Review: Need for Speed Heat- Het beste van de franchise in één game

Nog eens een geweldige Need for Speed?

Need for Speed is een aparte franchise. Ooit waren de Need for Speed-games ongelofelijk populair. Daarna ging het een beetje mis, alsof de serie te maken had met een identiteitscrisis. Sommige games werden goed ontvangen zoals Most Wanted en Rivals. Anderen zou je het liefst snel willen vergeten, denk aan Payback uit 2017. Nu komen EA en Ghost Games met een nieuwe deel die terug moet gaan naar de succesvolle roots van de serie genaamd Need for Speed Heat. Deze game moet nieuw leven blazen in de franchise. Is het Ghost Games gelukt om het beste van Need for Speed succesvol te mixen in één game?

Leuk maar zeker geen memorabel verhaal

Need for Speed Heat vertelt een verhaal, maar verwacht hier niet heel veel van. Het is een verhaal vergelijkbaar met een B-film, vermakelijk maar zeker niet memorabel. Aan het begin van de game selecteer je één avatar die je later nog verder kan personaliseren. Na het selecteren van een personage, ga je op avontuur om de ultieme racer van Palm City te worden. Tijdens het verhaal word je geholpen door een cast die zelf problemen hebben gehad met de iets wat schurkachtige politie van Palm City. De politie is illegale races in de nacht helemaal zat. De hoofd van de politie, die overigens een hele vette wagen heeft, claimt de stad van zichzelf.

Soms is het beter om naar het verleden te kijken

Ontwikkelaar Ghost Games heeft bij de ontwikkeling van Need for Speed Heat het juiste gedaan en dat is kijken naar de goed ontvangen Need for Speed-games uit het verleden. Per game heeft de ontwikkelaar gekeken wat die game nou zo goed maakte. Need for Speed Undergound had sfeer en diepe customization van auto’s. Need for Speed: Most Wanted en Hot Persuit, hadden geweldige politieachtervolgingen. En de Need for Speed reboot uit 2016 had een goed verhaal waarbij je je auto’s kon aanpassen voor een specifieke soort race. Het beste van deze games heeft Ghost Games gecombineerd in Need for Speed Heat.

Anders overdag en in de nacht

En dat is gedaan in een tweedeling namelijk het racen overdag en in de nacht. Overdag kan je meedoen aan officiële races met als doel om geld te verdienen. Er zijn geen andere auto’s op het wegdek te vinden en de politie bemoeit zich niet met de races overdag. Door races overdag te winnen kan je je auto aanpassen, nieuwe auto’s kopen en je kan je eigen personage aanpassen. Overigens moeten we aangeven dat Need for Speed Heat helemaal gaan microtransacties bevat, ook niet voor cosmetische items. Dat is een flink pluspunt, vooral vergeleken met de laatste game genaamd Payback die overal microtransacties had.

Dan zijn er races in de nacht. Dit zijn de illegale races waar er wel verkeer te vinden is op de weg, waar de politie zich meteen bemoeit als ze je zien en waar je niet racet voor geld maar voor reputatie. Wanneer je een race in de nacht wint krijg je reputatie. Deze ontvang je niet meteen want eerst moet je veilig zien te komen bij een safe house. Als de politie erin slaagt om je te arresteren, dan verlies je een groot deel van je verdiende reputatiepunten. In plaats van te racen in de nacht kan je ook proberen om de politie gek te maken. Zo verkrijg je veel reputatiepunten, alleen moet je wel oppassen dat de politie langzaam maar zeker agressiever en meer middelen begint in te zetten. Jouw auto kan in deze game ook nog eens kapot en dan is het heel snel game over. Per nacht kan je drie keer door een benzinestation rijden om je wagen te repareren. Wat wij jammer vonden is dat er weinig middelen zijn die de speler zelf in gebruik kan nemen om te ontsnappen van de politie. In voorgaande Need for Speed-games had de speler meer opties tegen de politie.

Als je eenmaal komt bij een safe house, dan worden je reputatiepunten verwerkt en gaat je Heat level omhoog. Je Heat level kan je niet verliezen en blijf je gelukkig houden. Met je Heat Level ontgrendel je nieuwe upgrades voor je auto alsmede de optie om nieuwe auto’s te kopen. Je hebt dus beide soorten races nodig in Need for Speed Heat. In de nacht moet je racen voor reputatie om de mogelijkheid te krijgen om nieuwe upgrades en auto’s te kopen. Overdag race je voor geld zodat je deze upgrades en auto’s kan betalen. Wij vinden dit een zeer leuke afwisseling in gameplay.

