Review: Pokémon Let’s Go Pikachu – Een nostalgisch avontuur

Een must-have voor de fans?

De totale eindscore kan je vinden op onze gaming website 1337 Games

De Pokémon series is wereldwijd zeer geliefd. Over de jaren heen zijn er talloze verschillende games uitgekomen op verschillende handhelds van Nintendo. Twee jaar geleden kwam Pokémon GO uit op mobiele telefoons dat een compleet andere Pokémon speelstijl met zich mee bracht. Het is nu tijd voor Pokémon Let’s Go Pikachu op de Nintendo Switch dat veel heeft overgenomen van deze Pokémon GO. Weet deze nieuwe richting van Pokémon indruk te maken?

Terug naar Kanto

In Pokémon Let’s Go keren we weer terug naar waar het avontuur begonnen is, namelijk de Kanto regio. Het verhaal en het design van Kanto is hetzelfde als de oude games. Wat nieuw is, is echter de manier waarop je Pokémon tegenkomt. Weg zijn de wilde encounters zoals we die al sinds jaren gewend zijn. Dit keer kun je Pokémon zien als je loopt en hoef je dus niet door het gras te lopen om een Pokémon te vinden. Wanneer je een Pokémon vindt, dan kan je erop klikken om deze te vangen.

Nieuwe gameplaymechanieken

Het is dus veel makkelijker om specifieke Pokémon te zoeken om je Pokédex mee op te vullen.  Er is nog een andere verandering en dat is het vangen zelf. Het vangen gaat hetzelfde als in Pokémon GO; wanneer je een encounter begint met een Pokémon dan hoef je niet ertegen te vechten om deze te verzwakken, maar kan je direct beginnen met het gooien van Pokéballs. Bij sterkere Pokémon zoals Snorlax en de legendarische vogels moet je de Pokémon wel eerst verslaan voordat je ze kan vangen. Wanneer je begint met gooien zie je een rondje, als het rondje kleiner wordt en je in het rondje gooit, dan is er een hogere kans dat je de Pokémon vangt.

Het nieuwe systeem dat je geen random Pokémon meer tegenkomt in het wild is volgens ons een aangename verandering. In voorgaande games was het soms frustrerend om voor de zoveelste keer een Rattata of Pidgey tegen te komen terwijl je aan het zoeken was naar een zeldzame Pokémon. Nu kun je dus op je gemak zoeken naar de beestje zonder constant te worden lastig gevallen. De aanpassing aan het vangen van Pokémon vinden wij dan weer een minder succesvolle toevoeging. Het vangen van Pokémon voelt soms iets te willekeurig aan. Zo gooiden wij soms enkele keren een excellent throw op een Pokémon, maar konden wij een Pokémon pas na een normale worp vangen. Wij hebben de voorkeur aan de oude manier waarop je Pokémon eerst moet verzwakken en daarna kan vangen.

Spelers die Pokemon GO hebben gespeeld hebben een voordeel in Pokemon Let’s Go. In Pokemon Let’s Go kun je namelijk je Nintendo Switch verbinden met Pokemon GO. Hiermee kun je Pokemon die je gevangen hebt op Pokemon Go sturen naar het GO Park in Pokemon Let’s Go. Daarna kun je naar het park om de Pokémon die je hebt gestuurd te vangen. Pokémon die je in de Let’s Go games hebt gevangen kun je echter niet terugsturen naar Pokemon GO. Voor Pokemon GO spelers is het dus makkelijker om de Pokédex compleet te maken in de Let’s Go games.

Trainer battles

Naast het vangen van Pokémon zijn er natuurlijk trainer battles. Deze zijn helaas iets minder uitdagend dan andere Pokémon games. Je kunt het jezelf wel moeilijk door je starter Pokémon uit je team te halen, want deze is behoorlijk sterk. Verder heb je ook Team Rocket die je enkele keren tegen zal komen en moet overwinnen. In totaal zijn er acht Gym badges die je moet krijgen door Gym leaders te verslaan. Nadat je deze verslagen hebt, kun je het opnemen tegen de Elite Four. Wanneer je de Elite Four hebt verslagen, dan heb je de game uitgespeeld. Net zoals we het dus allemaal kennen uit het origineel.

In voorgaande games was het zo dat jij als trainer nieuwe skills leerde zoals het omhakken van bomen, in Pokémon Let’s Go doet je starter Pokémon dit. Naarmate je vordert in de game zal je starter Pokémon nieuwe skills leren. Zo kun je na een tijdje varen op water of grote stenen duwen. Je kunt Pokémon die je hebt gevangen in de Let’s Go games uit je Pokéballs halen en bijvoorbeeld gebruiken als rijdier. Dit is enorm cool en zorgt ervoor dat je sneller kunt bewegen in de wereld.

De battles in Pokémon Let’s Go bevatten weer dezelfde gameplaymechanieken die we gewend zijn. Elke Pokémon heeft een zwakte; vuur is bijvoorbeeld zwak tegen water en gras is zwak tegen vuur. Het is belangrijk om de zwaktes van Pokémon te kennen en daarvan te profiteren als je een makkelijke overwinning wilt. Je kunt je Pokémon ook specifieke aanvallen leren met behulp van Technical Machines.

Nadat je de game uitgespeeld hebt, zijn er nog een aantal dingen die je kan doen. Zo kun je eindelijk de legendarische Mewtwo vangen, Gym leaders opnieuw uitdagen en het opnemen tegen Master Trainers. Master Trainer zijn trainers die één enorm sterke Pokémon hebben. Om tegen deze trainers te vechten zal je echter ook dezelfde Pokémon moeten hebben. In totaal zijn er 153 Master Trainers, dus je zal 153 Pokémon moeten hebben om ze allemaal te verslaan.

Pokémon Let’s Go is een aangenaam avontuur voor nieuwkomers van de serie en mensen die het nostalgische avontuur willen herbeleven met mooier graphices. Sommige nieuwe gameplayelementen komen beter uit de verf dan andere, maar zorgen uiteindelijk toch voor een frisse spelervaring. De game brengt urenlang speelplezier, ook al is het minder uitdagend dan we misschien willen.