BMW patenteert manuele versnellingsbak met zeven verzetten Wheels
BMW patenteert manuele versnellingsbak met zeven verzetten
Wheels

BMW patenteert manuele versnellingsbak met zeven verzetten

Het was een kwestie van tijd. Toen Porsche als eerste constructeur ter wereld een zeventraps manuele versnellingsbak op de markt bracht voor haar 911 (991), wist iedereen dat de andere Duitse constructeurs al snel zouden volgen. De eerste daarin lijkt BMW te zijn. De patentbeelden lekten uit en laten ons meteen de opbouw van de zevende versnelling zien. Voor alle zekerheid werden het zevende verzet en de achteruit zo ver mogelijk uit elkaar gezet. De eerste zes versnelling zouden relatief kort op elkaar zitten, het zevende verzet moet dan weer wat langer zijn. Perfect cruise-materiaal dus. Volgens de patenten zou de technologie van deze versnellingsbak nog een extra verzet aankunnen, tot 8 stuks dus.

Maar ze zouden BMW niet zijn als het allemaal zo gemakkelijk klonk. Zo zou de technologie in de versnellingsbak bij elke schakelbeweging nagaan of het verzetten van versnelling wel de juiste oplossing is. Zo niet, dan blokkeert het systeem en moet je in dezelfde versnelling blijven. Daarmee wil BMW het foutief schakelen technisch uitschakelen. De invloed op sportief rijden werd uiteraard niet aangehaald, maar ik vrees er wat voor. BMW ziet zelfs twee manieren voor de implimentatie van een zeventraps versnellingsbak. De eerste variant heeft de normale koppelingspedaal, een ander systeem zou die pedaal niet nodig hebben. Die laatste zou een traditionele manuele versnellingspook koppelen aan een geautomatiseerde SMG versnellingsbak.

Of de technologie er ooit komt is niet geweten.

Via e90post

Lees meer autonieuws op autofans.be

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties