Test: Ducati Monster 821 Wheels
Test: Ducati Monster 821
Wheels

Test: Ducati Monster 821

Het monstertje leeft!

"Het monstertje leeft", kweelde Luc De Vos ongeveer een decennium geleden en dat is op de Ducati Monster-lijn meer dan ooit van toepassing. Sinds de motorbouwer uit Bologna in 1994 de eerste Monster op de wereld losliet, werden er wereldwijd al 275.000 machines uit de Monster-familie aan de man gebracht. De nagelnieuwe Monster 821 is zonder twijfel een van de beste varianten ooit.

Een Ducati Monster herken je van een kilometer afstand aan zijn buizenframe, zijn hoog opgetrokken achterwerk en zijn ronde koplamp. Zo ook bij de 821. De uitlaten onder het kontje van de motor zijn weggelaten, maar de grootste nieuwigheid is dat er hiermee nu ook een medium sized monster met een watergekoelde krachtbron is. Een molen die we trouwens al kennen uit de Hypermotard, de Hypermotard R en de Hyperstrada.

De watergekoelde Monster 821 staat in de showroom gewoon naast de luchtgekoelde Monster 696 en 796, al sturen we u richting psychiatrie als u die andere twee nog steeds overweegt te kopen. De 821 is op alle vlakken beter. Het stuur staat vier centimeter hoger en vier centimeter dichter, zodat u niet langer uw cojones hoeft te pletten voor een ritje. Het verbeterde rijwielgedeelte maakt de 821 in snellere bochten simpelweg superieur. De watergekoelde L-twin van 821 cc is zo soepel dat u er voor het eerst in de geschiedenis van de Ducati Monster nu ook rustig mee kan toeren zonder een hele dag in de koppeling te zitten pitsen. Hoger in de toeren ligt er genoeg pit om ervoor te zorgen dat ervaren motorrijders zich niet vervelen, het dashboard is goed afleesbaar en de elektronicawinkel (drie mappings, tractiecontrole en ABS) werkt zoals het hoort.

De schoonheidsfoutjes zijn bijna te klein om te vermelden. De stuuruitslag is aan de krappe kant en de voorvork had omwille van de voorremmen een tikkeltje strakker gemogen. Maar we onthouden dat de Monster 821 een bijzonder fijne motor is. De old-school Monster-fanaten zullen de nieuwe hooguit kunnen verwijten dat hij zó verfijnd is, dat de sensaties er wat bij inschieten. Maar zo is het natuurlijk altijd wat

Lees alles over deze motor in de Motoren&Toerisme van augustus 2014.

Het verdict

Type: Ducati Monster 821

Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder in V, 4 kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenassen, injectie, 821 cc, 112 pk en 89 Nm

Topsnelheid: 240 km/u

Gemiddeld verbruik: +/- 6 l /100 km

Prijs: Vanaf 9.995 euro

Tof: Enorm verbeterd.

Maar: Wordt hij niet té goed?

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties