Rij-impressie: Dacia Lodgy Wheels
Rij-impressie: Dacia Lodgy
Wheels

Rij-impressie: Dacia Lodgy

Even wat cijfers. Er zijn sinds de overname door Renault al 2.000.000 Dacia's van de band gerold, het merk Dacia groeit dan ook jaarlijks met gemiddeld 21%. 30% van de afzet van de Renault groep zijn Dacia's. We kunnen er niet omheen, de overname van het Roemeense merk door Renault is een goede zet geweest. Toch wil Renault nog een stap verder gaan, de budgetwagens moeten beter worden. De vraag is dan ook of ze de lat hoger hebben gelegd met deze 7-zitter, en vooral, waar hebben ze bespaard om hem vanaf € 9.990 aan te prijzen.

Met de Sandero en de Duster wisten we al dat Dacia een paar knappe koppen in huis had op de designafdeling. De Lodgy zet die trend verder al is hij een stuk braver dan zijn broers. Desondanks is het een moderne verschijning en een verademing na zijn voorganger de Dacia MCV. Van buiten mag de Lodgy dan geen revolutie zijn, binnenin zet hij wel de toon voor de komende Dacia's. Het interieur oogt heel wat moderner dan we gewoon zijn. Onder de materialen vinden we nog steeds harde plastiek terug, maar de afwerking is in orde. Je ziet dat Dacia op een slimme manier probeert te besparen, zo is de toerenteller van de dieselmotoren exact dezelfde als die van de benzinemotoren. Waar er echter niet op is bespaard, is de GPS/Mediacenter. Die is volledig nieuw ontwikkeld voor Dacia. Voor amper € 450 heb je een 7" touchscreen met navigatie, een USB poort, een audio jack, bleutooth en radio. Omdat het systeem zo simpel is opgebouwd laat het zich makkelijk en snel bedienen. Hier kunnen andere constructeurs nog iets van leren. Verder is alles logisch op het dashboard verdeeld en zijn er genoeg opbergmogelijkheden. Alleen hebben ze voor de stuurbediening een vreemde functie gekozen. Op het eerste zicht denk je het volume te kunnen regelen, maar die bediening zit achter het stuur. Op het stuur zit een knop om de snelheidslimiet te regelen, cruise control is namelijk geen optie. Jammer is dat het stuur alleen in de hoogte verstelbaar is en niet in de diepte. De stoelen zitten echter voldoende comfortabel en mensen tot 1m80 kunnen zelfs op een relatief aangename manier op de 3de zetelrij zitten. De Lodgy is natuurlijk ook zonder 3de rij te bestellen, dan is er maar liefst een maximum kofferruimte van 2.617 liter beschikbaar. Als 7-zitter zal er nog altijd maximum 1.861 liter beschikbaar zijn, zonder de zetels er uit te halen. Knappe waarden, als je bedenkt dat deze Dacia niet langer is dan 4,5 meter.

De Lodgy zal bij ons in 4 motorvarianten beschikbaar zijn. De basis benzinemotor is de 85 pk sterke 1.6 MPI. De atmosferische 1.6 is duidelijk verouderd met een gemiddeld verbruik van 7.1 L/100km en een CO2 van 165 g/km. Toch is hij dankzij zijn lage gewicht Lodgy vlot genoeg in het stadsverkeer. Doe je echter veel autosnelweg, dan raden we toch één van de 3 andere motoren aan. De 1.6 maakt tegen 120 km/u veel toeren en bijhorend lawaai. Dan is die andere benzinemotor, de 115 pk sterke 1.2 TCe, een heel stuk stiller. Hij moet amper toeren maken en heeft dankzij een turbo lekker veel koppel(190 Nm). Hij zou ook maar 5.8 L/100km mogen verbruiken, al hebben we dat jammer genoeg niet representatief kunnen testen in Marokko. Dieselen kan je met de gereviseerde 1.5 dCi in twee varianten. Eén met 90 pk en 200 Nm en met 110 pk en 240 Nm. Beiden zetten mooie verbruiks- en CO2 waarden neer. De 90 pk versie heeft 4.2 L/100km nodig en stoot daarbij 109 gram CO2/km uit. De 110 pk versie heeft 4.4 L/100km nodig en stoot daarbij 116 gram CO2/km uit. Beide diesels zijn meer dan vlot genoeg. Dankzij de voortreffelijke manuele 6-bak zijn ze nog eens stil ook. Zowel de 1.2 TCe als de 1.6 MPI beschikken over een 5-bak, waar de bak van de 1.2 duidelijk op een hoger plan staat dan die van de 1.6.

Dacia's zijn van nature zeer zacht geveerd. Ze moeten immers de wegen in Roemenië en Marokko zonder problemen aankunnen. Da maakt dat ze wat meer overhellen in de bochten, maar ook dat je met een enorm comfortabele wagen onderweg bent. Met een Lodgy ga je toch geen bochten vreten, een Lodgy moet zoveel mogelijk mensen op een comfortabele manier van A naar B brengen, en dat doet hij verassend goed. Alleen op de autosnelweg, merk je dat een Lodgy niet in een windtunnel is ontworpen. Mede door de muisstille 1.5 diesel en 1.2 benzine, dringt er redelijk wat windgeruis naar binnen.

Is er dan nergens serieus bespaard op deze prijspakker? Jawel, er is bepaard, en wel op veiligheid. Ondanks dat wij geloven dat echte veiligheid bij de bestuurder ligt. Is het niet leuk te horen dat de Lodgy ESP niet als standaard heeft, amper over 4 airbags beschikt en dat ze bij Dacia voor maar 3 EuroNcap sterren gaan. Vreemde keuze, want we kennen het moederbedrijf Renault, als een sterren verzamelaar van de bovenste plank. We zullen maar denken dat er ergens verschil moet zijn, toch is geen aangename gedachte voor een people carrier.

Nu komt er natuurlijk een belangrijk stuk, de prijs. De 1.6 MPI is er al(in vijfzitter) vanaf € 9.999. Voor de 1.2 TCe moet je minstens € 12.890 neertellen, maar je zit dan ook direct een uitrustingsniveau hoger. Hetzelfde geld voor de 1.5's diesels, die kosten € 13.190 voor de 90 pk versie en € 13.890 voor de 110 pk versie. Wil je een top Lodgy, met de dikste diesel en alle mogelijke opties, dan ben je nog maar een kleine € 17.190 kwijt. Voor ons geld zouden we de 1.2 TCe of de 1.5 dCi 90 pk kiezen.

De Lodgy wist ons echt te verrassen, voor die prijs heeft Dacia een enorm comfortabele en ruime wagen neergezet. Inboeten doe je op vlak van interieurkwaliteit en veiligheid. De kwaliteiten van deze Lodgy drijven echter zodanig naar boven, dat deze MPV, niet anders dan een nieuw succesnummer kan worden voor Dacia.

Tekst & Foto's: Wim Verboomen

Galerij

Lees meer autonieuws op autofans.be

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties