Review: The Elder Scrolls Online: Elsweyr – Eindelijk zijn de draken geland!

Een nieuwe, geslaagde uitbreiding?

Voor de totale eindscore kan je terecht op onze gaming website 1337 Games
The Elder Scrolls Online blijft een zeer dynamische MMO met vele extra’s. En iedere uitbreiding zorgt ervoor dat we voorlopig nog niet uitgespeeld zijn. Met de nieuwe uitbreiding Elsweyr kan je weer uren vooruit en wij hebben weer een poging gewaagd op de PlayStation 4. Is het de moeite om weer terug te gaan naar deze tijdrovende MMO? Of zijn de draken een lokkertje te mooi om waar te zijn?

Dit keer gaan we naar het thuisland van de Khajit. Juich alleen niet te vroeg, het ziet er niet rooskleurig uit. Eerst wordt het land binnengevallen door een kwaadaardige tovenares en haar leger. En toen de Hall of Colossus werd geopend vloog een hele zwerm draken het land in. De tovenares en draken bedreigen het thuisland van de Khajit, het lijkt erop dat het land in vlammen zal verdwijnen. De Khajit hoopt dat jij hen kan helpen van de ondergang.

Klaar, actie!

Een nieuw verhaal, een nieuwe map, wat is er nog meer? Uiteraard een nieuwe klasse, namelijk de Necromancer. Nu kan ook jij de doden tot leven wekken en ze als jouw wapen gebruiken. Afhankelijk van je vaardigheden kan je in de nieuwe klasse eigenlijk van alles zijn, tank, healer of DPS. De Necromancer kan eigenlijk van alles door de ruime keuze in spreuken. Hoewel de nieuwe klasse erg interessant is hebben wij uiteindelijk toch voor het oude vertrouwde gekozen om het verhaal te starten, want je wordt gelijk in de actie gegooid!

Het hoofdverhaal is interessanter dan de eerdere verhalen die we in ESO hebben gehad, je wordt ook direct aan het werk gezet. Helaas zijn er soms wel momenten die erg lijken op gebeurtenissen uit de welbekende Game of Thrones serie. Beter slecht gejat dan slecht verzonnen toch? Daar had men toch wel creatiever in mogen zijn om het minstens iets origineler te maken. Het is wel leuk dat we enkele oude bekenden tegenkomen, herinneren jullie je Caldwell nog?

Naast het hoofdverhaal zijn er talloze andere activiteiten en sidequests, er zijn een hoop personages die staan te springen om jouw hulp. En uiteraard zal je regelmatig oog in oog komen te staan met een draak die als een world-boss op de map verschijnt, alleen de aanval aangaan is af te raden! Ze vliegen rond op de map en landen zo nu en dan op een aantal punten. Al heb je snel het patroon door waar de draken op de kaart landen en wordt het eigenlijk te voorspelbaar.

De wereld van de Khajit

Elsweyr, de leefomgeving van de Khajit. Wie een grote zandbak verwacht zal even opschikken van de omgeving die ze in ESO hebben neergezet. Er zijn vruchtbare gebieden, rijk gevulde bossen, kleine dorpjes, grote steden en een grote klif die de provincies van elkaar splitst. De wereld is rijk gevuld en er is overal wel wat te beleven.

De rijke geschiedenis en het geloof van de Khajit zal je veel op de map terug zien. De mooi vormgegeven en mysterieuze tempels zijn erg mooi gedetailleerd. De architectuur van de gebouwen is werkelijk prachtig om te zien en past echt bij de Khajit. Het detail van zand wat met de wind mee zweeft. De draken zijn mooi vormgegeven en ze zijn bijna allemaal verschillend. Er is gelet op kleine details die net het verschil maken en je soms doet verbazen.

Geslaagde poging?

Als je ESO al een tijdje hebt laten liggen dan ga je het wel even zwaar krijgen. Gelukkig zijn er bij een nieuwe uitbreiding altijd meer online spelers te vinden. Daar merkten we ook weer de keerzijde van ESO, bij veel actie en veel online spelers kan de game nog steeds erg haperen. Tevens blijft de gameplay vergeleken met andere MMO’s behoorlijk achterhaald. Er zijn te weinig optie knoppen in te stellen die je erg beperkt op wat je wel en niet kan doen.

The Elders Scrolls Online blijft misschien wel een zeer dynamische MMO met erg interessante uitbreidingen, toch merk je aan alles dat de gebruikte game-engine achterhaald is en eigenlijk nog steeds niet lekker draait vergeleken met andere MMO’s. Met Elsweyr hebben ze de game op het gebied van graphics iets opgepoetst, het gaat helaas alleen om de omgeving. Je personage blijft er eigenlijk voor huidige tijd er uitzien alsof de game tien jaar oud is.

Als we puur op de uitbreiding zelf kijken is Elsweyr qua verhaal echt wel zeer interessant. Er mist alleen wel meer dynamiek en interactie met de draken, het was leuker geweest als de draken meer dan alleen een vijand zouden zijn die je moet verslaan. Voor nu zal je de draken alleen tegenkomen in de wereld van Elsweyr, we hopen dat we draken uiteindelijk ook in andere delen van The Elders Scrolls Online gaan zien. We vinden het wel jammer dat het verhaal veel elementen heeft uit Game of Thrones en daarmee een hoop originaliteit mist. Hoe dan ook staat de nieuwe uitbreiding garant voor heel veel speel plezier voor diegenen die door de verouderde engine heen kunnen kijken.