Review: Princess Peach Showtime! – Simpel maar vermakelijk games
Review: Princess Peach Showtime! – Simpel maar vermakelijk

Princess Peach hebben we in veel games teruggezien, maar eigenlijk nooit zo stoer als in The Super Mario Bros. Movie. Peach kwam altijd terecht in problemen met Donkey Kong en later Bowser en het was altijd Mario die de Prinses veilig naar haar kasteel bracht. Fans hebben er lang op moeten wachten, maar Peach heeft nu eindelijk een volwaardige solo console game waar ze zelf in actie komt genaamd Princess Peach Showtime! Of deze game de moeite waard is, lees je in deze review.

Niet Mario maar Peach is hier de hoofdpersoon

Het verhaal begint heel vrolijk waarbij Prinses Peach samen met haar entourage van Toads naar het Sprankeltheater gaan om een voorstelling bij te wonen. Wat lijkt op een leuk avondje toneel, wordt ineens een avontuur. Wicked Grape verschijnt namelijk samen met Sour Bunch om het theater over te nemen. Elke voorstelling in het theater is als het ware opnieuw geschreven door Wicked Grape met een donker thema, alle toneelspelers zijn vervangen door de minions van Grape. In plaats van het inschakelen van Mario zoals de Prinses dat vaak doet, gaat Peach zelf op pad om het theater, alle acteurs en de toneelstukken te herstellen.

Dat doet Peach door gebruik te maken van de kracht van Stella. Een magisch wezen die zich aan Peach vastbindt in de vorm van een strikje. Peach kan Stella gebruiken om corruptie te herstellen, maar ook om zelf te transformeren. Iedere voorstelling is als het ware een level van ongeveer 20 tot 30 minuten en bevat een eigen thema. Bij iedere voorstelling krijgt Prinses Peach een nieuwe transformatie wat past bij het thema.

Iedere transformatie brengt nieuwe gameplay

Prinses Peach gaat tijdens het avontuur langs verschillende voorstellingen die zijn omgetoverd door Wicked Grape. Iedere voorstelling is als het ware een eigen verhaal waardoor de gameplay en presentatie ook iedere keer anders is. Geen voorstelling voor hetzelfde aan, daardoor is er nooit sprake van eentonigheid, want je krijgt steeds iets nieuws.

Bij iedere voorstelling krijgt Peach een nieuwe transformatie. Deze zorgt er niet alleen voor dat Peach er schattig uitziet in nieuwe kleding, maar je krijgt daadwerkelijk te maken met nieuwe gameplay mechanics en abilities. Zo moet je als Patisserie Peach, vliegensvlug muffins maken en bezorgen. Vervolgens moet je gebakjes versieren zoals de klanten dat willen. Als Shinobi Peach kan je snel dashen, van muur tot muur springen en zelfs in stealth spelen door jezelf één te maken met de omgeving voor verrassingsaanvallen, Prinses Peach heeft er nog nooit zo cool uitgezien. Door alle toneelstukken te herstellen, kan Peach het opnemen tegen Wicked Grape en het theater voor eens en voor altijd bevrijden.

De gameplay is niet volledig 2D, maar ook niet 3D zoals een Mario Odyssey. Het is als het ware een mix tussen de twee, maar dan in kleinere ruimtes. Je speelt immers op een podium van een toneelstuk. Het stijltje is wel leuk opgezet waarbij je als de Prinses in ieder level iets nieuws kans doen. De ene keer ben je een zeemeermin, de andere keer een zwaardvechter, een cowgirl, een kung fu meester en je kan zelfs een detective worden. In totaal zijn er 10 unieke transformaties in Princess Peach Showtime. De main story speel je in 6 tot 9 uur uit. Dat is best kort voor een full priced platformer, maar het geheel is wel vermakelijk genoeg. Het enige wat wij graag hadden gezien, is meer uitdaging. Voor de gemiddelde platform-spelers is Princess Peach Showtime wel heel eenvoudig. Iets meer uitdaging of een hard mode was welkom geweest.

Charmant maar er zijn technische problemen

Princess Peach Showtime is leuk vormgegeven op het gebied van visuals, met name de korte cinematics die af en toe voorbij komen. Het is grafisch prima, maar niet van het niveau van een Mario Odyssey of een Luigi’s Mansion. Grafisch ziet deze game er prima uit. Animaties zien er verder vloeiend uit en dat is indrukwekkend, want iedere transformatie van Peach heeft eigen animaties. Iedere etage wordt beëindigd met een baasgevecht. Hoewel deze ook niet veel uitdaging bieden, zien de baasgevechten er wel leuk uit. De game draait echter niet op 60 frames per seconde maar 30FPS, met af en toe framedrops. De laadtijden zijn verder behoorlijk lang, ook voor een Nintendo-game. Princess Peach Showtime laat wederom zien dat het tijd wordt voor een Nintendo Switch 2.

Meer te doen

Hoewel je het verhaal redelijk snel hebt uitgespeeld, bevat Princess Peach Showtime wel replaywaarde in de vorm van het 100% voltooien van alle stages. Iedere stage bevat een aantal sterren die je kan verzamelen. Deze zijn vaak verstopt achter verborgen ruimtes of moeilijk te bereiken plekken. Levels bevatten verder gouden munten die ook worden gedropt door vijanden. Deze kan je verzamelen en spenderen in een winkel voor cosmetische items zoals nieuwe jurken. 100% voltooien van Princess Peach Showtime zal je nog enkele uren extra bezighouden.

Princess Peach Showtime is een geslaagde eerste solo avontuur. Deze game bereikt niet de hoogtepunten van een Mario-game, maar dit is een goede eerste poging van Nintendo om Peach een hoofdrol te geven. Het verhaal speel je binnen enkele uren uit, maar er is wel replaywaarde in het verzamelen van alle sterren. De sfeer is heel goed waarbij ieder level een toneelstuk is als het ware. De game speelt lekker weg en voelt nooit eentonig aan doordat Peach beschikt over meerdere transformaties die beschikken over nieuwe gameplay mechanics. Wij hadden graag meer content en een hogere moeilijkheidsgraad gezien. Al met al is dit een leuke platformer waar Prinses Peach voor de verandering de hoofdrol heeft in plaats van Mario.