BMW’s M3 en M4 knallen per ongeluk al op het net (fotospecial) Wheels
BMW’s M3 en M4 knallen per ongeluk al op het net (fotospecial)
Wheels

BMW’s M3 en M4 knallen per ongeluk al op het net (fotospecial)

Tegenwoordig is het met nieuwe auto’s al net hetzelfde als met Playboyfoto’s: dat staat al op het internet te blinken terwijl het eigenlijk nog geheim moet zijn.

De nieuwe 3-serie is er al een tijdje en ook de 4-serie staat reeds in de toonzaal te blinken: die laatste heette tot de vorige generatie nog gewoon 3-serie coupé. Dat betekent dat er ook alweer een M3/M4, de versie met extra peper in, zit aan te komen: dat is al sinds de jaren tachtig zo.

Zo’n nieuwe topmodellen worden natuurlijk tot op het laatste nippertje volstrekt geheim gehouden: de concurrentie zou maar eens op het idee moeten komen gauw iets soortgelijks ineen te sleutelen en nog voor jou op de markt te gooien. Vooral met die kopieerchinezen van tegenwoordig weet je maar nooit.

Toch werd er over de M3/M4 al tamelijk wat informatie gelekt. Geen V8 meer, maar opnieuw een 3 liter zes-in-lijn. Ditmaal wel turbogeblazen én met meer vermogen dan de voorgaande V8: 430 paardjes die ofwel met via een handgeschakelde zesbak ofwel via een 7-traps DCT richting achterwielen gaan. Door andere materialen te gebruiken werd er tegenover de vorige generatie ook nog eens tachtig kilogram bespaard.

Het uiterlijk van de M-versie is altijd wat stoerder dan de ‘gewone’ en we konden er alleen maar naar raden hoe ie eruit zou zien en het was de bedoeling dat we daarvoor zouden wachten tot volgende maand op de NAIAS in Detroit. Niet dus: per ongeluk lekten er al wat plaatjes van de M3 en M4 en BMW Blog maakte daar dankbaar gebruik van. Foto’s van de nieuwelingen langs binnen en buiten en vanuit alle hoeken genomen vindt u hier.

Tevens vonden we dit een mooie gelegenheid om alle generaties M3 nog eens op een rijtje te zetten.

Bij Mercedes liet men in de jaren tachtig Cosworth aan een 190 E 2.3-16 knutselen en het resultaat was geweldig voor die tijd: 185pk. Bij BMW had men zoiets van ‘Dat moeten wij beter kunnen’ en in allerijl werd er aan de eerste BMW M3 gewerkt. In 1986 stond de eerste in de toonzaal, met net als concurrent Mercedes een 2.3 liter maar dan wel eentje die 195 pk produceerde. Latere versies produceerden tot 235pk. In onderstaande video wordt de BMW E30 M3 naast de Mercedes 190 E 2.3-16 gezet.

In 1992 werd de E30 opgevolgd door de E36 M3. Die had geen vierpitter meer, maar een fantastisch klinkende zes-in-lijn: een 3 liter die 286 pk ontwikkelde. De latere versies kregen een 3.2 liter met 321 pk centraal voorin gemonteerd. Dat was meteen een groot pluspunt tegenover de E30 M3: de motor lag achter de vooras en dat in combinatie met nog wat andere handigheidjes, zorgde ervoor dat de E36 M3 een perfecte 50/50 gewichtsverdeling had en bijgevolg een veel betere wegligging had.

In 1999 werd de laatste E36 M3 van de band, om opgevolgd te worden door de E46 M3. Die kreeg een gloednieuwe 3.2 liter zes-in-lijn onder de kap, die nu minstens 343pk leverde en de auto in een verbluffende 5.5 seconden van de nul naar de honderd joeg.

Bij de volgende generatie ging BMW wat ingewikkelder doen met typebenamingen. Er was de E90 M3 (berline), E92 M3 (coupé) en E93 M3 (cabriolet). Allen hadden ze echter dezelfde krachtbron: tot spijt van sommige fans koos BMW niet meer voor een zes-in-lijn maar voor een heuse 4 liter V8. Die produceerde 420 pk en liet de wagen in 4.6 seconden naar de honderd knallen. De cabriolet deed daar twee tienden bij vanwege het hogere gewicht. (SL)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties