Belgische motormarkt: Analyse eerste zes maanden van 2014 Wheels
Belgische motormarkt: Analyse eerste zes maanden van 2014
Wheels

Belgische motormarkt: Analyse eerste zes maanden van 2014

De inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters zijn in het eerste helft van dit jaar gestegen met bijna 2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In totaal werden er 13.533 nieuwe gemotoriseerde tweewielers ingeschreven. Opvallende vaststellingen: de duurdere modellen doen het nog altijd goed en nieuwe modellen zorgen voor groei.

De motormarkt heeft in het eerste half jaar standgehouden: in de eerste zes maanden van dit jaar werden er door de Dienst Inschrijvingen Voertuigen 13.533 nieuwe motoren en scooters ingeschreven. Dat is bijna 2% meer dan in de eerste zes maanden van 2013. De stijging in de eerste drie maanden viel met 6% wat hoger uit dan nu na een half jaar. Het goede weer in het voorjaar heeft voor een verschuiving van de verkopen naar voren in het jaar gezorgd. De eerste zes maanden zijn overigens de belangrijkste voor de sector. In die periode wordt tweederde van het jaarcijfer gehaald.

BMW voert voor de eerste maal de ranglijst van populairste merken aan met 1773 ingeschreven voertuigen en blijft daarmee Honda (decennialang het grootste merk in ons land) nipt voor. BMW is de laatste jaren aan een opvallende opmars bezig, zowel in ons land als daarbuiten. Veel heeft te maken met een vernieuwing van het aanbod op technisch- en op designgebied in de afgelopen tien jaar. BMW heeft ook drie motoren in de top tien van de best verkochte modellen: de R1200GS , de R1200RT en R1200GS Adventure.

Dat zijn ook duurdere modellen. De gemiddelde motorrijder van vandaag is wat ouder dan zo’n dertig jaar geleden. Ze zijn nu eerder veertigers en vijftigers en hebben geld beschikbaar voor leuke dingen. Daarnaast speelt het sexy imago van het merk BMW gepaard aan veiligheidsvoorzieningen een rol. De BMW-motoren zijn ook opvallend veel aanwezig in de dagelijkse files. Marc De Groof, directeur van BMW Motorrad Belux zei recent dat de oudere motorkopers een BMW voor hun vrije tijd aanschaffen. “En veel van hen laten zich door de files dan ook verleiden om met de motor naar het werk te gaan. Met de auto doe je over 35 kilometer soms 1 uur en 15 minuten, met de motor is dat 35 minuten. Je hebt zo bijna drie kwartier meer levenskwaliteit,” aldus De Groof.

Vernieuwing

Er is moeilijk een lijn te trekken in de evolutie van de merken. Als er één element aan te duiden is, is het dat vooral nieuwe modellen in het gamma de merken een voordeel brengen. Naast BMW hebben ook Yamaha en Suzuki nieuwigheden die in de smaak van de koper vallen: de MT07 en MT09 bij Yamaha en de 1000 V-Strom bij Suzuki. Die twee merken zagen de afgelopen twee jaar hun marktaandeel afkalven en hebben nu die trend weten om te buigen. “Merken die nieuwe modellen brengen, doen het inderdaad niet slecht,” aldus Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC (de Belgische federatie van de auto- en tweewielerindustrie). “De markt heeft constant nood aan vernieuwing.”

Qua cilinderinhoud springen er twee categorieën uit: die van 251-500 cc (+15,4%) en die van meer dan 1000 cc (+16,4%). Bij de 1000 cc is er vooral sprake van het BMW-effect. Bij de lichtere modellen gaat het volgens Stijn Vancuyck om een nieuw publiek dat kiest voor goedkopere motoren en scooters met wat minder vermogen. In de top tien van de best verkochte modellen komt dat ook naar voren: naast de drie BMW’s zijn er nog de nieuwe Yamaha MT07, de Honda MSX 125 - een funbike - en vijf scooters (drie van Vespa, één van Honda en één van SYM - waarvan er vier in de 125 cc-categorie zitten).

Er zijn vier segmenten die in absolute cijfers goed doen: de scooters voor woon-werkverkeer (vooral bij de modellen van meer dan 125 cc is er een stijging), de basic roadsters, de touringmodellen en de allroads . De sportieve motoren verliezen terrein. Die gemotoriseerde tweewielers zijn minder praktisch op de openbare weg (zeker in fileverkeer). Een deel van de verkopen van desportmotoren komt overigens niet in de statistieken terecht: ze worden gekocht met het oog op circuitgebruik tijdens zogenaamde trackdays waar er veilig hard gereden kan worden zonder vrees voor flitspalen en worden ook niet ingeschreven. Voor een groot deel van de motorrijders blijft een motor immers nog altijd een emotionele aankoop die met als prettig bijkomstigheid ook handig is in het drukke file- en stadsverkeer.

Bron: Belgische Motorrijdersbond - FEBIAC/Ad van Poppel

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties