Review: Sekiro: Shadows Die Twice – Oppassen geblazen!

Een must-have

Voor de volledige eindscore verwijzen we je even door naar onze gaming website 1337 Games.

Als je van zeer moeilijke en uitdagende games houdt dan zit je bij FromSoftware op het juiste adres. Door de jaren heen zijn zij verantwoordelijk geweest voor de vernietiging van vele controllers door de frustraties, die games zoals de Dark Souls-serie en Bloodborne met zich hebben meegebracht. Ook in Sekiro: Shadows Die Twice wordt deze traditie voortgezet. In deze review kijken we of FromSoftware’s nieuwste game, de moeite waard is voor liefhebbers van de Soulslike-genre. Daarnaast geven we in deze review aan of er genoeg vernieuwing is vergeleken met de eerdere games van de populaire Japanse studio.

Wolf
Het verhaal draait om Sekiro, een shinobi die in de Sengoku periode van Japan als bodyguard dient voor zijn heer genaamd Kuro. Tijdens een coup verliest Sekiro zijn leven en wordt Kura ontvoerd. Sekiro ontwaakt op mysterieuze wijze van de dood, en ziet dat hij zijn linkerarm heeft verloren en is vervangen door een prothetisch arm. Tijdens het spelen probeer je meester Kuro terug te vinden en wraak te nemen op de verantwoordelijke. Op het eerste gezicht lijkt het verhaal simpel, maar naarmate je dieper in de game komt, zal je ontdekken dat er meer achter zit.

Geen hack & slash
De gameplay verschilt met de vorige FromSoftware games. In Dark Souls werd de focus gelegd op het correct ontwijken van aanvallen om vervolgens toe te slaan. Sekiro heeft meer een defensieve gameplay waarin het belangrijk is om op het juiste moment aanvallen te deflecteren met je zwaard. Als je de block goed uitvoert verhoog je de kans om de postuur van de tegenstander te breken waardoor je offensiever kan worden om je tegenstander uit te schakelen. Hierbij is het belangrijk dat je de aanvallen goed analyseert zodat je de move-set van je tegenstander leert kennen om zo bij iedere kleine opening toe te kunnen slaan. Aanvallen doen niet alleen schade aan Vitality (HP), maar ook schade aan het postuur van je tegenstander. De game vraagt echt van de speler om niet te spelen als bij Dark Souls of Bloodborne. Je moet in Sekiro: Shadows Die Twice het blocken en deflecteren heel goed beheersen, wil je niet genadeloos afgeslacht worden. Eenmaal wanneer je het verdedigend spelen doorhebt, is de voldoening ongekend goed.

Verder is de combat van de game sneller qua tempo in vergelijking met Dark Souls. Sekiro bevat geen stamina bar, waardoor je oneindig kan ontwijken en slaan, maar dat is zeker niet aangeraden, omdat je tegenstanders je snel kunnen afstraffen, want ook jouw posture kan gebroken worden.

Naast je zwaard heb je ook een prothetisch arm die je tijdens een gevecht kan gebruiken. In het begin kan je shurikens werpen met je arm, maar naarmate je de game speelt ontgrendel je nieuwe prothetische armen, zoals een vlammenwerper en een koord vol met rotjes die je vijand tijdelijk kan verlammen. Bepaalde prothetische vaardigheden gebruik je ook voor specifieke situaties. Je hebt bijvoorbeeld vijanden met een schild. Hiervoor heb je een bijl die je kan gebruiken om hun schild in één klap te vernietigen. De prothetische armen kan je niet oneindig gebruiken, omdat er een limiet aan verbonden is. Iedere prothetische aanval gebruikt namelijk Spirit Emblems. Deze verzamel je door vijanden uit te schakelen.

