Met je handen op tien voor twee rijden is blijkbaar heel gevaarlijk. Hoe moet het dan wel? Wheels
Met je handen op tien voor twee rijden is blijkbaar heel gevaarlijk. Hoe moet het dan wel?
Wheels

Met je handen op tien voor twee rijden is blijkbaar heel gevaarlijk. Hoe moet het dan wel?

Wie al langer dan 20 jaar met de auto rijdt en vroeger goed naar de rij-instructeur heeft geluisterd, rijdt waarschijnlijk nog steeds met zijn handen op ‘tien voor twee’ op het stuur. Maar wat blijkt nu… Vandaag de dag zou dat niet veilig meer zijn. Wat is dan wel de juiste positie?

Je handen op ‘tien voor twee’ zou dé manier zijn om snel en veilig te kunnen reageren. Zo werd ons althans vroeger verteld. Maar die bewering kan vandaag de dag naar de vuilbak. “Dat heeft alles te maken met de opkomst van de stuurairbag,” zegt Jense Hooghiemstra, instructeur bij Slipway op hln.be. Hij legt uit dat die airbag bij een botsing schuin uit je stuur zal ontploffen.

“Als je je handen dan bovenaan het stuur hebt geplaatst, kan dat ervoor zorgen dat je handen of armen naar achter worden gekatapulteerd. En dat kan tot zware verwondingen leiden,” zegt hij. Ook de Amerikaanse verkeersinstantie NHTSA bevestigt dit en benoemt de mogelijke letsels: gekneusde ledematen, vingers die geamputeerd worden, stukken huid die worden afgescheurd, zware hersenschuddingen of gebroken neusbeentjes.

Wat is dan de juiste houding?

Om ernstige verwondingen te voorkomen, raden specialisten overal ter wereld aan om je handen op kwart voor drie aan het stuur te plaatsen, aan de uiterste zijkanten van het stuur dus. “Bovendien zal je soepeler kunnen sturen, en is je zithouding zo ook automatisch beter”, zegt instructeur Jense. Hij legt uit dat het ook daarom is dat de fabrikanten de richtingaanwijzers en hendels voor de ruitenwissers op die hoogte plaatsen.

(Bron: hln.be - Intropic: Freepik)

5 claps
2 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties