Review: Street Fighter 6 – Een fantastische fighting game voor nieuwkomers en veteranen games
Review: Street Fighter 6 – Een fantastische fighting game voor nieuwkomers en veteranen

De volledige eindscore en de plus en minpunten van Street Fighter 6 kan je bekijken op onze gaming website 1337 Games.

De iconische Street Fighter serie bestaat al meer dan 35 jaar. Over de jaren heen zijn er heel wat games in de serie verschenen en de serie is nog altijd erg populair. Nu is de release aangebroken van Street Fighter 6. De game draait op een nieuwe engine en is behoorlijk ambitieus. Weet Street Fighter 6 indruk te maken?

Vernieuwde gameplay

Street Fighter 6 bevat gameplay die vertrouwd aanvoelt, maar tegelijkertijd ook nieuwe elementen introduceert. De nieuwe Drive System speelt een centrale rol in de gameplay. Je hebt een nieuwe Drive Gauge onder je levensbalk die je Drive moves laat uitvoeren. De belangrijkste Drive move is de Drive Impact. Deze laat je de aanval van je vijand absorberen en een counteraanval uitvoeren. Als je vijand je dus continu probeert aan te vallen kun je Drive Impact gebruiken om dit in je voordeel te laten werken. Drive Impacts kun je echter ook counteren met een throw, je kunt deze dus niet continu gebruiken anders zal je vijand je kunnen afstraffen. Bovendien gebruik je elke keer wanneer je een Drive Impact gebruikt een stukje van je Drive Gauge. De Drive Gauge kan je ook uitvoeren om sterkere versies van je vaardigheden te gebruiken.

Verder kun je met de Drive Gauge een Drive Parry, Drive Rush en Drive Reversal uitvoeren. Een Drive Parry zorgt ervoor dat je aanvallen van je vijand kan pareren en bovendien een deel van je Drive Gauge terugkrijgt als je deze succesvol uitvoert. Drive Reversal laat je een counteraanval uitvoeren terwijl je blokkeert. Dit is vooral te gebruiken wanneer je behoorlijk onder druk staat. Drive Rush zorgt ervoor dat je een sprint kan uitvoeren naar je vijand vanuit een drive parry of normale aanvoelen. Deze move wordt vooral gebruikt om langere combo’s uit te voeren. De Drive System is behoorlijk uitgebreid en zorgt ervoor dat je veel verschillende opties hebt tijdens gevechten.

Street Fighter 6 is ook toegankelijker voor nieuwkomers dan voorgaande games in de serie. Zo heb je de Classic controls uit eerdere games, waarbij elke speciale moves een specifieke input nodig heeft. Nieuw in Street Fighter 6 zijn de Modern en Dynamic controls. Modern controls maken de game veel simpeler, waardoor je speciale moves eenvoudig kunt uitvoeren. Zo is één knop samen met een richting op de d-pad voldoende om speciale moves uit te voeren waarvoor je met Classic controls vaak een kwartcikel moest invoeren. Dynamic controls zorgt ervoor dat je hulp krijgt van de AI en slechts drie knoppen hoeft in te drukken. Vervolgens speelt de game automatisch op basis van de afstand tussen jou en de tegenstander. Met Dynamic voelt het alsof de game voor je speelt.

World Tour en Battle Hub

Street Fighter 6 bevat diverse modi, namelijk World Tour, Battle Hub en Fighting Ground. World Tour is de singleplayer modus van Street Fighter 6. In deze modus creëer je je eigen karakter en ga je op avontuur in Metro City. Het is een open wereld RPG modus waarbij je kunt vechten tegen vijanden, items kunt kopen, kunt trainen onder de karakters uit de game en minigames kunt spelen.

