Review: Resident Evil 2- De beste remake ooit gemaakt!

Echt de moeite

Voor de totale eindscore kan je terecht op onze gaming website 1337 Games

Eind 2016 zag het er niet goed uit voor Capcom. Videogames van de Japanse uitgever werden niet meer zoveel verkocht als vroeger. Games als Resident Evil 6, DMC en Street Fighter V werden niet heel positief ontvangen door fans van de series. Op wonderbaarlijke manier kwam Capcom in 2017 terug. De fantastische Resident Evil 7 bracht de serie met een knal terug uit de dood. Mega Man 11 was het vervolg waar fans al jaren op hoopten. Monster Hunter World is de bestverkopende game van Capcom ooit geworden. En nu brengt Capcom een remake van Resident Evil 2 uit. Is deze survival horror-game gebaseerd op het origineel van 21 jaar geleden, de moeite waard?

Geen simpele oppoetsbeurt

We hebben veel remasters gezien die alleen maar een simpele resolutie en texture-upgrade kregen. We hebben ook vette remakes gezien die helemaal opnieuw zijn gemaakt zoals Crash Bandicoot N. Sane Trilogy en Shadow of the Colossus. Deze twee games zagen er modern uit, maar zijn nog altijd dezelfde klassieke games met oude controls in een mooier jasje.

De remake van Resident Evil 2 is een totaal ander verhaal. Alles is hier van top tot teen opnieuw opgebouwd met de moderne RE Engine, de engine die voor het eerst werd gebruikt bij de ontwikkeling van Resident Evil 7. Resident Evil 2 uit 1998 is puur en alleen gebruikt als bronmateriaal. Zo zijn de locaties in de game en het verhaal hetzelfde gebleven. Voor de rest is alles vernieuwd. Denk aan graphics, cinematics, acteerwerk, animaties, soundtrack, lichteffecten, schaduwen, physics en natuurlijk gameplay.

Ook verrassingen voor terugkomende spelers

Gamers die het origineel hebben gespeeld hoeven zich geen zorgen te maken dat ze alles al hebben gezien. Er zijn genoeg verrassingen voor terugkomende spelers. Zo zijn de puzzels anders en zijn schrikmomenten niet altijd op de plekken die je herinnert.

Welkom in Raccoon City

Het verhaal van Resident Evil 2 speelt zich af in Raccoon City. Rookie politieagent Leon S. Kennedy keert na zijn missie terug naar de stad. Al snel blijkt dat het helemaal mis is gegaan in Raccoon City. De hele stad is op mysterieuze wijze overgenomen door bloeddorstige zombies. Chaos heerst in de nacht dat Leon terugkeert naar Raccoon City.

Aan het begin van de game moet je naar het grote politiebureau van Raccoon City, om te onderzoeken wat er precies is gebeurd in de stad. Een groot deel van de game speelt zich hier af. Het is niet meteen mogelijk om het hele politiebureau te verkennen. Soms moet je een puzzel oplossen om toegang te krijgen naar een nieuw gebied. Andere keren moet je een sleutel of een toegangscode zien te vinden.

Je bent nooit veilig

Weg is de top down-camera uit het origineel. De camera is het beste te vergelijken met die van Resident Evil 4. Wanneer je inzoomt om beter te schieten, gaat de camera ook dichterbij staan. Hierdoor zie je heel goed vooruit maar ben je minder goed bewust van wat om je heen gebeurt. Voordat je het weet word je van achteren gebeten door een zombie.

Alleen binnen een save room ben je veilig voor alle gevaren van Resident Evil 2. Het is hier dat je even op adem kan komen, je inventory kan managen en je voortgang kan opslaan. Inventory managen gaat hetzelfde als voorgaande Resident Evil-games. Spelers beschikken over een bepaalde hoeveelheid opslagruimte. Hierdoor moet je dus af en toe keuzes maken om een item wel of niet mee te nemen, of een item uit je tas gooien om een belangrijker item erin te kunnen doen.

Zombies zijn behoorlijk eng in Resident Evil 2. Of je een zombie in de eerste minuten tegenkomt of het laatste uur, zombies in Resident Evil 2 blijven ons stuipen op het lijf jagen. Naast de standaard zombies zijn er nog veel meer dodelijke vijanden. Zo zijn er zombiehonden die van ver kunnen springen en bijten. De afschuwelijke Lickers zijn ook terug In Resident Evil 2, dit zijn mensen die door het virus zijn veranderd in dodelijke monsters. Lickers zijn supersnel, hebben scherpe klauwen en kunnen klimmen waardoor je ook van bijvoorbeeld van het plafond aangevallen kan worden. Lickers hebben wel één groot nadeel, en dat is dat hun zicht is verdwenen door het virus. Lickers zijn een beetje te vergelijken met de Clickers uit The Last of Us. Wanneer ze je eenmaal horen, komen ze als een gek op je af.

De Tyrant

Wie het origineel had gespeeld, weet natuurlijk dat je op een gegeven moment in de game wordt opgejaagd door de angstaanjagende Tyrant, ook wel Mr.X genoemd. De Tyrant is een flinke kerel die je blijft achtervolgen in de game. De Tyrant praat niet maar je hoort duidelijk zijn voetstappen. Op het moment dat de Tyrant dichtbij komt, start een spannende track en dan is het rennen voor je leven, want hij gaat niet dood als je op hem schiet. De tyrant maakt de game aanzienlijk spannender want je kan niet te lang op een plek blijven. Doe je dat wel, dan grijpt hij je. Wat ons betreft is de Tyrant na de Baker-familie uit Resident Evil 7, de meest angstaanjagende vijand die je tegenkomt in de franchise. Op het moment dat je in de verte de voetstappen hoort van de Tyrant, gaat je hart meteen sneller kloppen.

