Review: World of Warcraft Classic – Pure nostalgie

Elke WOW-fan moet dit spelen

Zestien jaar geleden kwam de populairste en meest gespeelde MMO genaamd World of Warcraft uit. De game heeft sinds release heel wat uitbreidingen gehad, maar spelers begeerden toch weer terug te keren naar het eerste avontuur. Blizzard heeft daarom besloten om een versie van WoW uit te brengen die ons de authentieke ervaring van toendertijd laat herbeleven, namelijk WoW Classic.

Verschillen met het huidige WoW

In WoW Classic is er heel wat anders dan de latere uitbreidingen die Blizzard heeft uitgebracht. Er zijn negen classes en acht races waaruit je kunt kiezen; in de laatste uitbreiding genaamd Battle for Azertoth, is dit respectievelijk twaalf en veertien. Daarnaast is het maximale level dat je kunt bereiken ook een stuk lager, namelijk 60. Dit betekent echter niet dat je de level cap snel zult behalen. De moeilijkheidsgraad van WoW Classic is een stuk hoger dan in BFA, je zult vaak doodgaan en soms genoodzaakt zijn om met anderen samen te werken.

In WoW Classic is er geen group finder zoals in de latere uitbreidingen van WoW. Als je een dungeon of raid wilt voltooien, zal je zelf spelers moeten zoeken en een groep moeten maken. Het sociale aspect in WoW Classic is daarom van groter belang en is één van de redenen wat WoW Classic ook zo speciaal maakt.

Een ander groot verschil in WoW Classic is dat alles langer duurt. Dit heeft betrekking tot zowel dungeons en raids, maar ook bijvoorbeeld het reizen duurt veel langer. In WoW Classic zijn er namelijk geen flying mounts. Om bepaalde plekken te bereiken zal je soms wel bijna een uur moeten reizen. Soms kan dit frustrerend zijn, vooral als je op anderen moet wachten wanneer je bijvoorbeeld een dungeon wilt voltooien.

Enorme populariteit

Met WoW Classic zijn een groot aantal spelers teruggekeerd en de populariteit is enorm hoog. Door het grote aantal spelers voegt Blizzard constant nieuwe servers toe, maar dan nog zijn er lange wachtrijen voordat je kunt spelen. Op de eerste dag van release moesten we enkele uren wachten voordat we konden spelen. Wel was het gelukkig zo dat we nadat we toegelaten werden tot de server, alles behoorlijk soepel liep.

Blizzard heeft de dagen na release het maximale aantal toegestane spelers per server verhoogd. Daarnaast kunnen spelers van servers met een groot aantal spelers een gratis character transfer aanvragen naar een server met een lagere populatie. Blizzard doet er alles aan om de WoW Classic ervaring goed te laten verlopen en we moeten zeggen dat ze hiermee tot nu toe erg succesvol zijn.

Inmiddels hebben een deel van de spelers het maximale level al bereikt. Deze spelers zijn nu bezig met endgame content die nu beschikbaar is. Blizzard heeft al aangekondigd dat de verdere content van Classic WoW beschikbaar zal worden gesteld met toekomstige updates. Wij vinden dit een goed plan, want dit zorgt ervoor dat spelers de game voor een langere tijd zullen spelen en het geeft iets om naar uit te kijken.

WoW Classic biedt alles waar we op hadden gehoopt. Het laat ons het universum van World of Warcraft herbeleven zoals we dit jaren geleden hadden mogen ervaren. Spelers die het oude World of Warcraft niet hebben gespeeld, zullen WoW Classic echter misschien niet zo interessant vinden. De charme van WoW Classic zit voornamelijk in de nostalgie en de band die je met anderen creëert terwijl je het spel doorspeelt.