De gelimiteerde jubileumversie van Porsche (foto’s) Wheels
De gelimiteerde jubileumversie van Porsche (foto’s)
Wheels

De gelimiteerde jubileumversie van Porsche (foto’s)

De Porsche 911 wordt dit jaar vijftig en dat is natuurlijk een reden om te vieren. Vanaf volgend jaar kan hij pas geleverd worden, maar wij stellen hem vandaag reeds aan u voor: de 911 50.

Op 12 september 1963 werd de nieuwe van Porsche, die later de opvolger van de 356 zou worden, voorgesteld op het autosalon van Frankfurt. Hij heette toen in feite nog 901, maar dat zette kwaad bloed bij Peugeot. Zij claimden immers het merkrecht op modelnummers die bestonden uit drie cijfers met in het midden een nul. Bij Porsche lag men daar niet echt wakker van en men ging gewoon voor ‘911’. De eerste 911’s werden in 1964 geleverd met een luchtgekoelde tweeliter zescilinder. Die leverde 130 pk en duwde de Porsche van nul naar honderd in 8.9 seconden. Tegenwoordig is dat niet zo sterk meer, maar in die tijd waren er niet veel auto's die zo'n prestatie neerzetten.

Dat is inmiddels 50 jaar geleden en dus maakt men bij Porsche een gelimiteerde versie van de Porsche 911 Carrera S. Hoewel 1.963 exemplaren natuurlijk ook weer niet zo heel weinig zijn.

Wat gaat er zo speciaal aan zijn? Ten eerste krijgt de achterwielaandrijver de ‘wide body’ van de vierwielaangedreven types. Standaard krijgt hij een Porsche Active Suspension Management, kortweg PASM ingebouwd. Ook krijgt hij een speciale sportuitlaat en speciale 20-duims velgen die ons doen denken aan de optionele Fuchs-velgen van weleer. Tevens zullen hier en daar accenten in chroom tot het feestpakket behoren. Eveneens het interieur wordt een speciaaltje: het middenstuk van de stoelen wordt overtrokken met de geruite stof ‘pepita’ die ook in de jaren zestig werd gebruikt. Tot slot hoort bij een gelimiteerde versie natuurlijk ook een aangepast typeplaatje. Achteraan prijkt een ‘911 50’ badge, binnenin wordt een plaatje bevestigd met daarop het productienummer.

Onderhuids blijft het de ‘gewone’ Carrera S met 400 pk waarmee je van 0 naar 100 in 4.5 seconden kan. Om hem alvast te bestellen hoeft u niet te wachten tot hij in september wordt voorgesteld in Frankfurt, de basisprijs voor al dat moois bedraagt 124.388 euro. Da’s toch nog altijd 16.000 euro meer dan de gewone Carrera 2 S.

De onderste foto is er eentje van een 911 uit de jaren zestig, met Fuchs-velgen. (SL)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties