Review: Super Mario Maker 2 – De ultieme 2D Mario game met oneindig veel speelplezier

Een must-have voor de Switch

De totale eindscore kan je vinden op onze gaming website 1337 Games.

Er gingen al sinds de lancering van de Nintendo Switch geruchten dat Mario Maker naar de Nintendo Switch zou komen. Iedereen verwachte een Deluxe versie van de eerste Super Mario Maker die verscheen op de Wii U. Maar Nintendo verraste ons door een echt vervolg aan te kondigen. Zo hebben we nu Super Mario Maker 2. Heeft deze game het origineel weten te overtreffen?

Herbouwen van het kasteel van Princess Peach

Waar je in de vorige Super Mario Maker een soort arcade modus had waar je snel klaar mee was, heb je hier een volwaardige singleplayer-avontuur. De Toads hebben een kasteel gebouwd voor Princess Peach, iedereen is blij maar dan gaat het fout. Een hond die met de Toads feest zat te vieren, springt per ongeluk op een self destruct-knop. Hierdoor wordt het kasteel weggevaagd. Het is dus dit keer niet Bowser die de dader is.

Er is echter geen reden voor paniek, want de Toads zijn uitstekende bouwvakkers en Mario kan als geen ander coins verzamelen. De singleplayer-modus van Super Mario Maker 2 bevat 100 levels die door Nintendo zelf zijn gemaakt. Wij vonden het een nostalgische reis naar de afgelopen 30 jaar van 2D Mario-games. Zo is het ene level Mario Bros U, de andere de pixelachtige Mario Bros, een andere is Super Mario Bros 3 enzovoort. Er is zelfs een gloednieuwe stijltje, namelijk Super Mario 3D World. Dit is de meest aparte game-stijl die aanvoelt als een totaal nieuwe 2D Mario-game. De graphics hier zijn van het niveau Mario Odyssey en doen Mario Bros U gedateerd doen aanvoelen. In totaal bevat deze game vijf unieke 2D Mario-stijlen en de menu’s hinten dat er meer gaat komen in de toekomst.

Iedere level die je in de singleplayer speelt, geeft je een hoeveelheid coins. Deze coins moet je spenderen aan het kasteel, want de renovatie is zeker niet goedkoop. Gelukkig hoef je alle levels niet meerdere keren te spelen om het kasteel te voltooien en heb je door alles één keer te spelen, meer dan voldoende coins voor heel het kasteel.

100 unieke levels ter inspiratie

Alle 100 unieke levels zijn allemaal één voor één geweldig en uiteenlopend. Bij geen één level hadden wij zoiets van, deze is niet zo leuk of niet erg creatief. Bovendien zijn niet alle levels standaard van links naar rechts bewegen. Bij enkele missies moesten we bijvoorbeeld sleutels verzamelen door puzzels op te lossen. Bij andere levels moeten we naar beneden of boven zien te komen. Soms moet je een Toad of een item naar het eindpunt zien te brengen. Er zijn dus ook levels die objectives hebben. Sommige zijn vrij simpel en andere zijn behoorlijk uitdagend waar je heel precies moet spelen. Kom je er niet uit, dan kan je de Maker-scherm openen en jezelf een hulpitem geven zoals een paddenstoel of een extra platform zodat het springen ietsje makkelijker wordt. Als je er echt helemaal niet uitkomt, kan je Luigi inschakelen zodat hij het level voor je kan voltooien.

Toch draait Super Mario maker niet om de singleplayer-modus, hoe vet alle 100 levels ook zijn gemaakt. Deze dienen namelijk als inspiratie om je eigen levels te creëren. In de singleplayer-modus heeft Nintendo alle beschikbare tools in gebruik genomen, om de speler te laten zien wat allemaal mogelijk is.

Ook de soundtrack is pure nostalgie

Niet alleen de Mario-stijlen zijn heel erg nostalgisch, maar ook de soundtracks. De meest memorabele tracks uit de vijf stijlen zijn aanwezig in Super Mario Maker 2. Iedere game heeft ook een eigen audio bit-rate, wat alles helemaal geweldig maakt.

Zelf bouwen van je eigen Mario-level

Het spelen van de single player is leuk, maar Mario Maker gaat er uiteindelijk toch om het creëren van je eigen levels. In de maker-modus mag je je innerlijke Miyamoto helemaal loslaten. Het creëren van levels is laagdrempelig. Weet je even niet wat je moet doen? Schakel dan de duif Yamamura in die van alles kan uitleggen. Alle vijanden, platformelementen en meer die je in de single player hebt gezien, zijn in de Maker beschikbaar voor de speler. Je kan je eigen level zo gek, creatief, uitdagend, bizar als je maar wilt maken. Er is zoveel beschikbaar waardoor je al tijdens het bouwen ideeën krijgt voor je volgende level. Het is alleen jammer dat je maximaal 36 levels mag maken.

