Review: Need for Speed Payback

Nog eens een goede Need for Speed-game?

Voor de volledige eindscore verwijzen we je even door naar onze gaming website 1337 Games

De laatste Need for Speed game kwam alweer uit in 2015, maar vorige week verscheen Need for Speed Payback. Als wij eerlijk zijn vonden we de laatste Need for Speed games niet geweldig en we hoopten dan ook dat Ghost met Need for Speed Payback weer een geweldige NFS game zou neerzetten. Zouden ze daarin geslaagd zijn? Je leest het allemaal in deze review.

The need for Payback

De titel van de nieuwste Need for Speed verklapt eigenlijk al een beetje waar het verhaal van Need for Speed Payback over gaat, namelijk Payback (terugpakken). In dit nieuwste deel neem je de rol van een drietal racers op je, Mac, Tyler en Jessie. Elk van deze racers heeft zo zijn specialiteiten, zo is Mac vooral een drift en off-road racer, terwijl Tyler en Jessie dit weer niet zijn. Tyler is een echte straatracer en Jessie is een specialist in het ontsnappen aan de politie. De game speelt zich af in het fictieve Las Vegas, onder de naam Fortune Valley en hier gaat het aan het begin al goed mis voor onze racers. Na een succesvolle ‘heist’ gaat het uiteindelijk toch nog goed mis, ze worden namelijk bedrogen en bestolen. Tyler is dermate boos dat hij wraak wilt nemen, maar dit gaat niet zomaar.

Na enkele maanden is Tyler toch echt klaar met wachten en besluit hij het team weer bij elkaar te roepen. Hierbij krijgen ze de hulp van nog enkele andere personages. Veel meer over het verhaal zullen wij niet vertellen. Wat we nog wel kwijt kunnen, is dat het verhaal van de game gewoonweg niet interessant is. Niet heel gek natuurlijk voor een echte racegame, maar het had best wat interessanter en minder cliché gemogen. Wat wel leuk is, is dat de game wordt opgesplitst in meerdere delen. Dit komt doordat er meerdere race soorten zijn, met daarbij dus elk zijn eigen personages. Zo zijn er drift, straat, drag en off-road races en daarnaast kan je aan de slag als getaway driver met Jessie. Dit zorgt voor enige variatie tussen de races.

Er zitten hier echter niet alleen maar voordelen achter. Zo heb je voor de verschillende races ook allemaal verschillende type auto’s nodig. Hierdoor kom je regelmatig in geldnood en zal je races meerdere keren moeten doen. Hier hadden wij niet altijd evenveel zin in, omdat we gewoon door wilden spelen in het verhaal. Wat voor velen wellicht belangrijk is, is dat de game natuurlijk niet speelt als een race simulator game. Need for Speed is een arcade racer en dit is te merken tijdens het spelen. Het rijden in een auto voelt niet altijd even natuurlijk en soms stoorden wij ons er zelfs aan, doordat de auto gewoonweg niet fijn reageerde.

Niet overal logische keuzes

Iets dat naar onze mening ook niet geheel goed is uitgewerkt is het upgraden van je auto. Zo krijg je na een gewonnen race de keuze uit drie verschillende Speedcards. Wat er met de betreffende kaart ge-upgrade zal worden is echter onbekend, aangezien de kaart is omgedraaid. Het hoort wellicht een beetje bij de setting van de game, het fictieve Vegas dus gokken, maar wij hadden toch graag geweten waarvoor we kiezen. Want als je al een goede kaart hebt voor je motor, hoef je niet nogmaals dezelfde te krijgen terwijl je nog wel een goede versnellingsbak kan gebruiken. Een geluk bij deze Speedcards is wel dat je deze kan kopen in de Tune Shops, als je hier tenminste geld voor hebt want wij schaffen toch echt liever nog een dikke bolide aan.

Wanneer je de kaarten van een zelfde merk verkrijgt, krijg je prestatie bonussen. Het is daarmee wel goed om regelmatig de winkels te bezoeken voor deze Speedcards, omdat de inventaris van deze winkels regelmatig wordt ververst. Wat een enorm nadeel is, als je het ons vraagt is de lage hoeveel geld die je verdient met de races. Zoals eerder gemeld kom je regelmatig in de geld problemen en zal je races opnieuw moeten doen. Zoals tegenwoordig wel vaker in games, bevat Need for Speed Payback microtransacties. Heb je dit dan echt nodig? Nee, maar als je een wagenpark moet opbouwen in meerdere gebieden zal dit wel extreem veel tijd schelen waardoor sommige mensen hier toch voor zullen kiezen. Mede doordat je echt zal moeten grinden om die ene dikke bolide te bemachtigen en de races zelf zijn niet allemaal even leuk. Adrenaline is daarnaast veelal ver te zoeken, iets waar je toch naar smakt in een Need for Speed game.

De laatste keuze die wij totaal niet begrijpen is, het verwijderen van de politie tijdens het free-roamen. Wij weten niet wat Ghost Games bezielde om dit eruit te halen. Natuurlijk is de politie niet geheel verdwenen, want tijdens de missies zullen ze je nog altijd het leven zuur proberen te maken. Als is het niet erg lastig om aan de politie te ontsnappen. Een paar mooie beuken en de politie auto vliegt mooi in slow-motion over de kop of tegen een mooie paal. Ditzelfde geldt overigens voor het winnen van races. Het lijkt er af en toe namelijk op dat de AI zich behoorlijk inhoudt aan het einde van de race zodat jij er alsnog met de winst vandoor gaat.

Inspiratieloze wereld, grafisch en technisch niet top

Need for Speed Payback speelt zich zoals eerder gemeld af in Fortune Valley, geïnspireerd op Las Vegas. Dit is echter maar een deel van de map, want in de (natuur) gebieden daarom heen is tevens een groot deel van de game. De speelwereld is groot, maar wel erg inspiratieloos. Het grootste gedeelte is een woestijn en dan zijn er ook nog eens lange stukken snelweg waar weinig te beleven valt. Daarbij genomen dat er weinig verkeer op de weg is, maakt het niet veel beter. Iets meer variatie in de speelgebieden en soorten wegen waren voor ons dan ook welkom geweest.

Op technisch vlak is de game ook niet al te best. De game kent aardig wat pop-in en dat is iets waar wij ons toch wel aan irriteerden. Dit voor een game die grafisch zeker niet geweldig te noemen is en misschien zelfs matig (op de auto’s na), is dit gewoon niet al te best te noemen.

Niet voor de volle pond

Wanneer je de review hebt gelezen zal je ongetwijfeld opgevallen zijn dat we niet heel erg positief zijn over Need for Speed Payback. De game heeft een saai verhaal, redelijke gameplay en is grafisch en technisch niet top. Natuurlijk is een verhaal niet heel erg belangrijk voor een racegame, maar iets beters dan dit mag toch wel. De game heeft daarnaast een inspiratieloze en dode wereld wat de game eveneens niet ten goede komt. Gelukkig heeft de game wel aardig wat content en zijn er verschillende soorten races waardoor het nog enigszins interessant blijft om te spelen. Een laatste minpunt wat we nog kort willen aanhalen, is toch wel de druk om gebruik te maken van microtransacties. Wanneer je echt door wilt spelen, zal je door de druk hier wellicht toch gebruik van gaan. Je krijgt namelijk dermate weinig geld voor het voltooien van races, waardoor je vaak in geldnood komt. Al met al zouden wij de game dus niet kopen voor de volle mep, wellicht eens in de budgetbak.