Leon, Claire en meer

Resident Evil 2 heeft behoorlijk veel content en replaywaarde. Je begint de game in de A-route als Leon S. Kennedy of als Claire Redfield. Leon is op zoek naar de oorzaak van de virusuitbraak. Claire is opzoek naar Chris Redfield, die vermist is. Beide routes en verhalen spelen zich in dezelfde gebieden af, maar zijn wel degelijk anders. In Claire’s verhaal ontmoet je een klein meisje die Claire wilt beschermen. Leon ontmoet de mysterieuze Ada Wong. Deze twee sub-karakters zijn bovendien kort speelbaar in het verhaal. Resident Evil 2 bevat verder meer dialogen dan het origineel, wat zorgt voor een betere verbinding met de personages en het verhaal. Als laatste beschikken Leon en Claire over eigen unieke wapens. Leon komt bijvoorbeeld een vlammenwerper tegen en Claire krijgt een wapen waarmee ze vijanden kan elektrocuteren.

Nadat je route A hebt uitgespeeld met bijvoorbeeld Leon kan je een zogenaamde ‘second run’ beginnen en dus route B spelen met Claire. Pas als je alle twee routes hebt uitgespeeld, krijg je het echte einde van het verhaal te zien. Afhankelijk van hoe goed je bent, ben je ongeveer zeven tot tien uur bezig met één route.

Wanneer je beide routes hebt uitgespeeld speel je een nieuwe modus vrij genaamd The 4th Survivor. Hier speel je als special ops agent Hunk die beschikt over heel wat wapens en kogels. Hunk moet zijn weg vinden naar het ophaalpunt. Hunk heeft een groot arsenaal aan wapens, maar vergis je niet want deze modus is ongelofelijk uitdagend. Je moet naar het ophaalpunt komen zonder één item te pakken. Spel opslaan of save rooms zijn hier bovendien uitgeschakeld. Het is hier dus een race waarbij je alleen items in je tas mag gebruiken. Wanneer je deze modus weet te voltooien, krijg je toegang tot de Tofu-modus. Hier ben jij een grote Tofu met alleen een mes en twee healing items. Vervolgens moet je in deze hardcore-modus, Hunk’s missie met weinig middelen succesvol weten te voltooien. Dat is nog niet alles wat betreft replaywaarde, want Capcom heeft nog meer content in ontwikkeling, waaronder nieuwe speelbare personages.

Kleine punten van kritiek

Onze enige kritiekpunt is dat de game soms een beetje ongebalanceerd aanvoelt wat betreft moeilijkheid en hoeveelheid items in de wereld. Zombies gaan namelijk heel moeilijk dood en hebben wat ons betreft te veel leven. Zelfs als je drie headshots maakt, staat een zombie vaak weer op. De speler bezit over heel weinig ammunitie en healing items. Items in de wereld zijn namelijk beperkt en vast. Het is niet mogelijk om meer items te krijgen dan dat je kan vinden in de wereld. Vijanden droppen geen items en er is geen merchant zoals in Resident Evil 4. Het is al moeilijk om goed te mikken in deze game want je moet eerst zoomen, één seconde wachten zodat je handen stoppen met trillen en dan pas schieten. Wanneer je dan een headshot maakt, hoor je wat ons betreft beter te worden beloond.

In geen één Resident Evil-game hebben wij onszelf zo machteloos gevoeld. We hebben heel vaak momenten gehad dat we besloten om langs een paar zombies te rennen om ammunitie te besparen voor een later moment. Als je dat niet doet, kom je namelijk in grotere problemen. Wij hebben bijvoorbeeld een zenuwslopend gevecht gehad met drie zombiehonden, omdat we al onze kogels moesten gebruiken in een voorgaande confrontatie. Hierdoor konden we vrijwel niets doen tegen de honden. Er is geen melee-aanval en zelfs je mes is breekbaar. Het voelt naar onze mening een beetje ongebalanceerd. Capcom had meer items in de wereld moeten plaatsen of zombies moeten met minder kogels doodgaan.

Resident Evil 2 ziet er heel goed uit. Wij hebben de game op een PlayStation 4 Pro gespeeld. De game is heel erg gedetailleerd. Je ziet alle kleine details zoals realistische schade wanneer je raak schiet op een zombie. Lichteffecten zijn verbluffend in Resident Evil 2 en met name je zaklamp in het donker.

Verder moeten we onze complimenten geven voor de performance en hoeveelheid polish in deze game. Resident Evil 2 draait op een vaste framerate, ongeacht de hoeveelheid chaos op het scherm. We hebben geen één keer een bug, glitch of crash meegemaakt. En dat mag zeker gezegd worden.

Met Resident Evil 2 heeft Capcom weer een topproduct geleverd. Dit is niet allen de beste remake ooit gemaakt van een game maar het is ook de spirituele opvolger van Resident Evil 4. Fans wachten al jaren op de grote terugkeer van Leon S. Kennedy en dat wordt hier geleverd met een fantastische prequel. De game ziet er ongelofelijk goed, gedetailleerd en sfeervol uit. Iedere confrontatie met welke vijand ook, is spannend. De Tyrant is één van de engste en best gemaakte confrontaties ooit in een horror-game. Onze enige kritiekpunt is dat de game een beetje ongebalanceerd aanvoelt wat betreft hoeveelheid items en de HP van vijanden. Kortom, ben je een Resident Evil of Horror-fan, dan is deze game een absolute must-have.