Renault Twizy is (gelukkig) geen quad

“Als die Twizy als vierwielig voertuig is ingeschreven, is dat dan een quad? Hij heeft alvast een moto-plaat.” Die reactie is er één van de velen tijdens onze testweek met de Renault Twizy. Toch porde deze vraag onze nieuwsgierigheid. Als het een quad is, mogen we namelijk niet rijden in bepaalde delen van de stad […]

Als die Twizy als vierwielig voertuig is ingeschreven, is dat dan een quad? Hij heeft alvast een moto-plaat.” Die reactie is er één van de velen tijdens onze testweek met de Renault Twizy. Toch porde deze vraag onze nieuwsgierigheid. Als het een quad is, mogen we namelijk niet rijden in bepaalde delen van de stad Antwerpen. Die hebben namelijk zoiets als het quad-verbod opgezet. Een elektrische auto voor de stad die de stad niet in mag?

Zo simpel is het allemaal niet. Je ziet dan wel alleen maar een plaat die begint met 1-M…, er zit heel wat meer achter dan je denkt. Motorfietsen, al dan niet met zijspan, trikes, vierwielers,… allerlei zaken die er volledig anders uitzien en onder de noemer ‘motorfiets’ vallen. Voor de Twizy 45 is het eenvoudiger, aangezien hij niet meer dan 45 km/u mag, rijdt hij samen met allerlei Ligier- en brommobielspul in de klasse van de bromfietsen klasse B. Ons specifiek voertuig wordt ingeschreven als ‘L7’. Dat is een categorie voor voertuigen die – voor elektrische voertuigen exclusief accugewicht – onder de 450 kilogram blijven wat het leeggewicht betreft. De Twizy weegt zonder accu 399 kg, met accu wordt dat 475 kilogram in de 80 km/u-versie die wij testen. Gaan we even terug naar de lijst, dan zien we dat ook bij L6 die waarden worden gehanteerd, de definitie van L7 is amper terug te vinden, L7e wordt de Europese versie ervan.

De vraag is dan op welke basis de Antwerpse politie een voertuig als ‘quad’ catalogiseert. De eerste versie van de politiewetgeving werd in 2009 ingevoerd maar werd in 2012 alweer afgevoerd na een arrest van de Raad van State. Tegelijk voerde de Antwerpse gemeenteraad een ‘aanvullend verkeersreglement’ in, waarbij het verkeersbord C6 – een rood omrand cirkelvormig bord met een afbeelding van een quad erin – wordt gebruikt om quads te verbieden. De basis waarop ‘quads’ worden geviseerd is de volledige en duidelijke omschrijving van het bord: “Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met vier wielen, geconstrueerd voor onverhard terrein, met een open carrosserie, een stuur als op een motorfiets en een zadel.”

Een zadel is geen zetel, een stuur op een motorfiets is niet rond en dus valt de Twizy niet onder de beperking hierboven vermeld. Een buggy is een juistere groep om hem in te plaatsen, al ga je dat op basis van zijn looks ook niet direct doen.

Toch blijkt het niet eenvoudig om tot deze conclusie te komen, aangezien de regelgeving rond de inschrijving op Europees en federaal niveau verschilt en het intussen op het internet wemelt van tegenstrijdige berichten hierover. Wil je echt tot de kern van de zaak doordringen dan bots je op federale websites die weinig info geven rond “quads”.

Lees meer autonieuws op autofans.be

Reacties

wpDiscuz