Stefan Everts wint eerste elektrische motorcrosswedstrijd

Het circuit van Zolder had donderdag de primeur om de eerste motorcrosswedstrijd ooit voor elektrische motoren te organiseren. Daarbij genoot de organisatie de steun van de Internationale Motorfederatie (FIM) en de Belgische Motorrijdersbond (BMB). Voor de eerste zogenaamde E-MX demonstatierace zakten naast tienvoudig wereldkampioen Stefan Evert ook nog actieve motorcrossers zoals Ken De Dycker en […]

Het circuit van Zolder had donderdag de primeur om de eerste motorcrosswedstrijd ooit voor elektrische motoren te organiseren. Daarbij genoot de organisatie de steun van de Internationale Motorfederatie (FIM) en de Belgische Motorrijdersbond (BMB). Voor de eerste zogenaamde E-MX demonstatierace zakten naast tienvoudig wereldkampioen Stefan Evert ook nog actieve motorcrossers zoals Ken De Dycker en Jake Nicholls af naar Zolder.

In de finale ging Jake Nicholls er als een speer vandoor met Everts in zijn spoor. Net op het ogenblik dat Everts in de tweede ronde de rol bleek te moeten lossen, ging Nicholls in een bocht onderuit. Daar profiteerde Everts van om de leiding over te nemen die hij niet meer afstond. Ken De Dycker vocht zich vanuit vierde positie nog naar een tweede plaats, terwijl Yentel Martens nog net voor een sterk terugkerende Nicholls de derde plaats veroverde.

Daarmee bewees Everts nog altijd over een winnaarsmentaliteit te beschikken, maar de tienvoudige wereldkampioen relativeerde zijn zege. “Deze sport staat nog maar in zijn kinderschoenen. KTM lanceerde daarvoor een aantal proefmotoren. Met een goede batterij kan die motor het één uur uithouden.”

“Voor ons crossers is dat slecht een 25-tal minuten. Deze crossmotoren zijn in dit stadium misschien wel het best geschikt om de jeugd op te leiden. Ik vond het wel mooi om hier vier rondjes te doen, maar veel meer is toch niet meer aan mij besteed. Ik schat mijn prestatie niet al te hoog in en heb zeker geen ambitie meer om opnieuw competitief te gaan rijden”.

Belga

Reacties

wpDiscuz