Stealthy Assassin
Je raakt snel gewend aan de patronen van de kleine vijanden, maar naarmate je de game speelt krijg je ook te maken met nieuwe tegenstanders. Hierbij heb je de mogelijkheid om direct met ze te vechten, of ze in de stealth-modus met één klap uit te schakelen. Deze stealth-modus is een nieuwe mechaniek van FromSoftware. Door op de analoge-stick te drukken ga je in een stealth-modus waardoor het moeilijker wordt voor je tegenstander om je te zien. Je kruipt naar je doelwit en schakelt hem met een hele vette animatie uit. Verder zijn er stukken gras waar je in kan lopen om een betere stealth-defensie te krijgen. Ook beschik je over een grapple hook waardoor je naar gebouwen toe kan slingeren. Dit geeft je een andere mogelijkheid om je tegenstander uit te schakelen. Tegelijkertijd kan je dit ook gebruiken als je snel wilt ontsnappen. Wanneer je uit het zicht van een tegenstander bent, resetten zij en lopen ze terug naar hun positie. Hier ontstaat een opening waardoor je ze naar je toe kan lokken om ze vervolgens makkelijker uit te schakelen.

Uitdagend
Verder beschikt de game over verschillende mini-bosses en grote bosses. Ze zijn allemaal een pittige uitdaging waarin je de patronen van je tegenstander moet analyseren en correct moet counteren. Je zal mini-bosses tegenkomen die op elkaar lijken, maar de één kan moeilijker te verslaan zijn dan de ander. De bosses beschikken allemaal over een aantal special moves waardoor ze uniek zijn. Hierbij krijgen ze dan een rode kanji symbool en aan de hand van de beweging die ze uitvoeren moet je aanvallen ontwijken, eroverheen springen of een precieze deflect uitvoeren genaamd de Mikiri Counter. Het is belangrijk dat je het postuur van de tegenstander breekt om zo gelijk zijn gehele HP te verminderen. Als je alleen maar aanvalt en ontwijkt zal je nog een lange tijd bezig zijn, en dat wil je niet, want als ze je eenmaal raken verlies je een hoop HP.

Tijdens dit proces zal je vaak doodgaan en dan weer opnieuw moeten beginnen. De frustratie die hierbij ontstaat is dat de camera je soms in de steek laat. Het kwam wel eens voor dat de camera tijdens een gevecht de focus verloor en je dan je opnieuw moest focussen op de vijand. Hierdoor kregen we soms onnodige klappen en gingen we zelfs een paar keer dood. Dit gebeurde meestal wanneer er een snelle combinatie werd uitgevoerd, waarbij de camera heen en weer ging om de focus te behouden. Dit kan zeer frustrerend zijn aangezien de bazen al pittig zijn en het laatste wat je wilt is dat je de focus op de baas verliest door een probleem waar je niks aan kan doen.

Gelukkig kan je nadat je doodgaat herrijzen om je gevecht te voltooien. Sekiro heeft namelijk de kracht van ressurection die je één herkansing geeft wanneer je dood gaat. En wanneer je dan weer doodgaat, moet je wel helemaal opnieuw beginnen vanuit de laatste checkpoint. Pas wel op dat je niet te vaak doodgaat, omdat dit een effect op de wereld heeft. Wanneer je niet meer kan herrijzen van de dood, en dus moet respawnen verlies je bovendien de helft van je XP en geld. Met XP kan je nieuwe vaardigheden kopen. Het geld gebruik je om items te kopen in shops en je prothetisch arm te voorzien van handige upgrades.

Japanse style
De wereld van Sekiro ziet er prachtig uit. Het heeft een variatie aan verschillende locaties. Van grotten tot aan open locaties met veel kleur. Qua graphics ziet het er niet echt high-end uit, maar is het nog steeds een genot om te bezichtigen. De verschillende locaties passen goed in de wereld en tijdens je playthrough zal je enkele memorabele plekken krijgen.

FromSofware heeft de core-elementen van hun games meegenomen en gemixed met de nieuwe mechanieken van Sekiro. Dit heeft ervoor gezorgd dat er een nieuwe playstyle is ontstaan in Sekiro: Shadows Die Twice, die uniek is en zeer fijn voelt om te spelen. De bazen zijn leuk en pittig om mee te vechten met hier en daar een aantal camera irritaties. Soms kan dit zeer irriterend zijn, maar laat dit je er niet van weerhouden om de game te spelen. Het verslaan van een baas geeft een ongekende gevoel van voldoening. De wereld heeft veel te bieden en ook het verhaal is zeer interessant. Sekiro is een geweldige game die we alle fans van de genre zeker aanraden.