Tom Clancy’s The Division 2: Warlords of New York Review games
Tom Clancy’s The Division 2: Warlords of New York Review

Een jaar geleden verscheen Tom Clancy’s The Division 2, de looter shooter die New York inruilde voor een post apocalyptische Washington D.C. Ubisoft had voor de release aangegeven dat iedereen een jaar lang gratis DLC krijgt. Nu is dat jaar voorbij en is het tijd voor de eerste betaalde content-update genaamd Warlords of New York. In deze review kijken we of deze uitbreiding de moeite waard is om daar €29,99 voor neer te leggen.

De echte ontknoping van de eerste game

Wie zowel The Division als The Division 2 heeft gespeeld weet dat sommige verhalen niet helemaal goed zijn afgesloten. Ondanks de vette setting, heeft The Division-franchise tot nu toe geen memorabel verhaal weten te vertellen. Het is alsof Ubisoft bij deze uitbreiding heeft gekeken naar: wat maakte The Division goed? En daarop heeft ingespeeld. Het antwoord is natuurlijk New York, de Cleaners met vlammenwerpers, vette loot en de kwaadaardige mastermind genaamd Aaron Keener. In Warlords of New York moet je op jacht naar Aaron Keener om hem voor eens en voor altijd te stoppen.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan want om bij Keener te komen moet je eerst rekenen met zijn vier zeer gevaarlijke handlangers. Zowel Keener en zijn handlangers zijn allemaal ex-agenten van The Division die rogue zijn gegaan. In New York hebben deze rogue agents de straten veroverd en zijn ze bezig met het uitwerken van een duister plan voor Aaron Keener. Er zijn coole nieuwe gadgets die je krijgt door het verslaan van de handlangers van Keener. Onze favoriet is de sticky bomb die heel veel schade kan doen, als je daarop je gear aanpast. Een leuke twist is dat je nieuwe gadgets krijgt van de bazen. Je leert als het ware de signature move van een rogue agent.

The Division 2 verhoogt de level cap van 30 naar 40. Het is aangeraden om de uitbreiding te spelen vanaf level 30. Had je The Division 2 niet gespeeld maar wil je direct beginnen aan de DLC? Dan kan dat via een level 30 boost-optie in de character select screen. Zo kan je meteen beginnen met het jagen op Aaron Keener.

Strategische baasgevechten

Iedere handlanger van Keener heeft vier missies waarvan twee korte intel-opdrachten en twee wat langere missies met meer spektakel. In totaal zijn er dus 16 missies, plus nog een eindmissie tegen Keener. De vier stukken van de map bevatten verder ook nog eens de bekende control points, hostage rescues, propaganda points en SHD Caches. Als je dit allemaal doet, ben je nog een paar uur extra zoet.

De vierde missie tegen een rogue agent eindigt altijd in een cool baasgevecht. Hier ben je niet alleen bezig met een vijand die meer mogelijkheden heeft, maar er is ook een extra strategische laag. In een level, gaat er een oliepomp kapot waarna deze wild om het level heen met vuur strooit. In dit level moet je constant in beweging blijven want anders sta je snel in brand. Eén van de moeilijkere baasgevechten was ondergronds, waar hete stoom tussen jou en de vijand stond. Sta je te lang in de stoom, dan ga je meteen dood ongeacht of je armor hebt of niet.

De vierde missie van iedere target, zijn de hoogtepunten van deze uitbreiding. Deze zijn heel mooi opgezet wat betreft leveldesign. Zo moet je bij eentje in een brandend gebouw naar de hoogste verdieping en daarna weer naar beneden. Bij een andere missie ben je aan de kust van New York waar je ziet hoe de Cleaners komen aan zoveel olie.

