Protestmars voor veiliger wegen daverend succes Wheels
Protestmars voor veiliger wegen daverend succes
Wheels

Protestmars voor veiliger wegen daverend succes

Ze zullen er in Gent niet kunnen naast kijken hebben, afgelopen zaterdagnamiddag op 24 september. De oproep die de Vlaamse motorpers lanceerde om op die dag een protestrun te houden werd massaal opgevolgd, met volgens de officiële telling een opkomst van zo’n 3.500 motoren.
De Protestrun maakt deel uit van de actie 'Stop Slechte Wegen!' die de huidige staat van het Belgisch wegendek en de daaraan verbonden risico's voor motorrijders ter discussie stelt.

Het wegendek vormt op heel wat plaatsen een reëel gevaar voor wie op twee wielen onderweg is. Ondoordachte, slecht geïnstalleerde of niet onderhouden weginfrastructuur kan niet alleen een oorzaak zijn van ongevallen, ze kan de gevolgen van een motorongeval ook aanzienlijk negatief beïnvloeden. Een onschuldige schuiver kan daardoor ontaarden in een nachtmerrie. En dan denken we allemaal in de eerste plaats aan onoordeelkundig geplaatste vangrails zonder onderbescherming. Eén van de plaatsen die op dat punt berucht is, is de Langerbruggekaai aan de Gentse haven, waar relatief snelle bochten zijn afgebakend met vangrails die niet alleen zeer dicht bij de weg staan en geen onderste beschermingsrand hebben.

Een typisch voorbeeld van een zeer gevaarlijke wegsituatie die de afgelopen jaren verschillende doden en zwaargewonden heeft geëist. Vorig jaar overleed op die plaats Motoren&Toerisme en MotorWereld-redacteur Ruben Van Den Bossche. En één van de zwaargewonden is de 21-jarige Lorenzo Millecaen, die toen hij daar samen met zijn vader reed onderuit ging en tegen de vangrails ging. In zijn kwaadheid besloot Marc Millecaen een protestmars te organiseren, een initiatief waar alle Vlaamse motorbladen zich gezamenijk achter schaarden.

De oproep om deel te nemen aan de protestmars is niet in dovemansoren gevalllen. Afgelopen weekend verzamelden meer dan 3.000 motorrijders op Parking 7 van Expo Gent. Zij die het geluk hadden de colonne te zien voorbijrijden keken weliswaar dik twintig minuten tegen een ‘spiegelei’ aan – het verkeersbord C3 – maar zagen in die tijdspanne zowat alle denkbare motor- en motorrijderstypes de revue passeren. Customs, sportmachines, ratbikes, toermotoren, all-roads, Daxjes, trikes,… ze tekenden allemaal present.

Toen de colonne na een rit van meer dan een uur arriveerde aan de Wondelgemkaai was er ter hoogte van de bocht waar onze collega Ruben Van Den Bossche op 29 oktober 2010 verongelukte een kort moment van bezinning terwijl ook de familie Millecaen de menigte toesprak. Lorenzo Millecaen gleed eerder dit jaar op net dezelfde plaats onderuit en belandde onder de vangrails, met alle kwalijke gevolgen vandien. Het was de verbolgenheid van vader Millecaen over de initiële onwil van de bevoegde diensten om iets te veranderen aan de gewraakte infrastructuur die de aanleiding vormde voor deze protestrun.

Dat dergelijke acties wel degelijk een hefboom kunnen vormen om dingen te veranderen mag blijken uit de inderhaast genomen beslissing om in die bewuste reeks bochten alsnog leidplanken onder de vangrails te monteren.

De petitie met de eis om veiliger wegen die naar aanleiding van deze protestmars werd opgestart kan je nog steeds hier ondertekenen. Eind oktober worden de handtekeningen (meer dan 6.300 op dit moment) overhandigd aan Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties