De geschiedenis van de auto in 60 delen: Ford Mustang

Ford Motor Company en de Chevrolet divisie van General Motors zijn nooit goede vrienden geweest. In de jaren zestig kwam men bij Chevrolet met de Corvair Monza, maar Ford wilde het beter doen. De Mustang was een feit.Die Corvair Monza was een sportieve, compacte auto: een concept waar veel vraag naar bleek te zijn. Ford […]

Ford Motor Company en de Chevrolet divisie van General Motors zijn nooit goede vrienden geweest. In de jaren zestig kwam men bij Chevrolet met de Corvair Monza, maar Ford wilde het beter doen. De Mustang was een feit.
Die Corvair Monza was een sportieve, compacte auto: een concept waar veel vraag naar bleek te zijn. Ford probeerde het even met zijn Falcon Futura, maar dat liep niet echt. Ze moesten en zouden de Chevy verslaan en dat kon alleen met een nieuwe, sportieve auto.

In 1962 bouwde Lee Iacocca, toen vicepresident bij Ford, de Mustang I-prototype. Dat was een tweezitter met een V4-motor. Toen besloot men echter dat een vierzitter het veel beter zou doen en een jaar later reed de Mustang II prototype mee in de Amerikaanse Grand Prix. Toeschouwers waren zo positief over het uiterlijk van de wagen dat hij in productie genomen werd.

Op 13 april 1964 werd de Mustang geïntroduceerd op de Wereldtentoonstelling van New York. Vier dagen later stond hij in de showrooms van Ford, die zowat werden bestormd. De beroemde woorden van Iacocca hierover: “Als er op 17 april 1964 in New York marsmannetjes zouden geland zijn, niemand zou ze opgemerkt hebben. Iedereen zat namelijk bij de Forddealers.” De verkoop was dan ook fenomenaal: die eerste dag werden er al 22.000 stuks besteld. Van de eerste Mustang waren slechts twee modellen: de coupé en de cabriolet. Kenmerkend waren de lange neus, de korte kont en een rennend paard in een verchroomde grille. Om de eigenzinnigheid van de Mustang nog wat in de verf te zetten, liep dat paard in de tegenovergestelde richting van de paarden in de Amerikaanse renbanen. Het was ook een vrij goedkope sportwagen: de standaardversie kostte slechts 2.400 Amerikaanse dollar.

In 1965 kreeg de Mustang een lichte facelift, alsook extra modellen: een fastback en een GT. In datzelfde jaar kwamen er ook nog eens twee versies die nog meer power onder de kap hadden: de Shelby GT-350 en de Mach I.

Omwille van de oliecrisis in de jaren zeventig, kwam er in 1974 een geheel nieuwe Mustang op de markt. Die werd veel kleiner en kreeg kleinere, zuinigere motoren ingelepeld. Bij de komst van de Mustang II ging de verkoop sterk achteruit, waardoor hij nu zeldzamer en gewilder is.

In 1979 kwam de Mustang III op de markt. Die had een heel andere vormgeving dan zijn vormgeving en kon zelfs met een viercilinder besteld worden. Dit model ging mee tot 1993, maar kreeg ondertussen wel enkele facelifts. Op het einde van de jaren tachtig verkocht de Mustang zo slecht, dat men zelfs bij Ford mensen moest ontslaan. Men wilde zelfs stoppen met de Mustang.

Uiteindelijk besloot men bij Ford om voor een Mustang IV te gaan, weliswaar met een sterk verkleind budget. Er werd terug gegrepen naar het design dat de auto in de jaren zestig had: het chroom paard kwam weer in de grille en de verkoop ging alweer goed.

Klik hier voor foto’s van de Ford Mustang door de jaren heen.

Klik hier voor een overzicht van deze reeks.

Reacties

wpDiscuz