Nieuw gebied in New York

Je zou denken, Ubisoft is lui geweest en heeft New York hergebruikt voor deze uitbreiding. Dat is niet waar, want dit is een geheel nieuw gebied in New York namelijk Two Bridges, Chinatown, Battery Pack, Liberty Island en Wall Street. Het post apocalyptisch design van deze gebieden zijn heel goed en realistisch gedaan. Overal zie je kapotte auto’s, afval, lijken, geschreven teksten en vooral heel veel vernieling en vernietiging. Het is duidelijk dat Ubisoft heel veel tijd heeft gestoken om dit deel van New York tot leven te brengen. De graphics en lichteffecten zijn van zeer indrukwekkend niveau. Alleen is er op de PS4 Pro nog altijd een probleem met het langzaam laden van textures. Soms lijkt iets lelijk waarna de textures laden en dan ziet het er opeens wel mooi uit.

Quality of life verbeteringen

The Division 2 bevat verbeteringen in de user interface. Deze is nu gebruikersvriendelijker geworden waarbij je makkelijker ziet wat iedere stukje gear doet voor jouw build. Verder is er een hele vette nieuwe optie namelijk het creëren van jouw ultieme wapens en gear. Je kan items nu namelijk dismantelen en de unieke effecten en attributen behouden. Vervolgens kan je deze overzetten in een wapen die bijvoorbeeld heel veel damage, doet maar op andere vlakken te kort komt. Door te combineren, kan je een ultieme item craften en vervolgens nog verder personaliseren met cosmetische opties. Dit systeem zorgt ervoor dat niets als het ware troep is, want een slecht item kan nog altijd een handig effect hebben.

Een leuk nieuwe toevoeging die de replaywaarde van deze game zal verbeteren is content na het uitspelen van deze uitbreiding. Na het uitspelen krijg je nieuwe targets maar dan in Washington D.C. Maar nog belangrijker is de toevoeging van oneindige levels. XP is niet meer waardeloos na het bereiken van een level cap. Naast je normale level wat maximaal 40 is, komen er SHD-levels. Iedere keer dat je een level omhooggaat, krijg je een SHD-punt. Deze kan je spenderen aan offensive, defensive, utility, handling en scavenging. Zo wordt jouw karakter altijd beter en is er altijd progressie.

Toch wel enkele irritatiepunten

Niet alles is evengoed in de Warlords of New York-uitbreiding van The Divsion 2. De uitbreiding bevat jammer genoeg heel veel bugs. Er zijn bugs met de audio zoals de muziek op de achtergrond die opeens wegvalt of dat het geluid te laat wordt afgespeeld waardoor de ondertiteling niet meer klopt. Tijdens missies zijn we ook veel bugs tegengekomen. Zo verdween een vijand achter de muur waardoor we onze doelstelling niet konden voltooien. Tijdens het bevrijden van een gijzelaar in een container, ging de deur opeens dicht waardoor we er niet meer uit konden. De meest irritante bug is echter, dat je soms een teamlid niet kan reviven als hij down is.

Een minpunt in de uitbreiding die veel minder te vinden is in de main game, is dat bullet sponges terug zijn. Vooral de paarse en gele vijanden hebben ongelofelijk veel HP. De bazen aanzienlijk meer. Bij een game als Diablo of Destiny is dit minder erg dan een Tom Clancy-game die inspeelt op realisme. Het voelt gewoon raar dat vier spelers al hun kogels afvuren op een persoon, en deze daar weinig van voelt. In de main game waren bullet sponges aanzienlijk minder waarbij enkele kogels genoeg waren om een vijand uit te schakelen. Op dit gebied is Ubisoft een stapje teruggegaan.

Warlords of New York is een goede eerste premium uitbreiding voor The Division 2. Het verhaal van The Division 2 was altijd een minpunt, maar met Aaron Keener en zijn handlanger heeft het verhaal meer body. New York was altijd al een zeer coole setting, veel beter dan Washington D.C. De baasgevechten zijn heel vet gedaan en het leveldesign is top notch. Het verzamelen en craften van loot heeft nieuwe betekenis gekregen. Onze enige minpunten zijn de vervelende bugs die hopelijk snel worden aangepakt en de terugkeer van bullet sponge-vijanden. Kortom, de eerste premium uitbreiding van The Division 2 is een aanrader