Review: Mortal Kombat 11 – NetherRealm Studios legt de lat nog hoger!

Een topgame

De totale eindscore kan je vinden op onze gaming website 1337 Games.

Het is vier jaar geleden dat de vechtgame Mortal Kombat X (MKX) verscheen op de PS4 en Xbox One. Het is tijd voor het vervolg genaamd Mortal Kombat 11. Tijdens de bèta waren we in onze preview al heel erg te spreken over de gameplay, online wedstrijden, customiziation en presentatie. Maar we hadden ook vraagtekens bij onder andere The Towers of Time, de story-modus, gear stats, progressie en de Krypt. In deze review gaan we kijken of ontwikkelaar NetherRealm Studios deze vraagtekens heeft weggewerkt, en of de voorgaande game is overtroffen.

Een grotere bedreiging

Mortal Kombat 11 begint direct waar MKX was afgelopen. Raiden de god van bliksem, is door de Amulet van Shinnok, corrupt geraakt. Iedereen die maar een klein bedreiging vormt voor Earthrealm, wordt direct door Raiden naar het hiernamaals gestuurd. Maar dan verschijnt Kronika, The Keeper of Time. Kronika is niet blij met de acties van Raiden, waardoor ze de Hourglass of Time activeert.

Kronika mengt het verleden met het heden om zo één tijdlijn te creëren waar het goede en het kwaad gebalanceerd worden. Enkele bekende personages die dood waren in de twee voorgaande games, verschijnen uit de sands of time in Mortal Kombat 11. Niet alleen dode personages keren terug, maar ook enkele versies uit het verleden. Aangezien het twintig jaar na Mortal Kombat 9 (MK9) is, is het heel leuk om te zien hoe karakters uit het heden reageren op vechters uit het verleden. Cassie Cage komt in deze game oog in oog te staan met haar moeder Sonya Blade, die nu dus even oud is als Cassie.

Het verhaal wordt net als bij de voorgaande games van NetherRealm, ingedeeld in hoofdstukken waarbij je een potje vecht, een cinematic bekijkt en daarna weer moet vechten. De duur van het verhaal is vergelijkbaar met die van MKX. Verhalen in vechtgames zijn bijna allemaal matig tot slecht, maar die van NetherRealm zijn de laatste jaren van de kwaliteit van een goede film. Dat is in Mortal Kombat 11 niet anders. Onze enige minpunt is dat sommige karakters achtergrondverhaal missen, waardoor ze niet helemaal tot hun recht komen. Met name de nieuwe originele personages, hadden meer karakter-building nodig. Frost is bijvoorbeeld een nieuw soort cyborg geworden die vecht voor Kronika. Ze heeft dus de Lin Kuei Clan van Sub Zero verraden. Maar we zien in de story-modus niet de motivatie achter Frost of hoe ze überhaupt een cyborg is geworden.

25 unieke vechters

Mortal Kombat 11 bevat op release 25 personages. Vier daarvan zijn splinternieuw, de overige 21 personages komen uit MK9 en MKX. Het is een solide roster met veel terugkomers uit MK9. Toch zal niet iedereen even tevreden zijn met de roster want veel favorieten uit de vorige game zijn afwezig. Denk aan Reptile, Ermac, Smoke en Mileena.

Iedere personage is uniek en speelt heel anders. Je kan goed zijn met bijvoorbeeld Scorpion maar slecht zijn met Kabal. Je moet iedere vechter individueel beheersen. De ene is heel sterk in close combat, de andere is sterk op afstand of in de lucht. Sommige zijn makkelijker om te leren dan anderen. Kitana en Sonya zijn bijvoorbeeld echte combo-vechters, terwijl je met Shao Kahn en Sub Zero gaat voor korte maar krachtige aanvallen die je combineert met specials.

Variaties en customization

NetherRealm heeft alles wat goed was in Injustice 2 en MKX, meegenomen naar Mortal Kombat 11. Variaties per personage zijn terug maar je kan nu ook je favoriete vechter personaliseren. Er zijn minder opties dan Injustice 2 om precieze kledingstukken aan te passen. Maar je kan nu vette skins kiezen als basis en van daaruit jezelf verder personaliseren. Daarnaast kan je per vechter victory poses, taunts, fatalities en natuurlijk speciale aanvallen kiezen.

Iedere personage heeft drie stukken gear die je kan personaliseren met augments. Het probleem met augments is dat je iedere stukje gear apart moet levelen om daar augments in te doen. Dat duurt behoorlijk lang want je hebt heel veel XP nodig. Bovendien moet je helemaal opnieuw beginnen met het levelen van een stukje gear als je deze wisselt. De grind is dus lang maar dat is niet het enige probleem. Augments geven je ook gear stats in de vorm van verschillende voordelen zoals extra damage of een defensive-boost. Als je deze puur in de towers kon gebruiken was het geen probleem, maar je kan het ook online in Casual-wedstrijden gebruiken. Niet in Ranked-wedstrijden maar dit maakt Casual-wedstrijden helemaal ongebalanceerd en niet based on skill. Wat ons betreft hadden augments helemaal niet moeten werken in Online Play.

Dan zou je zeggen, speel gewoon Ranked als je gebalanceerd online wilt spelen. Het probleem van Ranked matches is dan weer dat je je eigen variatie niet kan gebruiken. De game geeft je de optie om een eigen variatie aan te maken, maar deze kan je helemaal niet meenemen naar Ranked-wedstrijden. Ranked Play geeft je alleen per personage de keuze uit twee presets van NetherRealm zelf. NetherRealm heeft wel aangegeven te luisteren naar feedback, maar voorlopig moeten we het dus doen met vaste presets.

Meer MK9 dan MKX

De gameplay van Mortal Kombat 11 voelt meer aan als MK9 dan MKX. De game is trager dan de snelle MKX. Dit komt vooral omdat karakters veel zwaarder aanvoelen. Verder staat de camera dichterbij de vechters en zijn de maps wat kleiner. Alles in deze game is veel meer ‘in your face’. Bij MKX ging het vooral om het leren en foutloos uitvoeren van de meest lange combo’s. Dat is hier heel anders, want er zijn nauwelijks lange combo’s. Het is nu een spannend schaakspel geworden, een ‘footsie-game’. Het gaat hier meer over strategie, het afstraffen van fouten en het gebruiken van de crushing blows.

Crushing en Fatal Blows

De crushing blows zijn vernietigende versies van de normale aanvallen. Iedere personage beschikt over een aantal unieke crushing blows. Net als voor bijvoorbeeld een brutality, zijn er hier condities. Zo moet je als Scorpion van lange afstand je speer gooien en dan amplifyen voor een vernietigende crushing blow met je elleboog. Een crushing blow doet heel veel schade maar iedere crushing blow kan je maar één keer per wedstrijd gebruiken. Het is dus aangeraden om alle crushing blows van je personage te weten en effectief te gebruiken. In de bèta waren de condities van crushing blows een mysterie. In de volledige game zijn deze keurig per karakter in de move-list weergegeven.

Iedere vechter heeft ook een eigen superaanval genaamd de fatal blow. Dit zijn superaanvallen die wel 33% schade doen aan je tegenstander. Een fatal blow kan je maar één keer per wedstrijd uitvoeren. Een fatal blow kan je bovendien alleen gebruiken wanneer je HP onder de 30% is. Een persoon die onder de 30% HP is, kan met een goede fatal blow, de game naar zich toe trekken.

Nieuwe special meters

Special meters zijn aangepast in Mortal Kombat 11. In plaats van één meter die bestaat uit drie stukken, zijn er nu twee defensieve bars en twee offensieve bars. De defensieve bars gebruik je om te ontsnappen wanneer je de druk voelt van je tegenstander. Je kan wegrollen door één defensive bar te gebruiken of je kan wanneer je in de lucht wordt aangevallen, direct uit een combo glippen maar daarvoor gebruik je wel twee defensive bars.

De offensieve meter werkt op dezelfde manier als bij MKX. Een speciale aanval kan je hiermee verbeteren voor meer schade, extra combo-mogelijkheden of iets specials zoals dat Skarlet zichzelf kan healen.

Fantastische presentatie

Mortal Kombat 11 is ongetwijfeld de mooiste vechtgame tot nu toe. Karakters zien er ongelofelijk goed uit vooral als je ze vergelijkt met de voorgaande game. Iedere personage heeft een ingescande realistische gezicht. De karakter-designs zien er behoorlijk stoer uit en de stemacteurs zijn ook heel goed gekozen. Karakters die ons niets deden zoals Baraka, Jade en Skarlet, zijn zo cool in deze game dat ze als nieuw aanvoelen.

De animaties van deze game zijn werkelijk fantastisch. Iedere klap komt hard aan en het bloed spat realistisch naar alle kanten, ook op het lichaam van je vechter. Iedere personage heeft een eigen vechtstijl. Jax is bijvoorbeeld een bokser terwijl zijn dochter echt een muay thai-vechter is. Als laatste zijn de maps één voor één prachtig, levendig en vol met leuke interacties. Er is een enorme stap gezet tussen de maps van MKX en Mortal Kombat 11.

Towers of time en classic towers

Mortal Kombat 11 heeft zoals iedere game weer de classic towers waarbij je een arcade-ending krijgt per personage. Daarnaast is er een aparte modus genaamd Towers of Time die verder gaat op de Multiverse die geïntroduceerd werd in Injustice 2. Om de paar uur komen er hier nieuwe towers beschikbaar, waarbij je een aantal gevechten moet voltooien voor beloningen. Dit vergroot aanzienlijk de replaywaarde van de game. Iedere paar uur heb je weer reden om te spelen want de beloningen zijn meestal vette skins naast een hoeveelheid in-game currency.

Iedere tower heeft eigen regels en uitdagingen in de vorm van modifiers. Er zijn honderden verschillende modifiers van Cyrax-raketten die op je worden geschoten, tot sneeuwstormen en zelfs tag-battles. Ja, tag battles zijn terug in Mortal Kombat 11, maar alleen in specifieke towers. Je kan samen met een andere persoon vechten tegen een baas. Dit vonden wij de leukste towers tot nu toe want ze vragen echt teamwork. Hopelijk komen tag battles later in de game als aparte modus.

Verken Shang Tsung’s island in de Krypt!

Met je zwaar verdiende in-game currency kan je in de vernieuwde Krypt, van alles vrijspelen. De Krypt is een volledige uitwerking van Shang Tsung’s island, waar een groot deel van MK9 heeft plaatsgevonden. In third person mag je deze eiland vol met schatten en gevaren gaan verkennen. De Krypt is echt een fan-service aan Mortal Kombat-fans met referenties naar de afgelopen 25 jaar van de serie.

De Krypt bevat in totaal wel 600 schatkisten die tussen de 1000 en 20.000 coins per stuk kosten. Andere schatkisten koop je met Souls en er zijn enkele zeer waardevolle schatkisten die je alleen kan kopen met hearts. Heart-chests zijn moeilijk te openen want je verdient maar één heart per fatality en twee per Brutality. Eén hearts-chest kost 250 hearts en dat moet je dus voor iedere personages apart kopen. Het volledig openen van alles wat de Krypt te bieden heeft, gaat je heel wat tientallen uren kosten.

Online sterk

De netcode van Mortal Kombat 11 is verbeterd volgens NetherRealm. Wij hebben heel wat online potjes gespeeld en geen wedstrijd gehad die onspeelbaar was door lag. Sommige potjes hebben wel lag maar je krijgt wel de keuze om een wedstrijd van tevoren te accepteren of af te wijzen. Hier zie je namelijk je ping, latency en connectie-status. Als je alleen wedstrijden kiest met een goede connectie, dan zit je heel goed. De matchmaking is verder behoorlijk sterk. Binnen tien seconden wordt er een tegenstander voor je gevonden.

Met Mortal Kombat 11 heeft NetherRealm weer een topproduct geleverd en de lat nog hoger weten te plaatsen. De gamplay voelt heerlijk aan, de roster is solide, iedere vechter voelt en speelt heel anders, de nieuwe mechanics zijn allemaal van toegevoegde waarde en Mortal Kombat heeft nog nooit zo goed eruitgezien. Het personaliseren van je favoriete Mortal Kombat-karakter is geweldig. Alleen is het jammer dat je dit alleen in Online Casual Play kan gebruiken, en bij Ranked moet doen met standaard presets. De game heeft heel wat replaywaarde met een goed verhaal, de Classic Towers, Online en de nieuwe Towers of Time.

Het enige wat ons niet zo bevalt is de lange grind die de game van de speler vraagt om alles vrij te spelen, maar NetherRealm heeft inmiddels aangegeven dit in de komende updates te gaan aanpakken. Kortom, als jij een liefhebber bent van vechtgames of van Mortal Kombat, dan is dit een absolute must-have!