Review: Mario vs. Donkey Kong – Goede remake van een favoriete Gameboy Advance-game games
Review: Mario vs. Donkey Kong – Goede remake van een favoriete Gameboy Advance-game

Mario vs. Donkey Kong kwam in 2004 uit op de Game Boy Advance. Normaliter kregen beide personages hun aparte games, maar met Mario vs. Donkey Kong waren beide personages aanwezig. De game werd goed ontvangen en in de loop der jaren verschenen er diverse nieuwe games in de serie. Nintendo heeft ervoor gekozen om een remake uit te brengen van Mario vs. Donkey Kong voor de Nintendo Switch. Is het een geslaagde remake geworden van een geliefde game?

Puzzelen en platformen

In het introductiefilmpje voor de game zien we dat Donkey Kong speelgoed steelt uit een speelgoedfabriek. Mario ziet dit en gaat achter hem aan. Dit is wanneer de game start en je de eerste level moet doorspelen. Al snel is het duidelijk dat het een andere soort platformer is dan de meeste 2D Mario-games. Hier zie je namelijk allerlei blokjes en knopjes in verschillende kleuren, wat een aanwijzing is dat de gameplay meer een focus heeft op puzzelelementen. Dit is inderdaad het geval in Mario vs. Donkey Kong.

Er bestaan verschillende soorten levels in Mario vs. Donkey Kong. De meest gebruikelijke level bestaat uit twee delen. In het eerste deel van het level moet je een sleutel zien te bemachtigen om een deur te openen naar het volgende deel van de level. Uiteraard zal je vele puzzels moeten oplossen om de sleutel te kunnen bemachtigen. Naarmate je de latere levels in de game bereikt, worden de puzzels een stuk uitdagender. In het tweede deel van voornoemde levels zal je de Mini-Mario speelgoed moeten bemachtigen om het level te voltooien.

In een ander soort level moet je een aantal Mini-Mario speelgoedjes brengen naar een speelgoeddoos. Hiervoor zal je verschillende gevaren moeten overbruggen. Daarnaast zijn er baasgevechten tegen Donkey Kong. Steeds zal je tijdens deze levels een aantal objecten op Donkey Kong moeten gooien. Raak je Donkey Kong vaak genoeg, dan heb je hem verslagen. Helaas kunnen de baasgevechten ietwat repetitief aanvoelen omdat je steeds hetzelfde moet doen. In moderne soortgelijke games van Nintendo is er veel meer variatie in baasgevechten. Op dit vlak hadden de ontwikkelaars in de remake toch iets meer mogen innoveren.

Meer content en verbeteringen

Er zijn acht levels per wereld in Mario vs. Donkey Kong. Indien je alle levels hebt voltooid en Donkey Kong hebt verslagen, speel je de Plus levels vrij. Dit zijn andere soorten levels die over het algemeen uitdagender zijn. In de levels zijn ook de regels van het spel veranderd. Zo is het bijvoorbeeld niet voldoende om het speelgoedje te bemachtigen, maar zal je het speelgoedje moeten brengen naar de deur. De Plus levels zorgen voor meer variatie in het spel. Voor de spelers die een extra uitdaging zoeken, zijn er nog de Expert levels. Deze speel je vrij door genoeg sterren te verzamelen. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn deze levels een stuk uitdagender dan andere levels uit de game.

Mario vs. Donkey Kong bevat dus een hoop levels waarmee je je kunt vermaken. Qua omgevingen zijn de levels ook gevarieerd. Zo is zijn er levels met lava, maar ook levels die je zult spelen in een spookhuis. Er zijn bovendien twee gloednieuwe werelden geïntroduceerd in de remake, namelijk Merry Mini-Land en Slippery Summit. Liefhebbers van de originele game kunnen dus ook nieuwe content beleven in de remake.

mario vs donkey kong scr01

Een ander vlak waar iets meer verbetering gewenst zou zijn in deze remake, zijn de controls en gameplay van de game. Mario vs. Donkey Kong is uiteraard een game waar de focus ligt op puzzelelementen, maar de game speelt niet altijd even soepel. Zo voelt de manier waarop Mario beweegt ietwat ouderwets aan. Vooral als je het vergelijkt met een recente game als Super Mario Bros. Wonder. Zo moet je bijvoorbeeld in Mario vs. Donkey Kong springen op het hoofd van een vijand om hem vast te pakken. Iets meer moderne controls en gameplay zouden deze remake naar een hoger niveau tillen.

De meest duidelijke verbetering van de remake is uiteraard in grafisch opzicht. In het openingsfilmpje blijkt al dat er flinke grafische updates zijn met betrekking tot de cutscenes. Verder zien de levels er zelf ook veel mooier uit. De game is een stuk meer kleurrijk dan de originele game. Dit is uiteraard niet verrassend, aangezien de originele game in 2004 uitkwam.

Mario vs. Donkey Kong is over het algemeen een geslaagde remake van de originele game uit 2004. Er zijn flinke verbeteringen in grafisch opzicht en daarnaast is er een hoop nieuwe content aan de game toegevoegd. Hoewel de game ietwat ouderwets aanvoelt, zal dit voor liefhebbers van games met puzzelelementen een leuke game zijn.