De user interface tijdens het bouwen is behoorlijk gebruikersvriendelijk. Alles is heel eenvoudig te vinden en in gebruik te nemen. Voordat we de game hadden waren wij niet zeker of we zelf een leuk level in elkaar konden steken, maar deze game maakt van iedereen een Miyamoto als je maar goed denkt en de tijd neemt voor het maken van je level. Het creëren van levels met de controller werkt zeker, maar onze voorkeur gaat toch naar de touchscreen waar alles vloeiender en natuurlijker aanvoelt.

Super Mario Maker 2 heeft heel wat nieuwe tools beschikbaar vergeleken met de vorige game. Zo zijn er een heleboel nieuwe vijanden, items, buizen, platformelementen, dag en nacht-elementen, onderwater-elementen en meer. Sommige tools zijn uniek per Mario-stijl zoals de swinging claws in Mario Bros 3, of de auto en de kat-suit in Super Mario 3D World. Het is dus heel belangrijk om allereerst je stijl te kiezen en van daaruit verder te werken. Alleen al door met een simpele knop nachtmodus in te schakelen, krijg je een totaal andere sfeer met vijanden die zich ook nog eens anders gedragen.

Samen creëren en samen spelen

Het creëren van een leuk level vraagt tijd, moeite en creativiteit. Er is wel een manier om alles te versnellen en dat is co-op. Je kan samen een Mario-level creëren. Dit gaat heel eenvoudig door middel van de individuele Joy-Con-controllers. Zo krijgt speler twee ook gewoon een aanwijzertje op het scherm.

Naast het samen creëren, kan je ook samen spelen. Super Mario Maker ondersteunt local en online co-op. Spelers twee, drie en vier zijn dan Luigi, Toad en Toadette. Online kan het met vier mensen nogal chaotisch worden, maar daar zit ook een beetje de fun-factor in, vooral als het een race wordt tegen de klok.

De Creator

Waar Mario Maker oneindig replaywaarde biedt, is de Creator-modus waar je levels van andere spelers kan spelen. De interface is hier ook heel toegankelijk. De speler kan levels naar wens zoeken. Zo kan je zoeken op nieuw, populair en recent, maar ook per Mario-stijl. Wil je dus alleen maar 3D World-levels spelen, dan kan dat. Aangezien de userbase van de Nintendo Switch veel groter is dan bij de Wii U, zal het hoeveelheid nieuwe content per dag ook aanzienlijk meer zijn. Het is nog maar enkele dagen sinds release en we hebben al een paar levels gespeeld, die minstens net zo goed zijn als die van Nintendo zelf. De Creator brengt als het ware iedere dag een lading gratis nieuwe Mario DLC.

Levels van andere kan je na het spelen, liken of disliken. Er is zelfs een mogelijkheid om feedback te geven zodat de ontwerper zijn levels nog beter kan maken. Ieder level heeft een eigen unieke code die je kan delen met anderen. Wat ook slim is gedaan, is de mogelijkheid om levels te downloaden zodat je deze offline kan spelen.

Enkele verbeterpunten

Super Mario Maker 2 is fantastisch maar er zijn wel enkele minpunten. Zo missen we een interessant einde bij de single player-modus. Een ander minpunt is dat je een abonnement moet hebben op Nintendo Switch Online om levels van andere te kunnen spelen of om je eigen level te kunnen uploaden. Zonder de creator is deze game namelijk veel minder aantrekkelijk en ben je zo uitgespeeld. Onze laatste minpunt is de afwezigheid van de Amiibo-ondersteuning van de eerste Mario Maker. Met een Amiibo kreeg je een speciale paddenstoel waarmee Mario transformeerde in bijvoorbeeld Bowser, Donkey Kong of zelfs Princess Daisy. Die ondersteuning is verrassend genoeg helemaal afwezig in Mario Maker 2.

Mario Maker 2 is een geweldige game met oneindige replaywaarde. Vooral de gamers onder ons die de klassieke 2D Mario-games hebben gespeeld, zullen een nostalgische reis meemaken. In principe heb je geen andere 2D Mario-game meer nodig want deze game bevat iedere dag gloednieuwe content. Heb je altijd al je eigen levels willen maken, dan kan je helemaal losgaan in Super Mario Maker 2, zonder één regel programmeercode te weten. De single player modus alleen al bevat 100 zeer toffe levels en is dus zeker de moeite waard. Natuurlijk hebben we wel punten van kritiek, maar dat neemt niet weg dat deze game in zijn geheel ronduit geweldig is. Kortom, ben jij liefhebber van 2D Mario- of 2D-games in het algemeen? Heb jij altijd al je eigen level willen maken? Dan is Super Mario Maker 2 een must-have voor jou!