Fiat verkoopt Punto Evo naast Grande Punto Wheels
Fiat verkoopt Punto Evo naast Grande Punto
Wheels

Fiat verkoopt Punto Evo naast Grande Punto

De naam Punto Evo geeft aan dat de auto de evolutie is van de Grande Punto. De ontwerpers bedachten zowel aan de voor- als de achterkant nieuwe bumpers en lichtblokken. De auto is daardoor 3 cm langer geworden (4,06 meter), maar de hoogte, breedte en wielbasis blijven hetzelfde. In het interieur is gewerkt aan het dashboard, de stoelen, de opbergvakken en het instrumentarium.

Onder de motorkap liggen verbeterde benzine- en dieselmotoren. De belangrijkste nieuwkomers zijn de tweede generatie 1.3 MultiJet diesel met preciezere injectoren en de 1.4 benzinemotor met de MultiAir-technologie uit de Alfa Romeo MiTo. De MultiAir-techniek, die een gasklep overbodig maakt, zal geleidelijk zijn weg vinden naar alle modellen van de Fiat-groep.

Behalve benzine- en dieselmotoren levert Fiat ook een variant met bi-fuel aardgas-benzinemotor. De Punto Evo LPG is vooral interessant voor de Italiaanse markt, waar aardgasmotoren profiteren van de hoogste subsidie van de staat: 5000 euro in combinatie met de slooppremie. Met een CO2-uitstoot van 115 gr/km bedraagt de werkingkost volgens Fiat minder dan 4 euro per 100 km.

Tot de nieuwe uitrusting van de Punto Evo behoort onder meer een start/stop-systeem, dat de motor automatisch uitschakelt bij stilstand en weer start bij vertrek. Het is standaard op alle Euro5 benzine- en dieselmotoren. De Punto Evo is een van de weinige auto's in zijn segment met een standaard knie-airbag op alle versies.

In samenwerking met de navigatiespecialist TomTom heeft Fiat een nieuwe versie van het Blue&Me-systeem ontwikkeld. Met Blue&Me-TomTom kun je jouw gsm, de navigatie en de informatiefuncties bedienen via een aanraakscherm in kleur dat - niet echt elegant - bovenaan de middenconsole staat. Het systeem informeert de bestuurder in real time over hoe de uitstoot en het brandstofverbruik verminderd kunnen worden.

Fiat stelt de Punto Evo voor tijdens de autoshow van Frankfurt. Hij is beschikbaar vanaf november. De verkoop van de Grande Punto gaat gewoon verder, maar Fiat stopt wel met de oude Punto Classic die nog op de vorige generatie van de Punto gebaseerd is. De Abarth Grande Punto evolueert volgend jaar pas (wellicht rond juni 2010), zo is bevestigd aan AutoScoops.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties