Prestaties jongens gaan achteruit

Lang geleden in de jaren zeventig en tachtig toonden de meisjes nog een schoolse achterstand. Dezer dagen hebben de konge dames hun schade meer dan ingehaald. Tegenwoordig zijn het de jongens die in het algemeen minder goed presteren op school. De universiteiten van Leuven, Brussel en Gent starten een actieonderzoek. De verschillen tussen beide seksen zijn […]

Lang geleden in de jaren zeventig en tachtig toonden de meisjes nog een schoolse achterstand. Dezer dagen hebben de konge dames hun schade meer dan ingehaald. Tegenwoordig zijn het de jongens die in het algemeen minder goed presteren op school. De universiteiten van Leuven, Brussel en Gent starten een actieonderzoek. De verschillen tussen beide seksen zijn frappant. Zo heeft na het secundair onderwijs 41 procent van de jongens een jaar schoolse achterstand, tegen 29 procent van de meisjes. Er zijn ook twee keer zoveel jongens in het buitengewoon onderwijs en in het deeltijds secundair onderwijs. De universiteiten willen in de Vlaamse scholen zelf gaan kijken hoe die tewerk gaan en wat er praktisch kan gebeuren om jongens bij de les te houden. Bedoeling is scholen “tools” aan te reiken om het beste uit beide seksen te halen, zegt de Gentse sociologe Mieke Van Houtte, medepromotor van het onderzoek. 

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) kondigde het actieonderzoek aan in antwoord op een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Jos De Meyer (CD&V). Het onderzoek zal vier jaar in beslag nemen en wordt gefinancierd door het Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT). Welke evidenties zullen ze nu weer ontdekken. (JD)

Reacties

wpDiscuz