Review: Minecraft Legends – Age of Empires meets Lord of the Rings meets Minecraft games
Review: Minecraft Legends – Age of Empires meets Lord of the Rings meets Minecraft

Velen zullen het erover eens zijn dat Microsoft veel games in ontwikkeling heeft, maar dat het wel erg lang duurt voordat deze games uitkomen. 2022 was daarom niet het jaar van Xbox. 2023 moet veel beter worden met als grote knaller Starfield. Hi-Fi Rush was een uitstekende start van het jaar voor team Xbox en nu is de Minecraft spin-off game Minecraft Legends uit op alle platforms. Is Minecraft Legends de moeite waard?

De wereld redden

Enkele jaren geleden kwam Mojang Studios met de Minecraft spin-off genaamd Minecraft Dungeons. Dit was een soort Diablo Lite, makkelijk in te stappen maar niet heel diepgaand. Je miste een beetje de identiteit van Minecraft zoals het bouwen. Minecraft Legends voelt veel meer als Minecraft aan dan Dungeons. Minecraft Legends is een open wereld action strategiegame met een single player campagne en een multiplayer modus.

In de story mode van Minecraft Legends wordt de Overworld bedreigd door Piglins uit de Nether. Piglins veranderen de wereld in een soort Mordor uit The Lord of the Rings. Alles lijkt verloren, maar de drie wezens die de Overworld overzien namelijk Knowledge, Action en Foresight hebben nog een sprankje van hoop. Dat ben jij, de hero uit Minecraft. Met een portaal word je meegenomen naar de Overworld. Je pickaxe ruil je om met een zwaard en je krijgt een mount. Jij moet de wederopstanding tegen de Piglins beginnen.

Dat doe je door resources te verzamelen, gebouwen te bouwen om villages te verdedigen en units te begeleiden om de verschillende basissen van Piglins te vernietigen. De story mode wordt op een leuke manier overgebracht naar de speler, als een film voor alle leeftijden. Met iedere missie wordt de uitdaging groter en moet je basissen op creatievere manieren zien binnen te dringen. Er zijn volledige Nederlandse voice-overs waardoor deze game geschikt is voor kinderen die nog geen Engels kunnen.

Niet exclusief

Minecraft Legends heeft een prijskaartje van €39,99 en is net als Minecraft niet alleen verkrijgbaar op de PC en Xbox-consoles, maar ook op de Nintendo Switch, PlayStation 4 en Playstation 5. Op PC en Xbox-consoles kan je de volledige game wel spelen via Xbox Game Pass. Voor een €39,99 game, krijg je heel veel uren speelplezier. Wij waren 20 uur bezig om het hoofdverhaal uit te spelen. Daarnaast is de map waar je op speelt in de story mode, volledig procedureel gegenereerd, vergelijkbaar met Animal Crossing: New Horizons. Als je dus een New Game opstart, krijg je hetzelfde verhaal, maar ziet de map er helemaal anders uit. Het avontuur voelt dan als nieuw en dat is weer goed voor de replaywaarde.

Lord of the Rings meets Age of Empires

Tot de dag dat we een reviewcode kregen van Microsoft, wisten we niet echt wat voor soort game dit precies was. Na meerdere trailers, was het nog steeds niet duidelijk en velen van jullie zullen deze vraagtekens ook hebben.

Minecraft Legends is een lastige game om uit te leggen met een trailer van 2 minuten. Het heeft namelijk elementen van meerdere soorten games en media. Ons deed deze game het meest denken aan Age of Empires, The Lord of the Rings en natuurlijk Minecraft zelf. Laatstgenoemde is omdat je ook hier resources moet verzamelen zoals steen en hout. Dat doe je in deze game niet zelf, maar je geeft opdrachten. In deze game ben je als het ware de commandant. Fairies stuur je af op bomen, mines en rotsen om materialen voor je te verzamelen. Deze kan jij weer gebruiken om gebouwen, constructies en units te bouwen. Ook het bouwen wordt gedaan door de fairies, jij bepaalt alleen wat je waar wilt hebben.

De game komt een beetje langzaam op gang, omdat er een learning curve is, maar wanneer je alle mechanics eenmaal onder de knie hebt, is het heel vermakelijk. Je krijgt op een gegeven moment echt het gevoel dat je basissen bouwt zoals in Age of Empires met dikke muren, torens en verdedigingen. Wanneer je ten strijde trekt, voel je je op je mount met een zwaard en een flag als Aragorn die met zijn leger de aanval opent Sauron. Het is vermakelijker dan gedacht om een real time strategiegame vanaf dit perspectief te spelen. Opvallend dat dit eerder niet is gedaan door andere bekende franchises.

Beperkingen

Aan de gameplay en camera perspectief zijn er wel beperkingen. Zo is het aantal units die je maximaal kan oproepen en besturen beperkt. Ook kan je niet overal waar je maar wilt, een constructie bouwen. Er zijn beperkingen, dus verwacht niet dat je helemaal los kan gaan met je creativiteit zoals de mainline Minecraft game. Het camerastandpunt zorgt voor meer immersie, maar je mist wel het overzicht van een top down strategiegame. Vaak is het zoeken naar waar je units zijn gebleven of van waar vijanden je precies aanvallen.

Het aantal soorten units die je kan oproepen is ook niet echt denderend. Bij een strategiegame verwacht je steeds betere units te kunnen bouwen voor hogere prijzen. Dat is hier niet echt het geval. Alle 8 soorten units die je op release kan oproepen lijken op elkaar met kleine veranderingen. De één schiet bijvoorbeeld darts en de andere schiet met een pijl en boog. We hadden gehoopt op meer interessante units zoals een tank of iets wat vanuit de lucht kan aanvallen in de latere uren van de game, maar dat is niet het geval. Mojang heeft wel aangegeven Minecraft Legends iedere maand te voorzien van gratis nieuwe content. Dus de kans bestaat dat interessantere units later aan de game toegevoegd gaan worden.

Presentatie en performance

Minecraft Legends ziet best goed uit voor een Minecraft game. Er is ondanks het stijltje, best veel details in de wereld. De field of view is heel goed waarbij je een groot deel van de wereld ziet. Lichteffecten zijn verder indrukwekkend. Minecraft Legends heeft een volledige dag en nachtcyclus. De cutscenes zijn heel goed gedaan alsof je naar een animatiefilm kijkt. Ook de geluidseffecten en soundtrack is top zoals we gewend zijn van Minecraft.

Kwa performance draait Minecraft Legends als een trein. Wij hebben de game gespeeld op een Xbox Series S en een PC. Op beide apparaten draaide deze game vloeiend zonder framedrops, glitches, bugs of crashes. Veel grafische opties zijn er niet, ook niet op de PC. Wel kregen we de mogelijkheid om op de PC, de depth of field te verhogen om nog meer van de wereld te kunnen waarnemen.

Multiplayer

Als je het verhaal hebt uitgespeeld, kan je aan de slag met de multiplayer van Minecraft Legends. Dit zijn als het ware Skirmish-wedstrijden uit real time strategy games, maar dan speel je hier 4 vs 4. Je moet samen met drie andere mensen je basis bouwen en de basis van je tegenstanders zien te vernietigen. Wat je doet is hetzelfde als in de single player campagne, maar dan in een hogere temp. Je krijgt veel sneller de mogelijkheid om grotere gebouwen, verdedigingen en units te bouwen zodat wedstrijden niet te lang duren.

Als je goed samenwerkt, kunnen de wedstrijden heel vermakelijk en spannend verlopen, maar je raadt het al. Veel mensen zijn geen teamspelers, vooral als je met onbekenden een wedstrijd speelt. Als één iemand al zijn eigen gang gaat, wordt het heel moeilijk om te winnen van een goed gecoördineerd team. Wij raden aan om multiplayer alleen te spelen met vrienden, want communicatie en coördinatie is heel belangrijk.

Minecraft Legends is verassend vermakelijke strategiegame geworden. De single player geeft je uren speelplezier met een verhaal die net zo goed is als een animatiefilm. De strategische gameplay is als het ware Age of Empires maar dan in een Minecraft-wereld en de camera heeft een third person view. Minecraft Legends is niet zo diepgaand als Minecraft, want er zijn wel beperkingen in wat je allemaal kan doen, maar de spirit van Minecraft is uitstekend overgebracht in een strategiegame. Kortom, Minecraft Legends is een aanrader voor fans van Minecraft maar ook fans van RTS-games. Als je twijfelt om de game te kopen, dan raden we in ieder geval aan om de game via Xbox Game Pass uit te proberen.

Je kan Minecraft Legends hier kopen.