Review: Robocop: Rogue City – Spelen als zwaarbewapende robot agent is heel vermakelijk games
Review: Robocop: Rogue City – Spelen als zwaarbewapende robot agent is heel vermakelijk

Ontwikkelaar Teyon heeft in het verleden games gemaakt van populaire film franchises met gemixte resultaten. Zo werd Rambo: The Video Game niet bepaald goed ontvangen. Terminator Resistance werd beter ontvangen maar was ook niet baanbrekend. Nu probeert Teyon het opnieuw, maar dan met de Robocop-franchise. Robocop: Rogue City maakte in de eerste onthullingstrailer veel meer indruk dan de voorgaande games van deze ontwikkelaar. Of Robocop: Rogue City de moeite waard is, lees je in deze review.

Meer robot dan mens?

Velen zullen het nu niet weten, maar Robocop was in de jaren 80 immens populair en kreeg drie actievolle films. De hoofdpersoon is een agent genaamd Alex Murphy die meer robot wordt dan mens. Tijdens een missie die helemaal fout gaat, maakt Murphy traumatische gebeurtenissen mee die hij maar net overleeft door middel van technologie. 90% van Murphy is namelijk dood waardoor hij voortaan verder gaat als een schedel wat vastgemaakt is aan een robot. Murphy wordt de eerste robot agent en krijgt de naam Robocop. De een ziet Robocop als een tool, een wapen en de ander ziet hem nog altijd als de oude agent Murphy.

Robocop: Rogue City is een originele verhaallijn wat zich afspeelt tussen de tweede en derde film. Acteur Peter Weller is gelukkig weer aan boord als Robocop en vertolkt in deze game de iconische robot agent. Het verhaal van RoboCop: Rogue City speelt zich af in de stad Old Detroit waar veel criminaliteit en corruptie gaande is. Jij moet de stad veilig maken door criminelen te stoppen, onderzoeken te doen en parkeerboetes uit de delen. De Robocop-films waren behoorlijk actievol en gewelddadig, dat is in deze game ook terug. Je moet heel vaak als een brute robot knallen op vijanden, hersens inslaan, muren breken en zoals een echte Robocop jaren 80-ervaring zijn er heel veel explosies.

Robocop: Rogue City is een pure verhaalgedreven first person shooter van pakweg 10 uur. Er is veel actie in het verhaal waardoor het knallen meestal centraal staat. Je krijgt vaak wel de keuze hoe je situaties aanpakt door middel van dialoogopties. Zo is een vreedzame oplossing ook soms een mogelijkheid. Ook zijn er enkele momenten in de story waar je op onderzoek uit moet als een detective om meer informatie te krijgen over een zaak of een verdachte. Alles wat je doet heeft invloed op je vertrouwensscore, wat invloed heeft op je interactie met burgers. Het verhaal in deze game voelt als een speelbaar nostalgische jaren 80 film zonder veel diepgang maar het is wel vermakelijk genoeg, vooral als je de klassieke films hebt gezien. Er zijn heel veel verwijzingen naar die films en overal kan je zien dat Teyon veel tijd en aandacht heeft besteed voor de wereld, sfeer, one-liners en personages.

Tools of destruction

Dat Alex Murphy zijn menselijkheid grotendeels heeft verloren is slecht voor hem en zijn familie, maar een nachtmerrie voor criminelen. Murphy is namelijk een zwaarbewapende tank geworden die vijanden meters omver kan werpen, van alles kan breken met een klap, hij kan van hoge plekken springen zonder fall damage, hij kan zware voorwerpen kan gooien richting vijanden waaronder voertuigen en hij is ook nog eens bewapend met een doeltreffend richtsysteem.

Het schieten in deze game is goed genoeg. Verwacht geen gunplay zoals in een Call of Duty, Battlefield of Destiny, maar iets meer vergelijkbaars als een Starfield. Guns zijn goed genoeg en het maken van headshots is heel fijn om te doen. Omdat de game best veel gore en geweld heeft, zie je vijanden schreeuwen van pijn en bij een goede headshot van dichtbij, zie je gezichten als een watermeloen ontploffen met bloed wat alle kanten op spat. Teyon heeft zich niet ingehouden wat betreft de bloederigheid in Robocop: Rogue City.

RoboCop Rogue City first person shooter screenshot 1536x864 1

Meer te doen in Detroit

Naast de main story krijg je ook regelmatig de optie om zijmissies aan te nemen. Deze zijn vaak heel kort en geven je iets meer van de chaos in Old Detroit. Soms krijg je ook te maken met hilarische side quests. Zo kwamen we een persoon in de nacht tegen die een graffiti aan het maken was. Als Robocop kan je zo’n persoon aanspreken en een boete geven. Omdat de straatjongen geen geld had, begon hij te rennen. Als Robocop ben je zwaar en langzaam, maar je kan zijn voetstappen wel nauwkeurig volgen met je visor. De kleine crimineel verstopte zich in een vuilnis container en kon een boete uiteindelijk niet ontlopen. Quests als deze zorgden iedere keer weer voor een glimlach.

Door side missies te doen, krijg je meer XP. Deze heb je nodig om Robocop te upgraden. Er zijn 7 skill trees die allemaal handig zijn. Zo kan je focussen op scanning waarmee je bewijsmaterialen sneller in de wereld kan vinden. Je kan er ook voor kiezen om je Vitality te verbeteren waardoor je de mogelijkheid krijgt om jezelf te repareren bij een fuse box. Je zou ook kunnen gaan voor Psychology, waardoor je extra opties krijgt in dialogen waarmee je situaties anders kan aanpakken. Het is dan mogelijk om een confrontatie te voorkomen door de juiste woorden te spreken of je kan iemand een waarschuwing geven in plaats van opsluiten achter tralies. Het skill-systeem en de dialoogopties zorgen voor iets meer replaywaarde. Helaas is er geen New Game+ optie waar je al je skills kan meenemen naar een nieuwe playtrough.

Robocop: Rogue City heeft niet de graphics van een tripple A-game. Het lijkt alsof de ontwikkelaar heeft gekozen om meer te doen met bepaalde omgevingen en personages dan anderen. Zo zien omgevingen er soms heel strak uit, maar gezichtsanimaties ogen soms alsof ze uit de tijd van de PS3 zijn, textures lijken te ontbreken. Er is zeker veel aandacht uitgegaan naar de sfeer en charme van deze game om het vergelijkbaar te maken als de klassieke films, maar soms voelt de game een beetje gerusht of niet helemaal gepolijst. Detroit is geloofwaardig genoeg gemaakt met veel graffiti, afval, ratten, rare figuren en geweld op straat, maar verwacht niet de kwaliteit van een Cyberpunk 2077.

Ook zijn er vervelende slordigheidjes die niet game breaking zijn, maar je wel uit de immersie halen. Zo loopt lip sync niet altijd even goed, personages clippen in muren of zweven in de lucht. Soms komt het voor dat een personage die een verwoestende headshot heeft gekregen, nog heel ongeloofwaardig om versterking vraagt. We hebben tot twee keer toe ook een bug gehad waarbij we een save moesten herladen om weer verder te kunnen. Gelukkig hebben we geen crash gehad en de laadtijden zijn heel snel op de Xbox Series S waar wij deze game hebben gespeeld.

Ontwikkelaar Teyon heeft het enkele keren geprobeerd, maar Robocop: Rogue City is de eerste game van deze studio die echt in de buurt komt van de kwaliteit van het bronmateriaal. Het is gewoon heel vermakelijk om te jagen op criminelen zoals Robocop dat deed in de klassieke films met zijn one liners en uitrusting. Het verhaal is niet diepgaand, maar dat waren de films ook niet. Niets in Robocop Rogue City zal je wegblazen, maar fans van de klassieke films zullen in de wereld van Old Detroit ongetwijfeld lange uren plezier hebben als de unieke Robocop.

Je kan Robocop: Rogue City hier kopen.