Open wereld

Wanneer je niet aan het racen bent, kan je Palm City verkennen want het is één grote open wereld. De open wereldstructuur is vergelijkbaar met de Forza Horizon-games. Op de map zijn er verschillende races te vinden waar je naartoe kan gaan, maar er zijn ook collectibles die een nieuwe wagen voor je ontgrendelt. Verder zijn er billboards die je op spectaculaire wijze kan kapotmaken en zijn er flitspalen waar je met een bepaalde snelheid doorheen moet races. Voor de rest voelt de open wereld een beetje leeg aan. Nog één of twee activiteiten was zeer welkom geweest.

Speelt lekker

Need for Speed Heat voelt goed aan zoals je hoopt dat een Need for Speed-game speelt. Je kan in deze game de meest geweldige drifts doen met ook nog eens een nitro-boost erbij. Het voelt geweldig om een auto op het laatste moment te ontwijken of een perfecte drift uit te voeren en zo een auto die voor je stond in te halen. De AI is bovendien best goed. Op het moment dat jij een fout maakt bijvoorbeeld in een bocht, kan je er wel zeker van zijn dat de AI dit meteen afstraft.

Alle races voelen razendsnel aan en de racebanen zelf zijn goed vormgegeven. Er zijn races waar je te maken krijgt met veel bochten, maar er zijn ook races waar je je versnelling op maximum kan zetten. Het maakt niet uit of je overdag of in de nacht aan het racen bent, je krijgt altijd te maken met sprintraces, time-trials, circuits en drift-tracks. In de nacht komt hier dus regulier verkeer maar ook de politie bij. Dit allemaal zorgt ervoor dat er in de nacht heel wat meer spektakel te zien is op het scherm.

Pimp my ride

Wat Need for Speed Heat verder buitengewoon goed doet, is de mogelijkheid om je wagens tot in de puntjes te customizen. De game kent een breed scala aan auto’s, om precies te zijn 127 wagens. Dat is behoorlijk veel voor een Need for Speed-game en meer zijn onderweg via DLC.

In Need for Speed Heat kan je iedere standaard-auto zoals een Golf omtoveren tot een racemonster, en dat is echt Need for Speed zoals we die kennen uit de tijd van de PS2. Net als in Need for Speed 2016, kan je de componenten van je auto instellen voor een bepaalde type race. Wil je bijvoorbeeld een echte driftauto? Dan kan dat. Wil je een snelheidsmonster? Dan kan dat ook. Alle opties zijn aanwezig maar je moet wel geld en reputatie verdienen voordat je los kan gaan in de garage.

Niet alleen performance van je auto kan je in detail instellen, maar ook cosmetisch kan je behoorlijk veel doen zoals in Need for Speed Underground. Alles van een auto is aanpasbaar. Van ramen, velgen, banden, spiegels, bumpers, neonverlichting, hoogte tot je kenteken. Het is ook mogelijk om bijvoorbeeld totaal nieuwe soort deuren en lampen in te bouwen zodat je auto er compleet anders uitziet. Cutomization is zeker één van de hoogtepunten van deze game. Bovendien is het zelfs mogelijk om auto’s te personaliseren via de gratis mobile applicatie voor Android en iOS.

Need for Speed Heat draait heel goed wat betreft performance. Wij zijn geen technische problemen tegengekomen en we hebben altijd een vaste framerate gehad op de PlayStation 4 Pro.

Wat betreft graphics is Need for Speed Heat een aparte game. Laten we dit uitleggen. Overdag is Need for Speed Heat namelijk niet zo mooi vooral voor een game die draait op EA’s Frostbite Engine, die bekend staat voor prachtige graphics. De gebouwen lijken wel van Battlefield 4 af te komen. Jouw auto ziet er goed uit, maar de stad zelf is overdag duidelijk minder mooi en gedetailleerd.

Gelukkig is dit in de nacht geheel anders. Wanneer je Need for Speed Heat in de nacht speelt ziet alles er fantastisch uit. De lichteffecten, de reflecties, de glimmende autolak, weereffecten en de optionele neonlichten zoals in de Underground-serie, maakt deze game een lust voor het oog tijdens nachtraces. Dit is de eerste game in 15 jaar die ons weer dat Underground-gevoel wist te geven.

Need for Speed Heat doet niets innoverend en dat heeft eigenlijk goed uitgepakt want deze serie heeft al veel goed gedaan in het verleden. Door het beste van de serie te combineren is er een heel fijn product ontstaan. De afwisseling van dag en nachtraces werkt goed. Niet alles is even goed geslaagd zoals het niet zo boeiende verhaal, de visuals overdag en de lege wereld. De kern van deze game is lekker racen, politieachtervolgingen en diepe customization en daar is weinig aan op te merken. Kortom, met Need For Speed Heat zijn EA en Ghost Games de juiste weg in geslagen.