Review: Saints Row: The Third Remastered – Een boeiende open wereld-game games
Review: Saints Row: The Third Remastered – Een boeiende open wereld-game

De volledige eindscore kan je zien op onze gaming website.

Saints Row: The Third kwam in 2011 uit op de PC, PlayStation 3 en Xbox 360. De game zou een tegenhanger moeten zijn van de grootste concurrent Grand Theft Auto. Maar Deep Silver sloeg een andere richting uit met eerder een parodie op de open wereld games, en zo werd Saints Row een categorie op zichzelf. De knotsgekke game krijgt eindelijk een remaster en wij mochten de game weer aan de knots, euh excuses tand voelen!

De Saints Row franchise mag dan niet op en top populair zijn, maar eenieder die het heeft gespeeld zal dit zeker met een grote grijns en lach gedaan hebben. Met de remaster van Saints Row: The Third is het hoog tijd om weer schaterlachend op de grond te belanden. Een leuke meevaller, de game bevat alle DLC zodat je nog meer content hebt om je te vermaken. En dat vermaken gaat je zeker lukken!

Alles behalve heilig

Om even warm te worden ga je met je bende van ellende een bank overvallen, uiteraard kan dat niet goed gaan. The Saints worden opgepakt door The Syndicate, die verwachten dat de groep een deel van de stad overdraagt. Uiteraard gaan deze rebelse groep er niet mee akkoord waardoor er een hoop chaos ontstaat. Je beland in Steelport, een nieuwe stad en daar moet je als bende weer een nieuw imperium op zien te bouwen.

In het begin speel je voornamelijk de missies die aan het hoofdverhaal vast hangen, jammer genoeg kan je maar één missie tegelijkertijd opstarten. Gelukkig raak je niet snel verveelt, er is genoeg te doen in de stad en anders kan je gewoon gaan lol trappen. Wil je toch een doel hebben dan moet je even je mobiel raadplegen, daar komen via Saintsbook (jaja een afgeleide van) leuke opdrachten en uitdagingen voorbij.

Hoe gekker hoe beter

Uiteraard bevat Saints Row: The Third Remastered de character editor. De gekste creaties die je maar kan bedenken en dat toont weer de veelzijdigheid van de game. Kies wel zorgvuldig, evenals de stem, want je personage zal volmondig in iedere scene verschijnen. Je personage en de stem die je kiest zal meer dan een enkele zin hoorbaar zijn. Het laat zien dat men echt tijd en energie in de game heeft gestoken. Hoe gaaf is het om met je eigen personage de stad over te nemen en uiteindelijk te zwemmen in het geld!

Geldzorgen hoef je niet snel te hebben. Het geld kan hard binnen stromen als je missies en opdrachten voltooit, maar met name investeren in gebouwen levert veel op. En hoe heerlijk is het om dat geld te spenderen aan kleding, upgrades, voertuigen en met name de meest maffe wapens (voor de minderjarigen onder ons gaan we het niet benomen). Verwacht absoluut niet dat de auto’s realistisch sturen, met een lichte sportwagen een vrachtwagen van de weg beuken is geen enkel probleem. Laten we zeggen dat alles in Saints Row met een korrel zout zo groot als een ijsberg genomen moet worden.

En mocht je het plezier willen verdubbelen, speel de game dan in co-op. Anders dan de meeste open wereld games speel je echt samen en niet tegen elkaar, het is geen sport elkaar het leven zuur te maken. Met de maffe wapens staat het gerand voor huilbuien van het lachen! Mocht je het beu zijn om de stad te trollen, kan je altijd nog Whored Mode proberen. Hier moet je met je vriend zolang mogelijk zien te overleven, terwijl er steeds sterkere en meerdere vijanden op jullie afkomen. Net als eerder zal ook Saints Row: The Third Remastered de online ervaring zeer soepel werken.

Verbeterde ervaring in de Remaster?

Zoals te verwachten valt, zal Saints Row: The Third Remastered aardig opgepoetst zijn om te kunnen voldoen aan de huidige hoge standaard. Dat is aardig goed gelukt en de toevoeging van HDR maakt het helemaal compleet. Je kan nog wel in de character editor in sommige texturen zien dat het om een remaster gaat. Toch ziet de game er over zijn geheel super netjes uit voor een remaster.

Over het algeheel is de besturing niet verbeterd en het doet wat het moet doen. Wel heeft de ontwikkelaar de besturing en reactie van voertuigen wat opgepoetst zodat het wat soepeler gaat als voorheen. Er waren in het begin issues met instappen van voertuigen, gelukkig is er ten tijde van schrijven een update gekomen die dit probleem heeft opgelost. De voertuigen zelf zijn wat verbeterd qua uiterlijk en er zijn wat extra voertuigen toegevoegd die we niet herkenden van de originele game.

Wie bang is dat het gebruiken van cheats niet meer mogelijk is, hebben we goed nieuws! Je kan de cheats gewoon weer als vanouds gebruiken, zo kan je de stad nog meer op zijn kop zetten! En als je denkt dat de game op zichzelf idioot was, met de cheats kan het nog gekker en gestoorder!

Conclusie: Gestoord genoeg voor nog een ronde?

Je kan het zo gek niet bedenken en het zit in Saint Row: The Third Remastered. Wat betreft story moet je dus niks, echt absoluut niks serieus verwachten. Het verhaal van Saints Row (en de game zelf eigenlijk ook) is snel, over de top, bizar vol humor, prettig gestoord en geniaal bedacht. En juist dat onderscheid deze game zich van andere free-roam games! Het concept blijft leuk om naar terug te keren, en zorgt voor een schaterlach die men straten verderop nog kunnen horen.

Wederom hebben we Saints Row: The Third met zeer veel plezier gespeeld op de PlayStation 4 Pro. Uiteraard is de game ook verkrijgbaar op PC, Xbox One en nu ook voor de Nintendo Switch. Heb je deze game nog niet eerder gespeeld dan zal je geen spijt krijgen van de aankoop. Heb je dat al wel gedaan, is het zeker de moeite waard om voor nog een ronde te gaan. Al met al hebben we weer rollend op de grond gelegen van het lachen.