Review: Starfield – De grootste game tot nu toe van Microsoft en Bethesda games
Review: Starfield – De grootste game tot nu toe van Microsoft en Bethesda

Bethesda Game Studios is een studio die enkele van de meest geliefde games ooit heeft gemaakt. De Elder Scrolls- en Fallout-series zijn enorm succesvol. De hype was dan ook groot toen Bethesda een gloednieuwe IP onthulde, genaamd Starfield. Na de aankondiging van Starfield in juni 2018 is de release van Starfield eindelijk aangebroken. Weet Starfield de magie van eerdere Bethesda-games te pakken te krijgen?

Op zoek naar de Artifacts

Starfield speelt zich af in de ruimte. Het is een gigantische game met meer dan 1000 planeten die je kunt verkennen. De game start wanneer je als mijnwerker op een planeet een speciale object tegenkomt. Jij krijgt als opdracht om dit object op te pakken en krijgt daarnaast een soort mysterieuze visioen te zien. Hierna kom je een lid van een groep genaamd ‘’Constellation’’ tegen. Dit lid vertelt je dat Constellation op zoek is naar deze objecten, welke Artifacts genoemd worden.

De Artifacts spelen een centrale rol in het verhaal. Jij moet als lid van Constellation op zoek naar deze Artifacts en het mysterie achter deze Artifacts onthullen. Het begin van de game is wat traag omdat je steeds op zoek moet gaan naar deze Artifacts en je niet echt weet waarom. De game wordt leuker naarmate je verder komt met de main quests. Om spoilers te vermijden zullen we niet vertellen waarom dit het geval is.

Typische Bethesda RPG

Starfield is een typische RPG die bekend zal aanvoelen voor liefhebbers van Bethesda-games. Het DNA van games zoals Fallout 4 en Skyrim zien we terug in Starfield. Tijdens dialogen met NPC’s heb je bijvoorbeeld de keuze uit verschillende dialoog-opties. Je kunt karakters bijvoorbeeld overhalen door uit de juiste dialoogopties te kiezen. Indien dit mislukt, heb je altijd nog andere mogelijkheden om je doel te bereiken. Als het bijvoorbeeld mislukt om iemand over te halen om iets aan je te geven, kan je het proberen te stelen. Er is dus veel vrijheid bij het voltooien van missies.

De side-missies in Starfield zijn gevarieerd. Er zijn bijvoorbeeld simpele fetch quests waarbij je iets moet oppakken en geven aan een NPC. Verder zijn er missies waarbij je een doelwit moet uitschakelen of iets met je schip moet brengen naar een andere planeet. Veruit de beste missies in de game zijn de quests voor de verschillende facties in de game. Er is bijvoorbeeld een factie-quest waarbij je een piraten-factie moet infiltreren om ze van binnen uit te schakelen. De factie-quests nemen meerdere uren in beslag en sommigen zijn zelfs beter dan de hoofdmissies.

Starfield is een shooter die je zowel in first-person als in third-person kunt spelen. Het V.A.T.S-systeem van de Fallout-games ontbreekt in Starfield. We moeten echter zeggen dat het schieten in Starfield veel beter aanvoelt dan in Fallout. De wapens hebben meer impact en zijn erg gevarieerd. Na tientallen uren speeltijd kwamen wij nog steeds nieuwe wapens tegen. Elk wapen kan daarnaast verschillende stats hebben, waardoor je continu betere loot kunt tegen komen.

Er zijn een groot aantal skills om uit te kiezen in Starfield. Elke level geeft je een skill point die je kunt gebruiken in één van de verschillende skill trees. Sommige skills zijn essentieel voor een betere ervaring. Je kunt bijvoorbeeld een jetpack vrijspelen om te vliegen in de lucht. Daarnaast kun je bijvoorbeeld skills vrijspelen om te stelen en karakters makkelijker over te halen. Nadat je een skill hebt vrijgespeeld, moet je een uitdaging voltooien om het volgende level van de skill vrij te spelen. Bij de jetpack moet je hiervoor de jetpack bijvoorbeeld een aantal keer gebruiken in combat.

Vechten in de ruimte

Het verkennen van de ruimte gaat uiteraard niet zonder een schip en gelukkig is dit één van de beste aspecten van Starfield. Je kunt je eigen schip besturen en gevechten aangaan met andere schepen in de ruimte. De dogfights in de game zijn erg tof en uitdagend. Je kunt investeren in een skill waardoor je je aanvallen kunt focussen op verschillende onderdelen van een schip. Elk schip bestaat uit verschillende onderdelen zoals wapens, schilden en motoren. Als je de motoren van een schip uitschakelt, kan je aan boord van een schip gaan. Als je iedereen in het schip uitschakelt, kan je het schip voor jezelf stelen. Wij konden op deze manier behoorlijk goede schepen bemachtigen.

Het stelen van schepen is niet de enige manier om betere schepen te krijgen. Er zijn een groot aantal winkels die allerlei soorten schepen verkopen. Er zijn bijvoorbeeld schepen die meer goederen kunnen dragen, maar ook schepen die uitblinken in combat. Starfield bevat daarnaast ship customization, waardoor je je eigen schepen kunt bouwen en aanpassen. Er zijn enorm veel opties en je kunt met genoeg creativiteit van alles creëren.

Grote schaal

Starfield is een gigantische game met een enorme hoeveelheid content. Zoals al eerder gezegd, zijn er meer dan 1000 planeten die je kunt verkennen. Dit komt echter met zowel positieve als negatieve elementen. Er zijn vier grote steden in de game die vol zitten met interessante NPC’s en quests. De meeste planeten zijn echter erg leeg. Vaak kom je beesten of planten tegen op de planeten, maar daar blijft het bij. Het helpt ook niet dat er geen voertuigen in de game zijn om een planeet snel te verkennen. Vaak moet je eindeloos lopen om iets interessants tegen te komen.

Je kunt planeten scannen en de data die je hebt verzameld verkopen om credits te verdienen. Daarnaast kan je allerlei materialen verzamelen op de planeten om items te craften of je eigen outposts te bouwen. Wij hadden gehoopt dat er iets meer unieke elementen zouden zijn op de planeten. Het verkennen van de wereld in de Fallout-games en Elder Scrolls-games was erg tof omdat je continu unieke dingen tegenkwam. In Starfield is dit helaas veel minder. De schaal van de game is indrukwekkend, maar wellicht zou het beter zijn geweest als er slechts een aantal planeten volledig uitgewerkt waren. Het is ook jammer dat je continu bezig bent met menu’s om van de ene naar de andere planeet te gaan.

Grafisch ziet Starfield er erg goed uit. Vooral de verschillende planeten en de diverse omgevingen in de game zijn erg indrukwekkend. Karakters bevatten ook veel meer details dan we van voorgaande Bethesda-games gewend zijn. Helaas kunnen we niet hetzelfde zeggen over de animaties. Op dat vlak voelt de game wat ouderwets aan, vooral als we het vergelijken met recente grote releases.

Starfield is een behoorlijk ambitieuze game met een enorme hoeveelheid content. De gigantische schaal van de game is indrukwekkend, maar tegelijkertijd ook teleurstellend. Er is enorm veel toffe content in de game zoals de factie-missies en main quests, maar veel van de planeten voelen erg leeg aan. Starfield bevat gelukkig wel toffe combat en fantastische dogfights. Het is misschien niet de beste RPG van Bethesda, maar toch een erg vermakelijke game.

2 claps