Review: Super Smash Bros. Ultimate – Iedereen sinds 1999 is hier!

Een aanrader

Voor de volledige eindscore kan je terecht op onze gaming website 1337 Games

Tijdens de E3 2018 werd Super Smash Bros. Ultimate onthuld in een presentatie van wel dertig minuten. Een half uurtje om één game te behandelen is heel veel maar niet als het gaat om Super Smash Bros. Ultimate, want deze game is volgens Nintendo de ultieme Smash Bros-game die content uit de laatste twintig jaar bevat. Wanneer je een game ‘ultimate’ noemt zijn de verwachtingen meteen torenhoog. Is het inderdaad een ultieme game of is het een slimme marketingterm van Nintendo geweest?

Iedereen is hier

Een normale 2D-vechtgame bevat vaak tussen de twintig en dertig speelbare personages. Een vechtgame met veertig speelbare personages wordt gezien als iets bijzonders. Super Smash Bros. Ultimate bevat een ongelofelijke 74 vechters op release met nog zes die zullen verschijnen als DLC. De game bevat alle vechters van de afgelopen twintig jaar met enkele nieuwkomers zoals de Inkling uit Splatoon, Isabelle uit Animal Crossing en Incineroar uit Pokémon Sun and Moon. Het enige wat nog altijd raar aanvoelt, is de afwezigheid van Waluigi.

Hoewel de game 74 speelbare personages heeft, kan je ze niet per direct gebruiken. Spelers moeten enkele uren spelen om alle personages te ontgrendelen. Super Smash Bros. Ultimate start heel nostalgisch met de acht vechters van de allereerste Smash op de Nintendo 64 van 1999. Om de tien minuten wordt de speler uitgedaagd om een 1 tegen 1-gevecht aan te gaan tegen een nieuwe vechter. Slaag je erin om deze te verslaan, dan ontgrendel je deze vechter. Het select-scherm met speelbare personages begint klein maar wordt op een gegeven waanzinnig groot.

Speelt heerlijk

Super Smash Bros. Ultimate is zoals altijd heel toegankelijk voor beginners als veteranen. De game kan uitstekend gespeeld worden door zowel klein als oud. Waar je bij veel vechtgames combo’s uit je hoofd moet leren, moet je hier alleen weten hoe je een bepaalde move moet uitvoeren. Dat gaat heel eenvoudig met de analoge stick. Er zijn twee aanvalsknoppen namelijk normal en specials. Twee knoppen lijkt weinig maar aan de hand wat je doet met je analoge stick, krijg je opeens toegang tot een groot set van uiteenlopende moves. Daarnaast kan je de aanvalsknoppen ingedrukt houden voor andere aanvallen en is er een verschil tussen rustig tilten en snel schakelen van de analoge stick. Zo heeft één personage met alleen twee aanvalsknoppen, toegang tot ongeveer vijftien verschillende moves. Het beheersen en juist uitvoeren van deze moves is het verschil tussen een normale speler en een hele goede speler. Naast de aanvalsknoppen zijn er twee springknoppen, een block-knop en een grab-knop.

Presentatie

Super Smash Bros. Ultimate is ongetwijfeld de mooiste Smash-game tot nu toe. Karakters zien er heel gedetailleerd uit en beschikken over totaal verschillende animaties. Hierdoor voelt een Mario ook echt aan als een Mario en een Pikachu voelt daadwerkelijk aan als de schattige gele Pokémon met elektrische krachten.

Verder moeten we onze complimenten geven aan het design van de user interface. Alle modi en instellingen zijn ingedeeld in vakjes en hebben een eigen kleur. Voor Free Battle ga je naar rood. Voor de single player campagne ga je naar groen, voor Classic Mode ga je naar blauw en voor Online Play ga je naar geel. Het is simpel gehouden maar is hierdoor erg gebruikersvriendelijk.

Alle vechters van de laatste twintig jaar zijn hier, maar ook alle maps zijn terug. Waar je bij vechtgames vaak tien of twaalf maps krijgt, bevat Super Smash Bros. Ultimate wel honderd unieke maps. Iedere map die uit het verleden komt, is flink opgepoetst. Vooral maps waarbij er een achtergrond is, zijn opvallend mooi. Er is een draw distance hier die niet mogelijk was op de vorige Nintendo consoles of handhelds. Er is een Mario Galaxy-map waar je vecht op een rond planeet maar er is ook een Bayonetta-map waar je vecht op een rots die valt uit de hoogste berg van de wereld. Iedere map voelt anders aan en iedere map is een referentie naar een game of franchise.

Niet alleen een game maar ook een muziekspeler!

Omdat Smash Bros Ultimate zoveel referenties heeft naar tientallen games, besloot Nintendo om alle soundstracks van deze games te verwerken in een aparte muziek-modus. Spelers kunnen hier tracks instellen per map maar deze ook gewoon beluisteren in de vorm van een muziekspeler. Je kan een headset aansluiten en de Nintendo Switch in slaapstand zetten en je favoriete tracks beluisteren. Alle tracks van alle aanwezige franchises van de afgelopen twintig jaar zijn hier te vinden. Volgens Nintendo zijn er meer dan 800 tracks te vinden. Van Pokémon tot Mario tot Sonic en zelfs Metal Gear Solid. Enkele van deze tracks moet je wel vrijspelen door uitdagingen te voltooien, dus je hebt niet direct toegang tot alle tracks.

Performance

Super Smash Bros. Ultimate is zoals we gewend zijn van first party Nintendo-games, tot op de puntjes gepolished. We zijn geen crashes of framerate-problemen tegengekomen. Vooral dat laatste is opmerkelijk want hoe chaotisch het ook werd tijdens gevechten met meerdere spelers, de game hield altijd een vaste framerate. Dit geldt overigens ook voor de handheld-modus.

Grote single player campagne

Super Smash Bros. Ultimate bevat een single player genaamd World of Light waar je makkelijk dertig uur in kwijt kunt. Een duistere heerser genaamd Galeem opent de aanval op al onze helden en iedereen wordt met de kracht van licht weggevaagd. Iedereen behalve de kleine roze Kirby (dus Kirby is officieel de sterkste?). Alle verslagen helden zijn versteend door Galeem en zijn gekloond waardoor ze dus in controle zijn van de heerser. Het is Kirby die nog zorgt voor hoop. Ieder personage dat gered wordt, is meteen beschikbaar als een speelbare personage in World of Light. Je hoeft in deze modus dus niet enkel als Kirby te spelen.

De single player campagne begint met een hele vette cinematic maar daarna is er geen verhaalvertelling. We hadden graag meer story gezien al is het maar in de vorm van tekst. De interactie tussen verschillende helden, hadden we heel graag gezien.

Dat er nauwelijks story is na de eerste cinematic, neemt niet weg dat World of Light leuk is om te spelen. Nintendo heeft een bijzonder mooie map gemaakt die werkelijk gigantisch is. Er zijn hier meer dan 600 gevechten te vinden. Iedere gebied is meteen ook een referentie naar een Nintendo-franchise. Zo kom je op het gebied waar de Master Sword van Link te zien is, kom je op het eiland van Donkey Kong en is er zelfs een gebied die gebaseerd is op Monster Hunter.

World of Light is uitdagend

Het redden van alle 74 helden in World of Light is geen eenvoudige taak en dat is maar goed ook want anders speel je de ene op het andere eenvoudige gevecht. Dat zou de modus snel saai maken. World of Light is uitdagend. Vaak hebben je tegenstanders een voordeel zoals dat een map in brand staat voor ‘damage over time’ of dat je knoppen zijn omgewisseld. Wanneer je dus naar rechts loopt, loop je in de game dan naar links.

Gelukkig zijn er Spirits. Bij het winnen van een gevecht speel je een Spirit vrij. Iedere Spirit heeft een functie. Sommige zijn directe counters op het voordeel van je tegenstander. Met de juiste Spirit kan je bijvoorbeeld wel zorgen dat je knoppen niet worden omgewisseld. Het is ook dus de bedoeling om de juiste Spirit te gaan zoeken en later terug te komen bij een moeilijk gevecht. De game bevat meer dan duizend Spirits die allemaal referenties zijn naar verschillende franchises van zowel Nintendo als partners. Sommige van deze Spirits hadden wij graag teruggezien als daadwerkelijk speelbare personages zoals Rex en Pyra van Xenoblade Chronicles 2 of Rayman van Ubisoft.

Als laatste bevat World of Light ook echte baasgevechten. Zo kan je vechten tegen een draak van Monster Hunter, een hand van Galeem, een grote Robot en zelfs een gevecht tegen Giga-Bowser. Dit zijn meer traditionele gevechten waar je tegenstander een healthbar heeft en dus niet van de map gesmasht kan worden.

Online valt een beetje tegen

Waar Nintendo nog veel werk aan tafel heeft, zijn Online-gevechten. De For Glory en For Fun-modi uit de eerdere Smash-game zijn weg. Het is veel te lastig om je vrienden uit je vriendenlijst uit te nodigen en het is niet mogelijk om met twee spelers tegelijk op de bank mee te doen met de Battle Arenas. Omdat spelers bij quick play zelf regels kunnen kiezen, is het eigenlijk niet meer quick play te noemen want de game zoekt naar spelers met dezelfde eisen en wensen. Verder is er regelmatig lag en input delay wat een groot probleem is, want één seconde kan je doen winnen of verliezen. Binnen een ogenblik kan je namelijk uit een map gesmasht worden. Online had veel beter gemoeten, vooral als je bedenkt dat het online spelen nu op de Nintendo Switch geld kost.

Overige content

Met world of Light, free play en online heb je al heel wat replaywaarde maar er is nog veel meer. Zo is er een tournament-modus, Classic Mode keert terug, er is een training-modus waar je alle aanvallen rustig kan oefenen. Er is een Spirit Board die om de paar uur ververst wordt met nieuwe Spirits. Je hebt één kans per gevecht om een gekozen Spirit te winnen. Als je wint kan je zo’n Spirit krijgen en als je verliest sta je met lege handen. Het vervelende van deze modus is dat je een Spirit niet zeker krijgt na een overwinning, want je moet deze ook nog raken met een pistool. Als je dus mist, sta je nog altijd met lege handen en dat is frustrerend.  Als laatste is er een modus waar je zelf alle regels naar eigen wens kan samenstellen. Wil je dat er geen items komen of juist wel? Wil je dat er geen tijd is of dat een map om de minuut verandert? Alles is mogelijk in deze modus en je kan het opslaan zodat je het altijd snel in gebruik kan nemen.

Conclusie

De verwachtingen waren bijzonder hoog en Nintendo heeft deze bijna allemaal waargemaakt. De game bevat 74 unieke vechters, honderd verschillende maps, meer dan duizend Spirits, 800 tracks, mooie graphics, vloeiende gameplay en heel veel modi. De game is uitstekend voor zowel beginners als veteranen maar ook voor jong en oud. Solo-spelers kunnen tientallen uren kwijt in de nieuwe single player campagne. Het is eigenlijk alleen de online-modus die steekjes laat vallen. Hopelijk lost Nintendo de meeste online-problemen op met updates. Kortom: Super Smash Bros. Ultimate bevat zoveel content dat het inderdaad de ultieme Super Smash-game tot nu toe is.

Reacties

wpDiscuz