Je start de game als student van Luke, één van de nieuwe karakters van Street Fighter 6. Hij geeft je een korte tutorial en na een tijdje ben je vrij om Metro City te verkennen. In de World Tour modus kun je bijna tegen iedereen vechten en zo experience krijgen of items verzamelen. Door te levelen krijg je skill points die je kunt gebruiken om jezelf sterker te maken. Je kunt bijvoorbeeld ervoor zorgen dat je vuisten of trappen meer schade verrichten. Daarnaast kun je gear verzamelen of kopen om je stats te verhogen. De modus voelt daarmee aan als een daadwerkelijk volwaardige RPG. Het verkennen van de wereld doet erg denken aan de Yakuza games, waarbij je ook allerlei minigames hebt en je wordt aangevallen door willekeurige vijanden.

De World Tour modus heeft ook diverse zijmissies die je kunt voltooien. Vaak moet je tegen iemand vechten of wat items verzamelen. Ook zijn er vele zijmissies die je leren hoe je de game moet spelen. Hoewel er ook toffe zijmissies tussen zitten, zijn de meeste zijmissies behoorlijk saai en bevatten geen verhaal. De hoofdmissies zijn wel leuk en bevatten ook diverse leuke cutscenes. De game bevat verder veel verwijzingen naar eerdere games in de serie die fans ongetwijfeld erg tof zullen vinden.

Battle Hub is een grote arena met allerlei arcadekasten waarbij je tegen andere spelers kunt vechten. Je gebruikt je karakter die je in de World Tour modus hebt gemaakt in de Battle Hub. Zo kun je de creaties van andere mensen dus zien. Wanneer anderen vechten kun je ook de spectate feature gebruiken om hun gevechten te bekijken. Daarnaast heb je ook de mogelijkheid om oudere Street Fighter games te spelen bij verschillende arcade kasten.

Fighting Ground

Fighting Ground is de plek waar je gemakkelijk online potjes kunt spelen. Je hoeft dus niet via de arcadekasten in Battle Hub tegenstanders te zoeken. Je hebt casual matches en ranked matches, waarbij je rank voor elke karakter apart bepaald moet worden. We moeten zeggen dat de kwaliteit van de online verbinding in Street Fighter 6 beter is dan we ooit in een fighting game hebben gezien. Dankzij rollback-netcode werkt online enorm goed zonder haperingen. Zelfs toen we zagen dat de game aangaf dat de verbinding minder goed was, waren er nog steeds weinig merkbare verbindingsproblemen.

Naast de online modi heb je in Fighting Ground ook diverse modi om te leren hoe je de game moet leren. Ieder personage heeft een uitgebreide guide die je vertelt hoe je met het betreffende personage moet spelen en welke moves je in welke situaties kunt gebruiken. Daarnaast heeft elk personage uitgebreide combo trials van beginner tot gevorderd niveau. In de training menu heb je verder ook enorm veel opties om met diverse situaties te oefenen. Er zijn dus enorm veel mogelijkheden om de game te leren.

Street Fighter 6 bevat 18 speelbare personages, waarvan er 7 nieuw zijn. Het is erg indrukwekkend hoe alle personages daadwerkelijk iets unieks brengen qua speelstijl. Bekende personages uit eerdere games hebben nieuwe moves en een nieuwe look. Er zijn grapplers, personages die effectief zijn op een kleine afstand en personages die je op een afstand proberen te houden. De nieuwe personages zijn erg tof. Zo kan Jamie tijdens een wedstrijd een mysterieus vloeistof drinken om zichzelf nieuwe moves en een power-up te geven. Onze favoriet was echter Kimberly. Zij kan moves uitvoeren als een ninja en gebruikt graffiti om haar vijanden mee aan te vallen. Hoewel de personages behoorlijk tof en uniek zijn, hadden we toch gehoopt dat er iets meer speelbare personages zouden zijn op release.

Street Fighter 6 is een fantastische fighting game met enorm veel content. De game is toegankelijker dan ooit met nieuwe systemen, uitgebreide tutorials en nieuwe soort controls. Er is een volwaardige RPG aanwezig als singleplayer modus met zeer veel content en toffe momenten. De karakters in de game zijn uitstekend en het vechten voelt beter dan ooit. Als je fan bent van fighting games of enige interesse hebt in het genre, dan is Street Fighter 6 een must-have.

Je kan Street Fighter 6 hier kopen.