Review: Rollerdrome – Schieten en skaten tegelijk Sport
Review: Rollerdrome – Schieten en skaten tegelijk
Sport

Review: Rollerdrome – Schieten en skaten tegelijk

Wat zou er gebeuren als OlliOlli wordt gemixt met Max Payne? Wat je dan krijgt is Rollerdrome, een third person skeeler shooter van de bekende studio Roll7. Rollerdome is een aparte shooter waar spelers de tijd kunnen vertragen om kogels te ontwijken, maar tegelijkertijd ook salto’s en andere moves kunnen uitvoeren om de meest coole kills te maken. Of Rollerdrome een game is die de moeite waard is, lees je in deze review.

Drie verschillende modi

Het concept van Rollerdrome is simpel, je komt in een map met een heleboel vijanden. Met je rollerskates en wapens moet je vervolgens proberen alle vijanden uit te schakelen zonder zelf te sterven. Rollerdrome heeft drie verschillende game modi namelijk Story, Training en een modi die alleen beschikbaar komt nadat de story is uitgespeeld. In Training kunnen spelers oefenen met de verschillende mechanics van de game zonder last te hebben van vijanden die je proberen te doden.

De story mode gaat over een meisje genaamd Kara Hassan. In het jaar 2030 bestaat er een sport waarin spelers verschillende soorten vijanden moeten verslaan met wapens en rollerskates. Kara doet voor het eerst mee aan het kampioenschap en wordt snel al de favoriet van het publiek. Jammer genoeg is er niet veel meer te vertellen over het verhaal zelf. Tijdens de story mode wordt de speler voor de wedstrijd in de kleedkamer geplaatst. De speler kan daar vrij rondlopen en verschillende dingen oppakken en lezen. Op de achtergrond krijg je meer informatie te horen over het toernooi, maar meer is er jammer genoeg niet.

Tijdens het verhaal ontgrendelen spelers wapens door middel van het halen van verschillende levels van het toernooi. In het begin hebben spelers dubbele pistolen. Het tweede wapen is een shotgun die als het op het juiste moment wordt gebruikt, een schade boost krijgt. Het derde wapen is een grenade launcher-die een gigantische explosie creëert. En het laatste wapen is een soort kruisboog met de naam Z-11. Wapens voelen goed aan waarbij iedere rake schot impact heeft.

Review: Rollerdrome – Schieten en skaten tegelijk

Out For Blood

De derde game mode speelt zich één jaar na de storymode af en heet Out For Blood. Dat is voor een goede reden, want dit is als het ware de echte Rollerdrome experience. Deze modus verschilt van de story mode. In Out For Blood hebben spelers vanaf de eerste wedstrijd al alle wapens in hun bezit. Spelers doen ook 50% meer schadde en er is een nieuwe remix van de soundtrack te horen.

Zowel in de story mode als in Out For Blood zijn er verschillende vijanden die zijn gecreëerd om jou te laten verliezen. Eén van de vijanden die je het leven zuur kan maken zijn de sluipschutters. De sluipschutters hebben veel tijd nodig om goed te schieten, maar als de speler een sniper schot niet op tijd ontwijkt dan kan de schade fataal worden. Doordat er verschillende soorten vijanden zijn, moet de speler altijd heel alert te werk gaan. Enkele vijanden moeten bijvoorbeeld meerdere klappen incasseren. Dit soort vijanden zijn de tanks van Rollerdrome. In de game zijn de tanks te zien als grote mannen met een schild of een grote robot met meerdere health bars.

Review: Rollerdrome – Schieten en skaten tegelijk

Slow motion schieten gecombineerd met salto’s is geweldig

Rollerdrome volgt het principe “Easy to play but hard to master’’ toe. De eerste levels zijn makkelijk te halen, maar langzamerhand wordt de game moeilijker. Sterker nog op een gegeven moment zijn wij teruggegaan naar de tutorial om alle trucjes opnieuw te leren, om deze bij de moeilijkere levels perfect uit te kunnen voeren.

De game dwingt de speler om de trucjes te gebruiken. Dit doet de game door kogels te combineren met het tricks-systeem. Op het moment dat de speler kogels nodig heeft kan je kogels terug verdienen door acrobatische moves te doen. Hoe moeilijker een move, hoe meer kogels de speler terugkrijgt. Alle wapens delen dezelfde ammunitie. De grenade launcher verbruikt meer dan bijvoorbeeld je pistolen, maar alle wapens gebruiken een hoeveelheid kogels van je totale munitie. Als de speler behoefte heeft aan meer HP is dit te verkrijgen door vijanden uit te schakelen.

De game heeft twee simpele gameplay elementen. Het eerste element zijn de trucjes, zoals salto’s of backflips. Het tweede element is het schietsysteem. De speler kan wapens normaal gebruiken met de R2 knop, waardoor je kogels afvuurt op de target die de speler heeft geselecteerd. Het tweede systeem maakt de game zo bijzonder namelijk Bullet Time. Max Payne-liefhebbers onder ons weten heel goed wat dit is. Bullet Time is een term die wordt gebruik als de wereld om de speler heen in slow motion is behalve de speler zelf. In Rollerdrome zit de speler zelf ook in slow motion, maar het wapen die je gebruikt niet. Hierdoor kunnen spelers net als in Max Payne in slow motion heel nauwkeurig vijanden neerschieten, terwijl je bijvoorbeeld een salto maakt.

Review: Rollerdrome – Schieten en skaten tegelijk

Elke map brengt een speelstijl met zich mee

Iets wat Rollerdrome fantastisch aanpakt zijn de variaties tussen de verschillende maps. De eerste waar spelers terecht komen is een standaard skatebaan. De tweede is een baan op een berg met meerder explosieven. De derde is een ski resort met hoge schansen. Elke map voelt anders aan waarbij spelers per map ook hun speelstijl moeten aanpassen. Rollerdrome heeft op release 11 unieke maps. Elke nieuwe map die wordt ontgrendeld, brengt ook een nieuwe vijand met zich mee. Vaak hebben vijanden ook een voordeel per map. Net wanneer de speler het lukt om zich aan te passen aan een specifieke map, vergt de volgende map weer een hele nieuwe speelstijl.

Review: Rollerdrome – Schieten en skaten tegelijk

Een prachtige shooter met een unieke art style

Rollerdrome heeft leuke gameplay features, maar we moeten ook een moment stilstaan bij hoe de game grafisch is vormgegeven. Rollerdrome heeft een unieke art stijl, alsof gekleurde schetstekeningen tot leven zijn gekomen.Eén van de meest indrukwekkende visuele elementen van de game is dat de game er geschilderd uitziet wanneer je op pauze drukt. Dit is leuk extraatje wat voor mooie screenshots zorgt.

Door de art style kan de game er misschien wat chaotisch uit zien, maar dat is bewust gedaan. De bedoeling is dat spelers alles moeten kunnen ontwijken, dus niks moet buiten het beeldscherm afspelen. Dit doet de game door sluipschutters een laser te geven en rakketen een visueel pijltje te geven. De effecten van de game zijn extra overdreven gemaakt, maar dit is wederom om de speler zo veel mogelijk informatie te geven. Elke explosie moet aan de speler duidelijkheid geven dat een raket in de buurt is of dat er iets in de buurt ontploft, zodat jij daarop heel snel kan reageren.

Conclusie

Rollerdrome is een shooter die voor bepaalde gamers niet zo boeiend en voor andere misschien wel de beste shooter van het jaar kan zijn. Wij hebben genoten van deze unieke game. De gameplay is heel vermakelijk en voelt soepel aan. Bullet time zorgt ervoor dat iedere salto niet alleen een ontwijkbeweging, maar ook een aanval kan zijn. De unieke art style ziet er visueel mooi uit. Er is genoeg uitdaging en er is een story mode. Helaas is er te weinig verhaal in de story mode. De gameplay loop van Rollerdrome blijft wel altijd vermakelijk en verveelt nooit. Kortom, Rollerdrome is een aanrader voor de mensen die zoeken naar een unieke shooter of een aparte rollerskate game.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties