Rijtest: Renault Twingo TCe 100 & dCi 85 Wheels
Rijtest: Renault Twingo TCe 100 & dCi 85
Wheels

Rijtest: Renault Twingo TCe 100 & dCi 85

Renault nodigde ons uit voor een twee daags tripje naar Bilbao te Spanje. Dit keer geen elektrisch Z.E.-wagen maar de nieuwe Twingo. Hoe dat ons is bevallen lees je in deze rijtest...

De Renault Twingo is inmiddels aan zijn derde generatie toegekomen. De eerste Twingo dateert van 1993. Dit eerste model kende een levensduur van wel 14 jaar. In 2007 stelde Renault een compleet nieuw model voor dat in de verste verte niet meer leek op die uit 1993. Nu, vijf jaar later, maken we kennis met een drastisch vernieuwd model. Het schattige is lichtjes verdwenen. Bij het verlaten van de luchthaven te Bilbao stonden deze dan ook op ons te wachten. 10 stuks op precies te zijn. Er was de keuze uit een fuchsia paarse en een blauwe in Gordini-trim. Ik en mijn co-piloot begonnen met de paarse en dat bleek een 1.5 dCi te zijn met 85 pk. We kregen een roadbook en er stond een mooi ritje van 160 km voor ons uitgestippeld. Off we go!

Wat direct opvalt is dat de Twingo behoorlijk stil is. Wetende dat we met een niet al te kleine diesel (1461cc) opweg zijn is dit toch opmerkelijk. Het eerste deel over l'autopista is dan ook een aangenaam ritje. Eens de dCi motor op temperatuur is testten we ondermeer het inhalen vanaf 100 km/h en dit is behoorlijk goed. De dCi heeft met 200 Nm koppel heel wat in zijn mars. Na de snelweg krijgen we een overaanbod aan kleine secundaire wegen door de bergen. De Twingo lijkt niet echt veel moeite te hebben met de soms toch sterke stijgingen. Na een tijdje durven we hem wat op te jagen. Een heerlijk snel bergritje zonder merkbare problemen was het resultaat. Natuurlijk moet je begrijpen dat je niet met een Mini Cooper op weg bent en niet de zelfde eigenschappen verwachten. De Twingo is gericht op stadsgebruik en doet het in dit landschap behoorlijk goed. Enige wat we op het comfort kunnen aanmerken is het wel heel krap zitten van de zetels, vooral die in de Gordini.

De Twingo heeft nog nooit zoveel concurrentie gehad (Aygo, 500, UP, Mii, C1, Ka, i10, iQ, 107 en de Smart om er maar een paar te noemen) Om de concurrentie baas te blijven biedt Renault de Twingo aan in wel vijf benzine versies en twee diesels. De zwakste heeft 75 pk onder de kap en de topper is natuurlijk de R.S. met 133 pk. Nog een puntje waar veel merken zich op storten is het personaliseren. Het is cool en hip als je vrijwel alles een eigen kleurtje of patroontje kan geven dus bij de Twingo is dit niet anders. Eerst en vooral zijn er vier nieuwe verfkleurtjes beschikbaar: Fuchsia rose, Bermuda blauw, Mars zwart en Sirius geel. Laurens Van den Acker is verantwoordelijk voor het design. Hij heeft zich duidelijk niet moeten inhouden en dat valt vooral op door de “Juke”-achtige mistlampen. Tijdens de persbriefing in het hotel werden we overladen met superlatieven over dit ontwerp. Ik denk dan bijvoorbeeld aan volgende quote: “Het Renault-logo stelt een prachtige diamant voor die centraal geplaatst is...” Na de meeting mochten de aanwezigen vragen stellen en één van die vragen bracht meteen aan het licht dat de nieuwe twingo niet echt zo nieuw is. Behalve het radicaal veranderde uiterlijk is het nog steeds allemaal hetzelfde gebleven onderhuids. Iets wat in veel gevallen een facelift wordt genoemd. De personalisering kan ondermeer door andere velgen, spoilers, dak stripings, natuurlijk kan je de plastiekjes in het interieur matchen met de kleur van je koetswerk en er zijn nog wat gadgets beschikbaar. Een paar vreemde objecten als een grasmatje voor je gps of telefoon en een pennenhouder zijn beschikbaar. Renault maakte ook veel reclame voor hun “Oxygen O-radio” Een systeem dat je iPhone gebruikt als gps, eco-drive toestel, mp3 speler en natuurlijk radio. Na wat onderzoek blijkt dit een vrij op de markt te verkrijgen toestel te zijn. Enkel de in de App Store beschikbare software is aangepast om bij de Renault te passen.

Het praktische aspect van de Twingo dan? De focus zit hier op de achterbank. Deze is opgesteld uit twee volwaardige zetels en zijn geheel modulair. Het koffer is volgens Renault 165 liter groot, echt bruikbare ruimte heb je niet. De kofferruimte is bijna exact te vergelijken met die van één handbagagecompartiment van een vliegtuig. Het is maar te hopen dat als je met z’n vieren een weekendje weg wil dat er iemand een grotere wagen ter beschikking heeft. Rij je alleen dan klap je één of twee zetels omhoog en is er geen probleem natuurlijk.

Buiten de motor en Gordini-trim is er geen enkel verschil met de TCe 100 die we de volgende ochtend testen. De Twingo in Gordini-trim met 1200 cc turbo blazertje is eigenlijk niet veel sterker of leuker om mee te rijden. Hij is nog ietsjes stiller is qua motorgeluid, toch is de diesel misschien wel aangenamer om mee te rijden. Is het nu door het lagere koppel van 160 Nm dat deze TCe niet echt opwindend is? Nochtans is deze TCe 100 is met 9,8 seconden een dikke twee seconden sneller bij de 100 km/h dan zijn 1.5 dCi dieselbroertje. Zo zie je maar dat cijfers niet alles zijn. De diesel is trouwens enorm zuinig. Met een volle tank is een mooie 1.000 km te halen.

De nieuwe Renault Twingo mag er met zijn vernieuwde uiterlijk best zijn. Zeker in de sportieve trim is dit een model dat zijn doelgroep niet zal ontgaan. Met 11 procent marktaandeel in he A-segment staat de Twingo stevig in zijn schoenen. Prijzen beginnen bij 9.700 euro voor de benzineversies en een stevige 12.700 euro voor de goedkoopste diesel. Dieselrijden heeft bij mijn weten geen enkel voordeel meer in deze klasse. Het verbruik is niet beter en de prijs van de diesel is nooit hoger geweest, dus potentiële klanten staan voor een moeilijke keuze.

Tekst & foto's: Yannick Degroeve

Lees meer autonieuws op autofans.be

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties