Onderzoek toont aan dat mannen vaker risico's nemen met geld dan vrouwen LIFESTYLE
Onderzoek toont aan dat mannen vaker risico's nemen met geld dan vrouwen
LIFESTYLE

Onderzoek toont aan dat mannen vaker risico's nemen met geld dan vrouwen

In het dagelijks leven moeten mensen financiële beslissingen nemen in onzekere situaties, waarin zij soms ook nog eens over onvolledige informatie beschikken. Maar hoe mensen zich in dergelijke gevallen gedragen wordt blijkbaar beïnvloed door hun geslacht. Mannen interpreteren informatie over een investeringsmogelijkheid eerder ‘optimistisch’ en laten zich gemakkelijker overhalen tot het nemen van riskante financiële beslissingen, zo blijkt uit nieuw onderzoek van de Rady School of Management van de University of California San Diego.

De studie, gepubliceerd in het tijdschrift ‘Cognitive, Affective, and Behavioral Neuroscience’, bouwt voort op bestaand onderzoek waaruit blijkt dat vrouwen risicomijdender zijn dan mannen. Maar ‘risico’ wordt in eerder onderzoek meestal gedefinieerd als situaties waarin mensen de specifieke waarschijnlijkheid kennen, zoals 50% kans op het winnen van een muntstuk. "De onzekerheid die we in het dagelijks leven tegenkomen omvat zelden zulke precieze kansen - meestal moeten mensen een beslissing nemen met gedeeltelijke of onvolledige informatie," aldus Uma Karmarkar, auteur van de studie.

"Uit dit onderzoek blijkt dat mannen en vrouwen in feite zeer vergelijkbare reacties vertonen bij weinig informatieve, onzekere financiële beslissingen,” ging ze verder. “Het toont echter ook een belangrijk verschil aan: als er informatie wordt toegevoegd, zijn mannen geneigd die gunstig te interpreteren, wat hen op zijn beurt overtuigt om het bedrag dat zij bereid zijn te investeren, te verhogen." Hoe meer informatie je mannen geeft - goed of slecht - hoe meer ze betalen in vergelijking met vrouwen, dat is de boodschap.

Experimenten in-person en online

Het onderzoek heeft implicaties voor hoe mannen en vrouwen beslissingen zouden kunnen nemen in een reeks professionele settings, zoals de kans dat vrouwen meedingen naar leidinggevende functies of hun financiële investeringsprestaties. De primaire bevindingen werden aangetoond in twee specifieke experimenten die persoonlijk en online werden uitgevoerd met bijna 500 deelnemers. De experimenten in de studie waren gemodelleerd naar besluitvorming over investeringen in de echte wereld, waarbij deelnemers keuzes moesten maken over uitgaven met echt geld.

Onderzoek toont aan dat mannen vaker risico's nemen met geld dan vrouwen

De deelnemers aan de in-person experimenten werd gevraagd spelletjes te spelen waarbij echt geld werd ingezet. Voor elk spel beschouwden zij een zak gevuld met 100 rode en blauwe pokerfiches. De deelnemers moesten kiezen hoeveel ze wilden betalen - tot 10 dollar voor een ‘ticket’ om een spel te spelen waarbij één fiche uit de zak werd getrokken. Als een rode fiche werd getrokken, wonnen ze 20 dollar. Als er een blauwe fiche werd getrokken, wonnen ze niets. De spelers wisten echter niet hoeveel er van elke kleur in de zak zat.

Ontbrekende informatie

In elk spel kregen ze een beetje informatie over de kleuren van sommige fiches, waardoor ze over het geheel genomen in het ongewisse bleven. En elke speler had de optie om helemaal niet in te zetten en de 10 dollar in zijn zak te steken. "De informatie die we toevoegden werd opzettelijk dubbelzinnig gehouden," zei Karmarkar. "We gaven ze wat goede informatie, wat slechte informatie en we lieten wat informatie ontbreken. We zouden hen bijvoorbeeld vertellen dat de zak minstens 17 rode fiches en minstens 20 blauwe fiches heeft, zodat de informatie over de rest van de fiches nog duidelijk ontbreekt, waarbij de deelnemers moesten 'gokken' op de kans dat een rode fiche uit de zak zou worden getrokken."

Onderzoek toont aan dat mannen vaker risico's nemen met geld dan vrouwen

Uit de resultaten bleek dat wanneer er in totaal weinig informatie is, zowel mannen als vrouwen terughoudend zijn met uitgeven, maar hoe meer informatie je mannen geeft - goed of slecht - hoe meer ze betalen in vergelijking met vrouwen. Naarmate de totale hoeveelheid informatie toeneemt, wordt het verschil in gedrag steeds groter. "Ontbrekende informatie stoort vrouwen duidelijk meer dan mannen in dit experiment," zei Karmarkar. "Als zodanig impliceert dit onderzoek dat mannen gemakkelijker kunnen worden overgehaald om geld uit te geven, maar dit is significant gerelateerd aan de beschikbaarheid van relevante informatie over de situatie."

Leeftijd en achtergrond deelnemers

Het in-person experiment omvatte meer dan 200 deelnemers, meestal studenten, met ongeveer 58% vrouwen en ongeveer 42% mannen van wie de gemiddelde leeftijd 20 jaar was. De resultaten werden online herhaald met 274 deelnemers. Deze personen varieerden in leeftijd van 19 tot 77 jaar (met een gemiddelde leeftijd van 42 jaar), en zij speelden de spelletjes niet met echt geld. De online deelnemers bestonden uit ongeveer 48% vrouwen en 52% mannen. De replicatie omvatte basiscontroles voor factoren als opleiding, leeftijd en inkomen en vond nog steeds significante verschillen in beslissingen tussen de geslachten.

(Bron: UC San Diego Today - Afbeeldingen: Freepik)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties