Rijtest: Jaguar XKR-S (2012) Wheels
Rijtest: Jaguar XKR-S (2012)
Wheels

Rijtest: Jaguar XKR-S (2012)

De Jaguar XKR-S was één van de wagens waar wij op de redactie sterk naar uitkeken. Logisch ook want de XKR-S beschikt over een grote supercharged V8 motor die een heerlijke 550 pk en 680 Nm levert. Deze overtreffende trap van sportief heeft dan ook nog een kleurtje waar we in Genève 2011 met grote ogen op stonden te kijken. En als we met sterke smurf kunnen rijden, dan zeggen we volmondig 'ja'...

...laat me je eerst nog wat algemene informatie over XKR-S geven. Het Duitse magazine Auto Bild verkoos deze Jaguar als “Sportwagen van het jaar 2011”. Met 173 concurrerende wagens in zijn categorie kreeg hij een stevige 14,3% van de stemmen. Hiermee versloeg hij onder andere de Mercedes C63 AMG en Audi RS5. Een ander belangrijk kenmerk in dit segment is zijn rondetijd op de Nordschleife, 7 minuten en 51 seconden voor de Jag. Om een idee te geven, de Lamborghini LP640-4 doet er één seconde langer over. Wij testten voor jullie reeds de XKR in een met de XK120. Je vraagt je natuurlijk af wat nu de concrete verschillen zijn en of die de meerprijs van 25.600 euro waard zijn. De motor is qua hardware net dezelfde. Jaguar heeft de engine-mapping aangepast en 40 pk extra uit de motor gehaald. Een geheel nieuw koetswerk met de nodige air in- en outtakes en een subtiele spoiler. De XKR-S is verder duidelijk stugger afgesteld dan de XKR en hij ligt ook nog eens10 mm lager bij de grond.

Als je ons vraagt wat het allerbeste is aan deze wagen dan is het antwoord snel gegeven: de motor. De opgekietelde V8 krijgt door middel van een hypermoderne Twin Vortex rootscompressor heel wat lucht binnen. Superchargers krijgen vrijwel altijd de voorkeur aangezien er geen gat in de krachtlijn is zoals we dat bij turbo-gevoede motoren wel hebben, al zijn er tegenwoordig nog maar weinig wagens die hier effectief last van hebben. Kijk maar naar de BMW M5 met zijn Twin Turbo V8, die trouwens een vergelijkbare prestatiecurve biedt maar dan in een saloon. Waarom is de motor zo opmerkelijk goed? De 550 pk’s zorgen ervoor dat de XKR-S behoorlijk snel een stipje aan de horizon wordt maar het leukste en meest opwindende komt natuurlijk uit die àndere kracht. Ik heb het dan over de 680 Nm koppel. Inhalen gaat uiteraard adembenemend snel. Om een idee te geven: we rijden aan een gezapig tempo van 120 km/u, onze voorligger besluit opzij te gaan en het baanvak is vrij. Een forse kickdown van het gaspedaal resulteert dan in het kortstondig pattineren van de achterwielen. Als de computer zijn werk heeft gedaan (na verwaarloosbare tijd) schiet de wagen er als een speer vandoor. Het gevoel en vooral het geluid dat daarbij vrijkomt is zo verslavend dat je over een gezond verstand moet beschikken dat je op de limieten wijst. Na luttele seconden rij je 200 km/h en is het vrij duidelijk dat het ook bij deze snelheid nog lang niet gedaan is. De XKR-S is gelimiteerd op 300 km/h. In België ga je als brave burger deze snelheid nooit kunnen ervaren, tenzij je jezelf kan trakteren op een rondje op een van onze prachtige circuits. Leuk detail is trouwens dat wanneer we de XKR-S gingen ophalen de laatste twee bestemmingen in de GPS, het Circuit van Zolder en Spa-Francorchamps waren. Onze voorgangers hebben zich duidelijk uitgeleefd en dat was ook aan de banden te merken. Met amper 7.500 km op de teller waren deze zo goed als versleten. Gelukkig heeft de Autofans-redactie niet heel erg veel rubber nodig om op dat moment plezier te hebben.

De rijkwaliteiten van de XKR-S zijn boven alle verwachtigen. Hoewel we hem helaas niet op het circuit hebben kunnen laten gaan mag gezegd worden dat de R-S heel comfortabel blijft, zelfs op onze gebrekige Belgische wegen. Als je portefeuille het gemiddelde verbruik van 19,5 l/100km aankan zou een rit van België naar de Côte d’Azur als perfect doenbaar aanvoelen. Je rug wordt niet op de proef gesteld en qua motorlawaai is er niets storend te ervaren. Dat wil niet zeggen dat de XKR-S een zacht spinnende kater is. Als je deze kater op zijn staart trapt, dan zal je het geweten hebben...

Zoals je kan verwachten deden wij telkens onze ramen open als we een tunneltje zagen aankomen. Een oorverdovend gebrul vanaf 4.000 toeren was het resultaat. Het geluid kunnen we het best vergelijken met dat van de Maserati GranTurismo. En zoals je misschien weet klinkt die als één van de allerbeste. Al dat geweld moet natuurlijk ook een beetje op de baan blijven kleven. De 255 mm banden vooraan en de 295 mm banden achteraan rondom 20 inch velgen helpen hierbij. Zoals eerder vermeld waren de achterbanden al vanaf het begin aan vervanging toe. Echt last hebben we hier niet van gehad éénmaal ze voldoende warm stonden. Iets wat met de XKR-S snel gebeurd is. Door de stugge vering lijkt hij soms te stuiteren bij oneffenheden in de weg. Bij nadere inspectie is dat te danken aan het wegdek en wijkt de R-S geen centimeter af van waar je ’m wil hebben, een echte drivers car pur sang dus. Puristen kijken nu misschien vreemd op vanwege de sequentiële 6-traps automaat. Laat het een geruststelling zijn, ook die doet precies wat je er van verwacht. Op de juiste momenten terugschakelen, in bochten lang genoeg dezelfde versnelling aanhouden en smeken om hem bij de uitkomst van de bocht nog ééns vol op zijn staart te trappen zodat hij een versnelling omlaag kan maken om er dan weer twee of drie omhoog te gaan in een razend tempo. Bij grote snelheden horen ook grote remschijven. Met vooraan 380mm en achteraan 375 mm grote schijven staat de XKR-S in een recordtijd terug stil. Al moet je toch behoorlijk doorduwen tijdens je remactie.

Qua uiterlijk kan je de XKR-S weinig bekritiseren. Het speciaal voor deze wagen ontworpen French Racing Blue is een match made in heaven. Alle lijnen komen hierdoor optimaal tot hun recht en laten de luchthappers en de carbon onderdelen er uit springen als een gouden ring in een doosje spijkers. Toch zijn de meningen hierover verdeeld, ongeveer de helft van de mensen die me aanspraken (want dat krijg je met zo’n auto’s) vindt de kleur prachtig, de andere helft zegt hem eerder in het zwart of wit te verkiezen. De kleurkeuze is vrij uitgebreid maar als Jaguar hem lanceert in French Racing Blue dan is dat vast met een reden. Het interieur is weinig verschillend van de gewone XK. Buiten de R-S badges en carosserie matchende stiksels is er niets veranderd. De in detaill aanpasbare kuipzetels zitten vrijwel ieder persoon als gegoten. Als je zulke G-krachten op je lichaam loslaat kan je maar beter goed ingesnoerd zitten.

Is deze supercat nu eigenlijk praktisch in het dagelijkse gebruik? Hoewel we eerst dachten van niet blijkt dat de Jaguar zich laat besturen als een Golfje. Makkelijk te parkeren en een draaicirkel waar we toch sterk van onder de indruk waren, amper 10,9 meter. De XK beschikt over vier zitplaatsen, maar zoals je kan verwachten zijn die twee achterin onbruikbaar. Ze zijn wel perfect om je supermarktaankopen een plaats te geven waar ze niet al te makkelijk doorheen de wagen worden geslingerd. De koffer is 330 liter groot en bestaat uit twee compartimenten. Er kan heel wat in en door de breedte van de kofferklep moet je geen vreemde handelingen maken om je spullen kwijt te kunnen. Een weekje naar zee (bij voorkeur iets in het zuiden van Frankrijk) met een hoop obligatoire rommel die bij zo'n trip horen zijn geen probleem voor sterke smurf.

Waarmee kan je de Jaguar XKR-S het vergelijken? Da's een moeilijke. Qua interieur kwaliteit, afwerking en looks neigen we naar Aston Martin. Tot in de puntjes is alles perfect afgewerkt. Knap afgewerkte naden en perfect handgestikt leder dat doorgaat in de dakhemel. Een minimum aan knopjes laat een serene doch hoogwaardige indruk na. Ook het exterieur kan je plaatsen tussen de snellere Aston Martin en de Italiaanse Maserati GranTurismo. De luchthappers en spoilers lijken voor sommigen misschien een beetje té maar in werkelijkheid klopt dit plaatje als een bus. Zeker dit gefacelifte model doet menig hoofden draaien en zet mensen aan om hun cameraphone boven te halen in recordtempo. De categorie waar de XKR-S vrijwel alle concurrenten verslaat is die van de performance. Met 550 pk en 680 Nm is de XKR-S sneller dan de vorige generatie M5, de Ferrari F430, Panamera Turbo, Corvette Z06 en Aston Martins uit dezelfde prijsklasse.

Jaguar heeft met de XKR-S laten zien wat ze waard zijn. Een perfect ontwikkelde supercar die aan alle verwachtigen voldoet en ze soms overstijgt. Een uitgebalanceerde wagen met een motor die zo politiek incorrect is dat je hem gewoon moét hebben. Het enige nadeel aan de R-S is dat de 5.0 liter V8 behoorlijk wat van het dure spul lust. In tijden waar een liter 98 je 1,82 euro kost, kan je maar best genieten van elke druppel. Maar mensen die zeuren over een tankbeurt met deze auto, hadden die in de eerste plek niet moeten kopen. Dus laat dat nadeel maar rustig linksliggen. Dit koop je omwille van zijn looks, kwaliteit, charme en prestaties.

De Jaguar XKR-S begint bij 132.000 euro voor de coupé en 141.300 euro voor de cabrio. De grootste concurrenten zijn de Aston Martin Vantage S (134.000 euro, 437pk en 490 Nm), Maserati GranTurismo S (130.460 euro, 440pk en 490 Nm) en als laatste de BMW M6. Met 560pk en 680 Nm koppel komt deze het best overeen qua prestaties, Belgische prijzen van die laatste zijn ons op moment van schrijven nog niet bekend.

Tekst: Yannick Degroeve
Foto's: Yannick Degroeve & Geoffrey van den Bemden
Met dank aan Jaguar België voor de testwagen

Galerij

Lees meer autonieuws op autofans.be

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties