere Yakuza games bijvoorbeeld niet hebben gespeeld, zullen deze nostalgische momenten minder interessant zijn.

like a dragon infinite wealth

Diepgaand combat-systeem

Like a Dragon: Infinite Wealth is ook een turn-based game net als Yakuza: Like a Dragon. Je speelt met een team en neemt beurten om schade te verrichten aan vijanden of je teamgenoten te ondersteunen. Er zijn vier acties die je kunt nemen tijdens elke beurt: guard, attack, skill en item. Guard zorgt ervoor dat je minder schade krijgt tijdens een aanval van een vijand, attack voert uiteraard een aanval uit en skill laat je kiezen uit de vele skills die je tot je beschikking hebt. Daarnaast kan je een item gebruiken om bijvoorbeeld jezelf te healen of een bom op vijanden gooien.

De combat in Infinite Wealth is echter sterk verbeterd ten opzichte van de voorgaande game. Elke karakter kan nu in een kleine cirkel rondlopen en zichzelf positioneren. Positionering in Infinite Wealth is belangrijk omdat je hierdoor items kunt oppakken om vijanden mee te slaan. Daarnaast kan je vijanden slaan tegen een muur, waardoor ze meer schade krijgen. Je kunt ze ook slaan zodat ze elkaar raken of botsen tegen gasflessen zodat ze in brand staan. Als je vijanden verder van achteren slaat, krijgen ze extra schade en kunnen ze niet blokkeren. Naarmate je verder bent in de game zal je bijvoorbeeld ook combo attacks vrijspelen waarbij positionering ook van belang is. Deze nieuwe elementen zorgen ervoor dat de turn-based combat een stuk leuker is om te spelen.

Elke karakter in Infinite Wealth heeft een Job. Dit zijn als het ware classes van de game en bepalen de speelstijl van je karakter. Ichiban heeft bijvoorbeeld de Hero Job waarmee hij zijn knuppel gebruikt om vijanden te verslaan. Vaak hebben de Jobs ook buffs waardoor je bijvoorbeeld de verdediging van je teamgenoten kunt verhogen of ze kunt healen. Kiryu heeft een unieke Job, namelijk de Dragon of Dojima Job. Hiermee kan hij veranderen van stances waardoor hij bijvoorbeeld twee keer kan aanvallen, heat actions kan gebruiken of een vijand kan vastpakken die blokkeert.

Buiten de standaard Jobs in de game zijn er ook allerlei andere Jobs die je kunt vrijspelen, elk met hun unieke vaardigheden en speelstijlen. Later kan je Ichiban bijvoorbeeld veranderen in een chef of iemand die met zijn surfplank vijanden neerslaat. Er is enorm veel variatie in de Jobs en dit zorgt ervoor dat je erg veel vrijheid hebt om je team vorm te geven.

Heel veel te doen in Hawaii en Japan

Het zou natuurlijk geen Like a Dragon game zijn als er niet een grote hoeveelheid zij-activiteiten zouden zijn om te doen. Op dit vlak is Like a Dragon: Infinite Wealth misschien wel de meest indrukwekkende game in de serie. Er zijn een enorme hoeveelheid mini-games in de game. Je kunt bijvoorbeeld naar de arcade, zingen, voedsel bezorgen, darten, golven en gokken. Buiten het hoofdverhaal kan je zelfs alleen met de mini-games tientallen uren plezier beleven. Dan hebben we het niet eens over de zij-activiteiten die een game op zichzelf zouden kunnen zijn.

Like a Dragon: Infinite Wealth bevat een game modus die overduidelijk geïnspireerd is door Pokemon. Je kunt vijanden die je tegenkomt in de wereld ‘’vangen’’ en gebruiken in je team. Met de gevangen vijanden kan je het opnemen tegen allerlei trainers over de wereld en je trainer rank verhogen. Indien je een voldoende hoge trainer rank hebt en je Sujimon sterk genoeg zijn, kan je het opnemen tegen de Discreet Four. Dit is een zeer uitgebreide activiteit met zelfs een eigen verhaal.

Naast Sujimon bevat Infinite Wealth nog een andere zeer uitgebreide activiteit, namelijk Dondoko Island. Je hebt in Like a Dragon: Infinite Wealth je eigen eiland waar je op kunt bouwen. Er zijn op het eiland allerlei beesten, vissen en andere items die je kunt verzamelen. Daarnaast zal je het eiland moet opschonen door afval te verwoesten met je knuppel. Verzamel je genoeg materialen, dan kan je allerlei gebouwen en items creëren. Dondoko Island bevat zeer veel gelijkenissen met Animal Crossing. Naarmate je progressie boekt op het eiland krijg je steeds meer nieuwe functies die je vrijspeelt, zoals de mogelijkheid om gasten te ontvangen op je eiland. Deze gasten besteden bijvoorbeeld geld bij de winkels die jij hebt gebouwd, waardoor jij geld verdient. Het is erg indrukwekkend dat er zoveel moeite is gestoken in deze optionele modus.

Naast de eerder genoemde mini-games en zij-activiteiten bevat Like a Dragon: Infinite Wealth ook vele side quests. Deze zijn over het algemeen ook optioneel, maar zijn erg tof. De wereld bevat allerlei rare figuren en interessante personages. Er zijn quests die vol met humor zijn, maar ook diverse emotionele elementen bevatten. Hoewel de side quests tof zijn, zijn veel van de personages terugkerende personages uit Yakuza: Like a Dragon. Wij hadden gehoopt dat er iets meer compleet nieuwe verhalen zouden zijn.

Wat ons betreft is Like a Dragon: Infinite Wealth een vroege kandidaat voor game van het jaar. Like a Dragon: Infinite Wealth is een fantastische RPG met een enorme hoeveelheid content. De turn-based combat is sterk verbeterd ten opzichte van de voorgaande game en het verhaal van Ichiban en Kiryu wordt op uitstekende wijze verteld. Zelfs als je het hoofdverhaal minder leuk vindt, zit de game zo vol met activiteiten dat er altijd wel iets is om je mee te vermaken. Like a Dragon: Infinite Wealth behoort ongetwijfeld tot de beste games in de serie.