Is een elektrische wagen opladen duurder of goedkoper dan rijden met benzine? Wheels
Is een elektrische wagen opladen duurder of goedkoper dan rijden met benzine?
Wheels

Is een elektrische wagen opladen duurder of goedkoper dan rijden met benzine?

Over de voordelen van elektrisch rijden is al veel gezegd en geschreven, alsook over de kost ervan. En je kan veel (reken)voorbeelden aanhalen, maar er zal telkens wel iemand zijn die zegt dat het in zijn specifieke geval helemaal anders is. Beter is het dus om naar ‘gemiddelden’ te kijken, waarbij elke automobilist kan bepalen wat voor hem of haar het beste is.

Voor alle duidelijkheid: we gaan ervan uit dat je thuis of op het werk je elektrische auto kan opladen. Voor wie dit niet kan, is een goedkope elektrische auto met weinig rijbereik misschien niet de meest raktische oplossing. Laten we eens twee auto’s naast elkaar zetten. Enerzijds een Tesla Model 3 uit 2019, met een prijskaartje van 22.000 euro. Anderzijds een VW Golf met minder dan 19.000 euro op de teller van rond de 19.000 euro, een 115 pk-stationwagon.

Wat is het goedkoopst: benzine of elektrisch rijden?

Beide auto’s hebben vergelijkbare uitrusting (Climate Control, Keyless Entry, Stoelverwarming, Automaat (DSG), Adaptieve Cruise control). Enkele verschillen zijn er wel: 594 liter laadruimte voor de Tesla tegenover 611 liter voor de VW, en 238 pk en 30.000 kilometer minder op de teller voor de Tesla. Laten we in deze context zeggen dat we 3.000 euro meer betalen om elektrisch te rijden (in een vergelijkbare auto).

(lees verder onder de afbeelding)

Is een elektrische wagen opladen duurder of goedkoper dan rijden met benzine?

Wat betaal je jaarlijks voor elektrisch rijden?

De voordeligste manier om je auto te laden is via het werk. Dan betaal je gemiddeld € 0,11 per kWh. Thuis ligt het rond de € 0,19 per kWh en bij een openbaar laadpunt rond de € 0,35, staat te lezen op de website van Just Lease. Gemiddeld betaal je dus € 0,23 per kWh wat neer komt op € 0,41 per kilometer. Stel dat je 25.000 kilometer per jaar rijdt, dan betaal je € 85,45 per maand aan oplaadkosten. De VW Golf waarvan sprake verbruikt (slechts) 5 liter per 100 kilometer, wat neerkomt op een dikke 8 euro per 100 kilometer. Over 25.000 kilometer per jaar betaal je dus gemiddeld 1.025 euro voor stroom en ongeveer 2.000 euro voor benzine. Toch wel een aanzienlijk verschil dus.

(lees verder onder de afbeelding)

Is een elektrische wagen opladen duurder of goedkoper dan rijden met benzine?

Voordelen van elektrisch rijden

De Tesla kost 3.000 euro meer dan de VW Golf, wat dus betekent dat je dit verschil er al na een goeie drie jaar uithaalt. En zelfs al heb je geen thuislader, dan kom je met openbaar laden nog steeds goedkoper uit. Het lijkt er bovendien niet op dat benzine de komende tijd stukken goedkoper gaat worden, terwijl de prijs van elektriciteit misschien wel nog zal dalen. Kortom, de komende jaren rijd je dus goedkoper in een Tesla Model 3 dan in een Golf uit hetzelfde bouwjaar, met ongeveer dezelfde tweedehandsprijs.

(Bron: Bright – Afbeeldingen: Unsplash en Freepik)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties