Test: Yamaha MT-125 Wheels
Test: Yamaha MT-125
Wheels

Test: Yamaha MT-125

Pitbullpuppy

Motoren zijn een beetje zoals honden. Er zijn duizend verschillende merken en rassen, iedere hond of motorfiets is een tikkeltje uniek en bovenal zijn ze beide man’s best friend. Leren motorrijden mag u dan ook gerust vergelijken met een pupje in huis halen. Het vergt in beide gevallen een stevige dosis toewijding en het duurt meestal eventjes voor u er zorgeloos van kan genieten. Al zal u aan een goedaardige labrador minder werk hebben dan aan een hyperactieve chihuahua, net zoals u nog steeds het best leert rijden op een lichte motor. Op de nieuwe Yamaha MT-125, bijvoorbeeld.

Met deze monocilinder naked bike mikt Yamaha op het jonge volkje. Wie op zijn achttiende wil leren rijden, hangt tenslotte voor twee jaar vast aan een 125 cc-motor. Maar ook minder jonge chauffeurs die met een B-rijbewijs willen motorrijden, zijn bij de MT-125 aan het juiste adres. In het kort is deze Master of Torque – zo weet u meteen waar MT voor staat – het ideale speelgoed voor de binnenstad. Een aangenaam breed stuurtje, leuke zithouding, straffe radiale schijfrem vooraan en een pittig motorblokje in het vooronder. Wat wil een mens nog meer?

Tijd om dit hondje eens bij zijn nekvel te pakken, dus we zwieren een been over het zadel en draaien de sleutel om in het contactslot. Achter het koplampkuipje zit een uitgebreide tellerpartij en de stuurknoppen liggen goed in de hand. Met een druk op de startknop begint het motortje te pruttelen. Geen luid blaffende uitlaat, eerder wat gedempt gegrom dat overgaat in janken als we de motor in toeren jagen. We zijn klaar voor een sportief stukje rijden en sturen de 138 rijklare kilo’s moeiteloos door drukke straten en krappe bochten. Aan de stoplichten schieten we dan weer vlot uit de startblokken en tot stilstand komen is ook geen probleem. De remmen bijten zelfs zo goed dat beginners er maar beter voorzichtig mee omgaan.

De MT-125 ontpopt zich als een echte pitbullpuppy: leuk in de handen van het juiste baasje. We verwachten hem dus niet terug te zien bij iedere honden…, euh, rijschool. Eerder bij de jonge straathelden van de binnenstad. Als ze tenminste niet vallen voor de populaire KTM Duke 125 die met ABS uitgerust is. En dat voor een lagere prijs.

Het verdict

Type: Yamaha MT-125

Motor: Viertakt monocilinder, 15 pk, 12,4 Nm

Topsnelheid: 130km/u

Gemiddeld verbruik: N.b.

Prijs: 4.490 euro

Tof: Leuk lichtgewichtje.

Maar: Een stevig prijskaartje.

Lees het uitgebreide testverslag van de Yamaha MT-125 in het komende augustusnummer van Motoren & Toerisme

Foto: Yamaha

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties