De geschiedenis van de auto in 60 delen: Rolls-Royce Silver Ghost (1910) Wheels
De geschiedenis van de auto in 60 delen: Rolls-Royce Silver Ghost (1910)
Wheels

De geschiedenis van de auto in 60 delen: Rolls-Royce Silver Ghost (1910)

Groot-Brittannië, zescilinder met een inhoud van 7 liter, 50pk.

De jonge Frederick Henry Royce bracht zijn leertijd door bij de Britse spoorwegen. Daarna deed hij allerlei baantjes maar toen dat telkens nooit lang duurde besloot hij in 1884 ‘op zichzelf’ te beginnen. De omstandigheden waren moeilijk maar Royce beschikte over een flinke dosis ijver en doorzettingsvermogen, waardoor hij er in slaagde een succesvolle fabriek van elektromotoren uit te bouwen. In 1903 wilde hij perse een auto en na wat zoeken vond hij een tweedehandse Décauville. Die auto beviel hem bij nader inzicht zo slecht dat hij dacht van “dat kan ik beter bouwen”, waarna hij er daadwerkelijk aan begon.

Op 4 mei 1904 ontmoette Frederick Henry Royce de heer Charles Stewart Rolls in het Midland Hotel in Manchester. Royce vertelde waar hij mee bezig was en Rolls was één en al oor. De eerste Royce uit 1904 was zo’n volmaakte wagen dat Charles Rolls erg onder de indruk was. Ze richtten samen een vennootschap op: Rolls Royce Limited.

“The quality will remain after the price is forgotten”, dat was in die tijden de slagzin van de heren Rolls en Royce. Hun wagens waren niet meteen de snelste, maar ze waren wel zo uitstekend afgewerkt dat “de kwaliteit blijft nadat de prijs vergeten is” niet overdreven was.

Twee jaren later verscheen dan de legendarische Silver Ghost op de markt. De zescilindermotor met een cilinderinhoud van 7 liter leverde 50pk en vestigde op grond van zijn lange levensduur de reputatie van het merk. Rolls kwam in 1910 om het leven bij een vliegtuigongeluk, maar toen hadden de Rolls Royce’s al de naam ‘de koningen der automobielen’ te zijn.

Dat kwam ook een stuk door hoe ze werden gefabriceerd. Zo werd de achteras van iedere auto eerst gemonteerd en ingereden met een testmodel. Daarna ging een hele groep specialisten aan de slag om alles weer te demonteren, alle onderdelen onder de loep te nemen en werden eventuele oneffenheden weer weggewerkt. Dan werd de hele achteras weer gemonteerd en op een soort van rollenbank geplaatst, terwijl men met een stethoscoop onderzocht of er geen geluiden te horen waren die er niet thuishoorden.

Ook de Rolls-Royce-motoren werden zeer degelijk gebouwd. De zescilinder van de Silver Ghost liep bijvoorbeeld in 1910 rustiger dan zelfs met de meest moderne motoren, die van Rolls-Royce incluis. Het is namelijk zo dat men een ingebouwde motor testte, door hem in vrijloop te laten draaien en er een muntstuk op zijn kant op liet balanceren. Viel dat muntstuk, draaide de motor niet rustig genoeg en werd naar de oorzaak gezocht. Gedeeltelijk was dit het gevolg van het vakmanschap waarmee ze werden gemaakt, maar deels ook van het feit dat men slechts geringe prestaties van de motoren verwachtte dan ze konden leveren. In die tijd kon uit een motor met een cilinderinhoud van 7.000 cc namelijk gemakkelijk het dubbele van die 50pk halen. Ook had Rolls-Royce, in vergelijking met andere constructeurs in die tijd, geen problemen met de smering. Het was namelijk zo dat de motoren uitgerust waren met een holle, door een ingebouwde oliepomp gesmeerde krukas. Die zorgde er niet enkel voor dat de olie in de juiste dosering op de juiste plaatsen kwam, maar ook weer in het carter belandde. Alvorens een wagen tenslotte werd afgeleverd aan de koper, werd hij uitvoerig op een rollenbank getest.

De allereerste Silver Ghost ooit gebouwd (de ‘AX 201’) werd aanvankelijk gebruikt voor testritten maar werd uiteindelijk in 1908 verkocht. In 1948 wist Rolls-Royce Limited de wagen echter terug te kopen. De auto was nog steeds rijvaardig en had inmiddels een slordige 800.000 kilometer op de teller. Sindsdien doet die allereerste wereldwijd dienst als publiciteitswagen.

In 1925 werd de productie van de Silver Ghost stopgezet, om vervangen te worden door de Phantom I.

Klik hier voor foto’s van de heren Rolls en Royce, de Silver Ghost, de Phantom I en de omgebouwde Silver Ghost die ooit aan Lenin toebehoorde.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties